کد خبر: حوادث-اخیر-ناشی-از-ضعف-نظارت-است-حرف‌ه
۲۶ تیر ۱۳۹۵، ۱۳:۱۸

وزیر بهداشت با گلایه از روند نظارتی در کشور اذعان داشت: حوادثی که طی چند وقت اخیر اذهان عمومی را درگیر کرده ناشی از ضعف سیستم نظارتی است.

 

 

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت، دکتر سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اعتبار بخشی قانون شفاف و روشنی است که دستورالعمل آن ابلاغ شد.

هاشمی در حاشیه آیین ششمین دوره جایزه ملی کیفیت در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی مجازی و حضوری اعتبار بخشی افزود: موسساتی که با نام اعتباربخشی فعالیت دارند، به دنبال نفع شخصی هستند و تاییدیه‌ای از وزارت بهداشت ندارند.

وی تصریح کرد: تغییر در سنجه‌های اعتباربخشی با هدف روان و سهل‌سازی ارتقای کیفیت در مراکز بهداشت و درمانی و پرهیز از کاغذبازی و سطحی نگری صورت گرفت.

وزیر بهداشت ابراز امیدواری کرد با راهنمایی‌هایی که واحدهای درمانی خواهند داشت، به اعتبار بخشی ساده و مقبول دست یابیم و مانعی برای ورود شرکت‌های خارجی و افرد سودجو ایجاد شود.

 

گلایه وزیر از روند نظارت در سطح کشور

هاشمی با ابراز گلایه از روند نظارت در سطح کشور متذکر شد: حوادثی که طی چند وقت اخیر اذهان عمومی را درگیر کرده ناشی از ضعف سیستم نظارتی است. البته در حوزه دارو شرایط مقبول‌تر است، اما نمی‌توان مدعی شد به نقطه مطلوب رسیده‌ایم.

عضو کابینه یازدهم با بیان این‌که نیاز به اختیارات بیشتری برای مصرف کننده و دستگاه‌های سیاستگذار است، ابراز امیدواری کرد در قالب تدوین برنامه ششم این امکان فراهم شود تا مردم سهم بیشتری در نظارت‌ها داشته باشند و سازوکارهای لازم برای این امر اندیشیده شود.

 

از حمایت بخش خصوصی فقط حرف زده‌ایم

هاشمی با تاکید بر این‌که کیفیت در سایه رقابت ایجاد می‌شود، متذکر شد: متاسفانه نتوانسته‌ایم امکان رقابت را در حوزه‌های متعدد به نحو شایسته فراهم نماییم. امید است در شرایط جدید که شاهد رفع تدریجی تحریم‌ها هستیم و فضای مناسب‌تری برای کسب و کار ایجاد می‌شود، این اتفاق بیفتد.

وی با اشاره به این‌که بحث کیفیت در برخی حوزه‌ها انحصاری است، گفت: طی این سال‌ها از حمایت بخش خصوصی حرف زده‌ایم، اما فقط ظاهر را حفظ کرده‌ایم و دستگاه‌های دولتی را در شکل و قالبی دیگر نگه داشته‌ایم. این موضوع مانع رقابت شده و طبیعی است کیفیت ارتقا نمی‌یابد.

وزیر بهداشت متذکر شد: در حوزه دارو حدود 70 درصد اختیارات در اختیار دولتی‌ها است. این مشکل منحصر به حوزه فعالیت من نیست و تمام دستگاه‌ها با آن دست به گریبان هستند.

 

حرف‌هایم را بعد از اعلام نتیجه پرونده کیارستمی می‌گویم

وی در توضیح بحث خطاهای پزشکی اذعان داشت: تمایل دارم پرونده مرحوم کیارستمی به سرانجام برسد و بعد حرف‌هایی دارم که خواهم زد. البته به تمام اساتید برجسته در این موضوع با مهر و تایید رییس سازمان نظام پزشکی کاملا اعتماد دارم.

 

کد خبرنگار: 41025

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha