کد خبر: خال-های-خطرناک-را-بشناسیدکاهش-50-درصدی-ا
۲۱ خرداد ۱۳۹۶، ۹:۱۶

دبیر انجمن رادیوتراپی و انکولوژی ایران با اشاره به اینکه خال ها می تواند تبدیل به سرطان پوست شود، گفت: ویژگی های خال غیرعادی همچون نامتقارن، بدون مرز،  نامشخص، چند رنگ، سایز 6 میلی متر و بزرگ تر است.

دکتر حسین فودازی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت در ارتباط با موضوع سرطان پوست اظهار داشت: خال ها می توانند به علت هایی همچون آفتاب سوختگی، آسیب از ناحیه لباس یا سایر اشیا، تلاش برای کندن خال توسط خود فرد و استعداد ژنتیکی تبدیل به سرطان پوست شود.

وی با اشاره به ویژگی های خال عادی و غیر عادی گفت: خال های غیرعادی نامتقارن، بدون مرز و نامشخص، چند رنگ، سایز 6 میلی متر و بزرگ تر بوده همچنین این نوع خال ها رشد می کنند و ترک می خورند.

این متخصص رادیوتراپی و انکولوژی ادامه داد: ویژگی خال های عادی این بوده که متقارن، دارای مرز مشخص، رنگ عادی، سایز 1 تا 5 میلی متر بوده و به مرور زمان تغییر نمی کنند.

فودازی در ادامه به کاهش ریسک سرطان کبد با نوشیدن قهوه اشاره کرد و عنوان داشت: طبق نتایج یک مطالعه جدید، نوشیدن قهوه  در روز می تواند ریسک ابتلا به شایع ترین نوع سرطان ابتدایی کبد را کاهش می دهد.

وی اضافه کرد: مصرف قهوه با حفاظت بیشتر در مقابل سرطان هپاتوسلولار (HCC)، نوع شایع سرطان ابتدایی کبد، کمک می کند همچنین نوشیدن یک فنجان قهوه بیشتر در روز با کاهش ۲۰ درصدی ابتلا به HCC و دو فنجان بیشتر با کاهش ۳۵ درصدی ابتلا به این بیماری همراه است و نوشیدن بیش از ۵ فنجان قهوه این خطر را نصف می کند.

دبیر انجمن رادیوتراپی و انکولوژی ایران با بیان اینکه بیماری HCC دومین علت مرگ ناشی از سرطان در جهان است، گفت:  تشخیص سرطان ابتدایی کبد ضعیف بوده و دارای فراوانی ابتلا بالا بخصوص در چین و آسیای جنوب شرقی است همچنین عمدتا در افرادی که در حال حاضر از بیماری مزمن کبدی رنج می برند بروز می کند.

وی تأکید کرد: ترکیب مولکول های یافت شده در قهوه دارای خواص آنتی اکسیدان، ضدالتهاب، ضدسرطان و سایر خواص مفید دیگری است که دانشمندان معتقدند موجب کاهش ریسک بیماری مزمن کبدی و سرطان کبد در افراد مصرف کننده قهوه می شود.

فودازی در پایان گفت: نوشیدن 5 فنجان قهوه در روز موجب کاهش 50 درصد انواع سرطان ها می‌شود همچنین این نوشیدنی محبوب ریسک انواع بیماری ها را نیز کاهش می‌دهد.

كدخبرنگار410800

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha