کد خبر: حضور-رئیس‌جمهور-در-مجلس-برای-پاسخگویی
۶ شهریور ۱۳۹۷، ۹:۳۳
محمدسیاح؛ خبرنگار مجلس طبنا(خبرگزاری سلامت): سوال ۸۲ نماینده از رئیس جمهور درباره‌ عدم موفقیت دولت در کنترل قاچاق کالا و ارز، استمرار تحریم‌های بانکی، عدم اقدام شایسته دولت در خصوص کاهش نرخ بیکاری، رکود اقتصادی شدید چندین ساله و افزایش شتابان نرخ ارزهای خارجی و کاهش خرید ارزش پول ملی است. حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی با استقبال علی مطهری، کاظم جلالی، احمد مازنی و محمدرضا تابش و همراهی جهانگیری معاون اول رئیس جمهور وارد مجلس شورای اسلامی شد. براساس ماده ۲۱۳ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی مدت طرح سوال از طرف سوال‌کنندگان ۳۰ دقیقه و مدت زمان پاسخ رئیس جمهور یک ساعت است که طرفین می‌توانند وقت خود را به دو بخش تقسیم کنند. براساس این گزارش ، علی لاریجانی در آغاز جلسه علنی امروز ضمن تبریک عید سعید قربان و عید سعید غدیر، بیان کرد: اینکه در قانون اساسی طبق اصل ۸۸ آمده است که حداقل یک چهارم کل نمایندگان می توانند از وظایف رئیس جمهور سوال کنند نشانگر عمیق بودن تفکر دموکراتیک در نظام جمهوری اسلامی است که بالاترین مقام اجرایی کشور خود را پاسخگوی ملت می‌داند و این ارزش بزرگی برای ملت ما است که همه مسئولین حتی در بالاترین سطوح خود را خادم ملت و پاسخگو در برابر ملت و نمایندگان ملت می‌دانند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: از نمایندگان که سؤالاتی را مطرح می‌کنند و رئیس‌جمهور می‌خواهم طبق ماده 213 و ماده 113 آئین‌نامه مطالب خود را بدون خروج موضوعیت که مستلزم تذکر رئیس‌مجلس باشد بیان کند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: نکته دیگر رعایت انصاف و حد کلام فاخر است که در بیان رهبری معظم به حس کرامت یکدیگر ظهور یافت و انشالله بر حسن ظن نسبت به یکدیگر استوار باشد.

وی در پایان افزود: با رعایت اصولی که مذکور افتاد جلسه امروز می تواند در نوع خود کمال سیاست‌ورزی در کشور را نشان دهد و شرافتی در حکمرانی را به تصویر بکشد و چون مطالب مستقیما در اختیار مردم قرار می‌گیرد در عین جدیت موضوعات مطروحه عواطف برادرانه و ادب دیوانی نظام را عیان کند.

سوال‌کننده‌گان از رئیس‌جمهور/ دهقان:  کاری کردید که برخی افراد مدیریت کشور را به تمسخر گیرند

همچنین به گزارش فارس، محمد دهقان نماینده مردم طرقبه و شاندیز در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز سه شنبه پارلمان، عید غدیر را تبریک گفت و یاد شهیدان رجایی و باهنر را به عنوان الگوهای ساده‌زیستی گرامی داشت.

وی با تبریک هفته دولت به رئیس جمهور و مردم اظهار داشت: آقای رئیس جمهورشما در بیانات خود تاکید کردید که باید امور کشور مبتنی به کار کارشناسی و توجه به خرد جمعی باشد. بنده به عنوان نماینده‌ای از سوال‌کنندگان و به نیابت از بخشی از ملت ایران که بار سنگین تورم و گرانی کمر آنها را خم کرده، می‌پرسم کدام کار کارشناسی را تجویز کردید که دولت شما در دو – سه سال گذشته به ویژه چند ماه اخیر ده‌ها میلیارد دلار ارز کشور بدون برنامه برای واردات کالاهای لوکس و غیرضرور اختصاص داد.

دهقان در ادامه خطاب به معاون اول رئیس جمهور گفت: آقای جهانگیری! زمانی که ارز ۴۲۰۰ تومان را اعلام کرد، گفت که هرکسی هرچه مقدار می‌خواهد ارز بگیرد. در آن زمان مجلس طرح دوفوریتی را آماده کرد تا با این کار مقابله کند، اما دولت شما مقاومت کرد. سه ماه و نیم طول کشید تا نظر کارشناسان و مجلس شورای اسلامی را پذیرفتید، اما در این مدت چه خسارت‌ها به کشور وارد شد.

«آقای رییس جمهور همه مردم، مقامات و نمایندگان از شما و دولت می‌خواهند که فهرست دریافت کنندگان ارز ۴۰۰۰ تومانی را مشخص کنید، چون کسانی بودند که ارز ۴۲۰۰ تومانی را گرفته و کالاهایی با قیمت ارز ۱۰ هزار تومانی به فروش رساندند. شما هم تاکید داشتید که باید این کار انجام شود، اما شما رییس جمهور هستید چه کس دیگری باید این کار را انجام دهد؟ برخی از دولتمردان از چه چیزی می‌ترسند؟»

دهقان با بیان اینکه زمانی که مردم تحت فشار تورم و گرانی بودند ارز دولتی برای سفرهای غیرضروری اختصاص یافت و باعث شد افرادی رایگان به آنتالیا، مالزی و کشورهای دیگر بروند، خاطرنشان کرد: چرا کاری کردید این افراد مدیریت کشور را به تمسخر گیرند، آیا تشخیص قطع شدن ارز مسافرتی آنقدر سخت بود که دولت شما چهار ماه طول کشید که آن را قطع کند.

وی ادامه داد: تاسف‌بارتر آن است که در زمانی که باید ارز در بازار توزیع می‌شد این اتفاق رخ نداد حتی کسانی که می‌خواستند ۱۰ هزار دلار را بفروشند با آنها مثل قاچاقچی برخورد می‌شد و همه صرافی‌ها را بستند. تقاضا زیاد شد و آقای جهانگیری اعلام کرد هرکسی هرچه می‌خواهد می‌تواند از بازار ارز بگیرد اما بعد جلوی عرضه و تقاضای ارز را گرفتند. معلوم است که در این شرایط قیمت ارز ۱۰ هزار تومان می‌شود.

دهقان ادامه داد: ارز ناشی از صادرات کالا توسط شرکت‌های شبه‌دولتی و خصولتی ۱۰ میلیارد دلار است، اما کمتر از دو میلیارد دلار آن در بازار توزیع شد. این شرکت‌ها زیرنظر پنج وزارتخانه نفت، صنعت، دفاع، رفاه و اقتصاد هستند. در این شرایط وزارتخانه‌ها یا ارز را احتکار کرده یا خلاف قانون اقداماتی را انجام داده است. باید این وضعیت مشخص شود.

وی در همین زمینه گفت: بعد از این همه خسارت، وزیر نفت مامور شد با شرکت‌های شبه‌دولتی و خصولتی که ارز نمی‌فروشند، برخورد کنند، چرا این کار چهار پنج ماه پیش انجام نشد. اگر شما توان نداشتید چرا بازار را تحریک کردید و مردم را به سوی خرید سکه سوق دادید؟ این باعث شد بیش از ۶۱ تن سکه به تعداد محدودی به فروش رسیده و هزاران میلیارد تومان به جیب دلالان رود. بعد از آن اگر ذخائر کافی بود، چرا فروش سکه را مجددا گرفتید که به ۴۰۰۰ میلیون تومان برسد.

وی با بیان اینکه یک فرد با پنج کلاس درس، حساب اموال خود را دارد، چرا دولت با این همه ژنرال، مدیر و کارشناس حتی مسائل بدیهی را هم تشخیص نداد؟ اظهار داشت: این اشکالات و بی‌تدبیری‌ها باعث شد ارزش پول ملی تا یک چهارم کاهش پیدا کند که نتیجه آن خالی شدن جیب و سفره مردم است. دهها هزار میلیارد تومان به باور برخی کارشناسان بیش از 90 هزار میلیارد تومان در این شرایط پول به کیسه افراد مفت‌خور رفته است و درصد اندکی از آن به ثروتمندان رسیده است. این خسارات را چگونه می‌خواهید جبران کنید؟

این نماینده مجلس در پایان تاکید کرد: طبق ماده 598 قانون مجازات اسلامی هر کسی با اهمال باعث تضییع حقوق دولت شود علاوه بر مجازات باید جبران خسارت کند. بگویید چه کسانی به کشور خسارت وارد کرده و چگونه می‌توانید جبران کنید

 امروز مشکل اشتغال مصیبت کشور است

 سیدحسین نقوی‌حسینی نماینده مردم ورامین و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز سه‌شنبه (6 شهریور 97) در جریان سؤال از رئیس‌جمهور به عنوان یکی از سؤال کنندگان طی سخنانی اظهار داشت: همه ما می‌دانیم که مشکل اساسی کشور بیکاری و عدم اشتغال است.

وی افزود: آقای روحانی! خانواده‌ای در نظر بگیرید که دو تا سه فرزند با مدرک عالی حتی دکترا با سن 20 و 40 سال به دلیل عدم اشتغال مجرد هستند.  این جوانان در خانه‌ای می‌روند که خود پدر یا بیکار است یا حقوق بسیار پایینی دارد.

نقوی‌حسینی با اشاره به وجود 5 میلیون بیکار در کشور عنوان کرد:‌ آقای رئیس‌جمهور شما مجری قانون اساسی هستید.اصل 34 قانون از شما خواسته اشتغال مناسب، تامین اجتماعی و دستمزد مکفی برای ملت فراهم کنید.

وی همچنین خطاب به حسن روحانی گفت: به نمایندگان ملت بگویید شورای عالی اشتغال در طول 5 سال مدیریت شما چه کرده است و بانک اطلاعات اشتغال سرانجامش چه شد و سرانجام طرح کارورزی شما چه شد.

نماینده مردم ورامین در مجلس بر همین اساس اضافه کرد: ما به دشمنان‌مان اعلام می‌کنیم آمریکا را له و تحریم ها را نابود می‌کنیم. آقای رئیس‌جمهور پشت سر شما هستیم و آنانی که ادعا دارند می‌توانند بین مسئولان و قوای کشور اختلاف ایجاد کنند کور خوانده‌اند.

وی همچنین خاطنشان کرد: آقای رئیس‌جمهور پشت رهبری باشید ما هم همه از شما حمایت می‌کنیم. باید به ظرفیت‌های درونی کشور توجه کنیم.

نقوی‌حسینی در ادامه به راه‌اندازی نمایشگاه صنایع کوچک توسط شریعتمداری وزیر صنعت اشاره کرد و گفت: آقای روحانی! ای‌کاش شما و یا معاونان‌تان از این نمایشگاه بازدید می‌کردید. اینها ظرفیت‌های کشور است. ما به راحتی می‌توانیم تحریم‌ها را دور بزنیم. اینقدر مرعوب تحریم نباشیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: مشکل اشتغال امروز مصیبت کشور است. اینقدر روی بودجه برای اشتغال مانور ندهیم.

نقوی‌حسینی با اشاره به اینکه 300 نوع شغل در حوزه صنعت نهفته است، گفت: بنا بر گفته خودتان بیش از 5 هزار مرکز تولیدی و خدماتی تعطیل شده‌اند. آقای رئیس‌جمهور! کمک کنید اینها حل شود.

وی در بخش پایانی سخنانش خاطرنشان کرد: درست است که ما اختلاف سیاسی داریم اما امروز روز عزت،‌وحدت و البته روز سخت کشور است. مرد کسی است که روز سخت بایستد. ما پشت دولت شما می‌ایستیم و حمایت می‌کنیم.

 تورم ۶۰ درصدی در سال جاری 

محمد حسین فرهنگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز سه‌شنبه پارلمان طی سخنانی به عنوان یکی از طراحان طرح سوال از رئیس‌جمهور، اظهارداشت: آقای رئیس جمهور شما در ابتدای آغاز دولت تصویر موفقی از دوره‌های مدیریتی آتی خود در اقتصاد ترسیم کردید اما رکود از مسائلی نیست که در ماه‌های اخیر رخ نموده باشد. حال که در طول دوره شما رکود در اقتصاد کشور حاکم بود و فقدان مدیریت کارآمد باعث استمرار آن شد.

وی افزود: نبود برنامه عملیاتی برای خروج از رکود و اصلاحات اقتصادی مورد نیاز وجود داشت که روند چند ماه اخیر را به دنبال داشت و به رکود تورمی انجامید، برای مقابله با آن راهکارهای علمی مشخصی وجود دارد اما نشانه‌ای از برنامه‌ریزی و آغاز اقدامات موثر دیده نمی‌شود.

فرهنگی تصریح کرد: ظرفیت فعال کارخانجات به درصدهای پایین و تعطیلی بیش از ۵۸۰۰ کارخانه در طول سال‌های ریاست جمهوری شما با اعلام مسئول محترم دولتی، رکود بازرگانی و کسب و کار و رکود در فعالیت‌های عمرانی در آثار رکود اقتصادی است.

فرهنگی ادامه داد: این رکود سنگین و بی‌سابقه در شرایطی است که در طول این سال‌ها مدام بودجه جاری کشور افزایش پیدا کرده است، چرا دولت در مهار و هدایت نقدینگی موفق نبوده است؟، افزایش حجم نقدینگی ۲.۳ درصد کشور نسبت به سال گذشته عبور از مرز ۱۶۰۰ تریلیارد تومان برای اولین بار موجب التهاب در بازار از جمله بازارهای ارز، مسکن و طلا شد.

وی اضافه کرد: براساس گزارش‌های رسمی، در حال حاضر نقدینگی بیش از جی‌پی‌جی شده است در حالیکه گفته بودید سیاست‌های مالی خود را به گونه‌ای تنظیم کرده‌اید که نقدینگی رشد نکند، تورم اعلام شده بانک مرکزی در مردادماه ۹.۷ درصد بوده است در حالیکه واقعیت‌های ملموس و مردم آن را تائید نمی‌کنند، تورم نقطه به نقطه ماهانه نوید تورم ۶۰ درصدی در سال جاری را می‌دهد که بالاترین میزان تورم در تاریخ معاصر کشور است، افزایش نقدینگی و فشار توامان عرضه و تقاضا، رکود تورمی را شکل می‌دهد.

نماینده تبریز همچنین گفت: در چنین شرایطی کاهش کالا در بازار همراه با کاهش تقاضا به دلیل کاهش ارزش پول ملی و قدرت خرید مردم و کاهش معاملات، شکل‌گیری حقوق‌های پایین و کاهش تولید داخلی را به دنبال دارد، فاقدان مسکن، امید خانه دار شدن را و برخی از مالکان مسکن نیز به خاطر شوک‌های وارده به اقتصاد خانوار، خانه‌هایشان را از دست می‌دهند. جوانان فارغ‌التحصیل نمی‌توانند شغل مناسب پیدا کنند و بر کل زندگی آنان تأثیر می‌گذارد. رکود تورمی حتی اگر کوتاه مدت باشد می‌تواند تاثیر طولانی بر زندگی مردم بگذارد.

وی تأکید کرد: در چنین شرایطی دولت باید با مدیرانی عملیاتی دست به تحولات و یا حداقل اصلاحات اقتصادی می‌زد در حالیکه کار مؤثری انجام نداد. آقای رئیس جمهور از سال ۹۲ دست به کدام اقدام اصلاحی زدید؟ کدام زیربناهای اقتصادی در زمینه‌های قاچاق، مسکن، مالیات، نظام بانکی، نظام گمرکی ، حمایت از تولید، نظام بیمه‌ای، عمران، حمایت‌ از بیکاران متقاضی کار و حتی در زمینه یارانه‌ها که مرتب انتقاد می‌کردید، اصلاحاتی انجام نشد. با برنامه ششم که می‌توانست زمینه برخی از اصلاحات را فراهم کند با بی‌اعتنایی و با بی‌مهری برخورد شد.

فرهنگی در پایان خاطرنشان کرد: انتظار منطقی آن است که با پرهیز از فرافکنی از مسئولیت‌ها، آنها را به دیگران اهاله ندهید. حلقه مفقوده ما در این سالها مدیریت بوده است و امیدوارم همکاران محترم با توجه به واقعیاتی که در جامعه است تصمیم بگیرند نه براساس ادعاهایی که مرتب در طول سال‌های گذشته تکرار شده و آثار قابل توجهی نداشته است.

علت عدم توانایی دولت در جلوگیری از قاچاق ارز چیست؟

 کوروش کرم‌پور حقیقی در جریان سؤال از رئیس‌جمهور  گفت: امروز حضور رئیس‌جمهور در مجلس برگ زرینی از پاسخگویی مسئولین این نظام به مردم است و ما این امر را وظیفه خود می‌دانیم.

نماینده مردم فیروزآباد در مجلس اظهار داشت:‌آقای رئیس‌جمهور مگر رهبر معظم انقلاب نفرمودند اگر کالایی به صورت قاچاق وارد کشور شد در انظار عمومی به آتش کشیده شود. همه ما شنیدیم ایشان فرمودند مراد من از قاچاق فلان کوله‌بر ضعیف نیست. قاچاق‌های سازمان یافته بزرگ را می‌گویم.

وی افزود:‌ آیا پش از شنیدن این جملات اساسا حرفی باقی می‌ماند که من نماینده در باب قاچاق و راه مبارزه با آن مطرح کنم؟ آیا دستور قاطع مقام معظم رهبری درباره برخورد قاطع با قاچاقچیان عمده حتی در یک مورد اجرا شده است؟

کرم‌پور خاطرنشان کرد: عدم توانایی دولت در مهار قاچاق کالا و ارز چیست. موانع و مشکلات پیش روی شما در جلوگیری از قاچاق کالا و ارز چیست؟ آقای رئیس‌جمهور خطر جدی است و لازم است با جدیت تمام  با آن مبارزه شود. لطفا نفرمایید نمی‌شود و نمی‌گذارند.

نماینده مردم فیروزآباد در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: چگونه صدها کانتینر کالا قاچاق می‌شود و کسی آنها را نمی‌بیند. آقای رئیس‌جمهور مگر نه اینکه معضل بزرگ کشور ما، بیکاری است. آیا مبارزه جدی با قاچاقچیان عمده خدمت بزرگ در جهت ایجاد اشتغال جوانان نیست؟

بخش اول پاسخ پاسخ رئیس‌جمهور به سوالات  نمایندگان روحانی در جلسه پاسخ به سوال نمایندگان اظهار کرد: دولت یازدهم زمانی که روی کار آمد رشد اقتصادی منفی بود و با این شرایط توانست به رشد مثبت برسد. این رشد در دولت دوازدهم هم ادامه دارد. رئیس جمهور افزود: هیچ کس فکر نکند که پاسخگو بودن به عنوان نقطه ضعف است. همه مسئولان بایددر چارچوب وظایف و قانون پاسخگو باشند. هیچ کس از مردم شریف ایران از دوستان ما در جهان و یا دشمنان ما فکر نکنند امروز اغاز شکافی بین دولت و مجلس است؛این کاملا اشتباه است و مجلس و دولت هدف بزرگی بر دوش دارند.
رئیس جمهور ادامه داد: لحن سوالات ، سوالات دولت 11 و دوازدهم است و از نظر من هم ایرادی ندارد و با اینکه دو 11 و 12 دو شخصیت حقوقی هستند. وی با بیان اینکه همواره تلاشم این بوده که ارتباطم با مجلس برادرانه باشد که این چنین بوده است، گفت: بسیاری از نمایندگان در سال 96 حضور فعال در انتخابات داشتتد و در کابینه دولت دوازدهم، نمایندگان کمک کردند و در طرح ها و لوایح کنار هم بودند ممکن است از هم گله داشته باشیم اما دوستانه و برادرانه است. روحانی گفت: سوال نمایندگان که در 5 بند تدوین شده و بسیاری از سوالات دیگر، سوالات ملت ایران هم است. رئیس جمهور افزود: نه تنها یک چهارم نمایندگان این سوال را دارند بلکه بسیاری از مردم این سوالات را دارند که چرا بیکاری؟ چرا وضع بانک این چنین، قاچاق چرا؟ چرا رکود و رونق شرایطی را طی می کنند که مورد نظر مردم نیست. وی اضافه کرد: مردم حق دارند بپرسند، مردمی که در دولت 11 و در دولت 12 شاهد تحول مثبت در اقتصاد ،فرهنگ، امنیت اجتماعی سیاست داخلی و خارجی بودند امروز این سوال برایشان مطرح شده است که چه شده است که امروز باید از آینده کشور و خودشان نگران باشند. رئیس جمهور تاکید کرد: سوال مهم این است که چرا ما در طول چهار سال و نیم حرکت ما رو به رشد بود، چیزی مخفی نیست و همه آمار موجود است، اما چرا در 8 ماه اخیر شرایط نویی آغاز شد. روحانی با بیان اینکه به نظرم اشکال از تصور مردم و ترسیم ملت ایران نسبت به آینده ایران بود, بیان کرد: ناگهان تصور مردم در باره آینده دچار تغییر شد، نابسامانی بانکی مشکل است و من قبول دارم. وی ادامه داد: چرا امید مردم تغییر کرده؟حتی مردم نسبت به عظمت نظام و رشد و توسعه دچار شک شدند که باید آن را درست کنیم. رئیس جمهور تاکید کرد: باید با زبان درست با مردم سخن بگوییم که آنها قانع شوند که که این مشکلات حل می شود و کلید مسئله همین است. روحانی اظهار کرد: ما باید به ملت ایران بگوییم، ما نخواهیم گذاشت توطئه آمریکا پیروز شود، ملت مطمئن باشد. وی گفت: کاخ سفید ، نمی تواند از پایان جلسه امروز خوشحال باشد و بداند که پایان این جلسه ناراحت خواهد شدنه ترسی از آمریکا و مشکلات داریم و از آنها به خوبی عبور خواهیم کرد.  بر اثر سیاست‌های اشتباه صدها کارگر بیکار شدند به گزارش خبرنگار مجلس طبنا(خبرگزاری سلامت)، نماینده مردم قم در مجلس در پاسخ به صحبت‌های رئیس جمهور در صحن علنی مجلس گفت: اعلام آمارهای غیرواقعی از ایجاد شغل یا رشد اقتصادی نمی‌تواند گره‌گشای مشکلات مردم باشد و مردم به خوبی از اوضاع آگاه هستند. مجتبی ذوالنوری در صحبت‌هایی که بعدا ز پاسخ اول رئیس جمهور در صحن علنی مجلس به سوالات نمایندگان داشت خطاب به رئیس جمهور اظهارداشت: اینکه شما می‌گویید میزان قاچاق کالا از 70 میلیارد دلار به 25 میلیارد دلار رسیده در کجای زندگی مردم و کشور اثربخش بوده است؟ وی ادامه داد: 6 سال از دوران ریاست جمهوری شما می‌گذرد در این مدت نماینده ویژه شما در ستاد مبارزه با قاچاق کالا وارز نداشتید و خود شما یکبار هم در این جلسات حضور به هم نرساندید پس حتما عزمی‌برای مبارزه با این پدیده وجود نداشته است. ذوالنوری با اشاره به برجام تصریح کرد: هدف از برجام لغو تحریم‌ها بود، همانطور که خود شما در تبلیغات انتخاباتی و در اکثر سخنرانی‌هایتان گفتید قرار بود با برجام تمامی‌تحریم‌های سیاسی و اقتصادی برداشته شود اما چه شد! شما در ابتدا گفتید برای زمان خروج آمریکا از برجام برنامه دارید اما معلوم شد که از برجامی‌که کاخ ساخته بودید و با یک لگد ترامپ خراب شد برنامه ای ندارید. نماینده مردم قم گفت: می‌گویید با 300 بانک دردنیا ارتباط داریم! آیا این بانک‌ها بانک‌های بزرگ هستند یا بانک‌های کوچک؟ شما می‌گویید 3.2 میلیون شغل ایجاد کرده اید امانمیگویید چند کارگاه تولیدی براثر سیاست‌های اقتصادی اشتباه شما تعطیل شده و صدها کارگر بیکار شده اند. تخریب، خرابی به بار می‌آورد رئیس جمهور گفت: سیاه نمایی زندگی مردم را به سمت سیاهی می‌برد و تنها کلام و شعار در گوشه و کنار نیست البته اگر تنها شعار علیه فردی همانند حسن روحانی باشد اهمیتی ندارد چرا که روحانی یکی از نوکرهای مردم و سربازی از سربازها است. حسن روحانی در بخش دوم دفاعیات خود در خصوص سوال تعدادی از نمایندگان اظهارداشت: از تمامی‌نمایندگان مجلس شورای اسلامی‌و افرادی که طرح سوال را امضا کرده و در پشت تریبون قرار گرفته و نکاتی را مطرح کردند تشکر می‌کنم. رئیس جمهور با طرح یک سوال افزود: چه اتفاقی رخ داد که جو کشوری که در یک مسیر آرام حرکت می‌کرد حتی زمانی که ترامپ نیز رئیس جمهور شده بود و در منطقه خلیج فارس و عربستان حضور یافت، یکباره تغییر پیدا کرد در حالی که زمان انتخابات مردم حماسه بزرگی خلق کرده و ضربه محکمی‌به ترامپ و کشورهای کوچکی که اطراف آن جمع شده بودند. وی با بیان اینکه تاریخ این تغییر 5 دیماه سال 96 است، ادامه داد: هر شخصی آدرس دیگری دهد آدرس غلط به مردم داده است، چرا که 5 دی ماه 96 بود که مردم ناگهان دیدند که عده ای به خیابان‌ها آمده و شعار می‌دهند و کم کم شعارها به شعارهای هنجارشکنانه و غیرقابل قبول برای مردم تبدیل شد. روحانی یادآور شد: مردم دچار حیرت شدند البته مردم در راهپیمایی‌های خود به این هنجارشکن‌ها پاسخ قاطع دادند اما این اتفاق حادثه ای کم نظیر بود که در سال‌های گذشته مشابه آن وجود نداشت. وی با بیان اینکه حادثه دی ماه ترامپ را به طمع انداخت که در اواخر دیماه اعلام کند که در برجام نمی‌ماند مگر اینکه اروپا و دیگران با آمریکا درباره منطقه نزدیک و در مسئله موشک همراه شوند، افزود: ترامپ در همین زمان اعلام کرد که اگر این کشورها با آمریکا همراه نشوند یک جانبه از برجام خارج می‌شود. پس از این تهدید دیده می‌شود که با ناآرامی‌های داخل و تهدیدات بیرون مردم ناآرام شدند. روحانی افزود: دل من برای این موضوعات نمی‌سوزد و اگر بنده به ترور تهدید شوم برای من مهم نیست چرا که آرزوی بنده شهادت است اما چه اتفاقی افتاد که عده ای جرات کردند که رئیس جمهور کشور را تهدید به مرگ کنند. وی با بیان اینکه عده ای گفتند که هیچ شرکتی وارد ایران نشده است، افزود: اگر هیچ شرکتی وارد ایران نشده است چرا از خروج این شرکت‌ها انتقاد می‌شود و همچنین عده ای اظهار کردند که هیچ هواپیمایی وارد ایران نشده و هواپیماها کاغذی هستند، حال چرا گفته می‌شود هواپیما وارد کشور نمی‌شود. روحانی با اشاره به اینکه برخی اعلام کردند که برجام هیچ رابطه بانکی را اصلاح نکرده است، ادامه داد: زمانی که اعلام کردیم سوئیفت برقرار شده ناچار شدیم خبرنگارها را به بانک مرکزی ببریم تا با چشم ببینند که سوئیفت برقرار شده است. وی با بیان اینکه یکی از افراد متخصص در زمینه سوئیفت برای یکی از بزرگان نوشته بود که هر چه اتفاق بیفتد سوئیفت برقرار نمی‌شود، اظهار داشت: سوئیفت برقرار شد البته به صد در صد اهداف دستیابی پیدا نکردیم و در برخی زمینه‌ها 60 درصد موفقیت داشته ایم اما در بسیاری از زمینه‌ها به 100 درصد موفقیت دست پیدا کردیم. براین اساس نمایندگان پس از شنیدن جواب های رئیس جمهور، پاسخ های وی به سوالات پنجگانه را به رای گذاشتند که بر همین اساس نمایندگان درباره پاسخ رئیس جمهور درباره میزان قاچاق کالا با 123 رای نشان دادند که قانع نشده اند. همچنین با 190 رای منفی و 74 رای مثبت از پاسخ های وی درباره بیکاری نیز از پاسخ های رئیس جمهور قانع نشدند. پاسخ های رئیس جمهور درباره رکود اقتصادی و همچنین نرخ دلار به ترتیب با 150 و 196 رای منفی غیر قانع کننده بود. تنها پاسخ رئیس جمهور به استمرار تحریم‌های بانکی با 137 رای برای نمایندگان مردم قانع کننده بوده است. لازم به ذکر است که پیش از برگزاری رای گیری رئیس جمهور و تیم دولت مجلس را ترک کردند. همچنین 22 نماینده درخواست رای گیری کاغذی به صورت علنی را داشتند که به رای گذاشته شد اما با موافقت همه نماینده ها مواجه نشد از این رو رای گیری به صورت الکترونیکی انجام پذیرفت. بر این اساس و طبق ماده 213 آیین نامه داخلی مجلس، سوال به قوه قضائیه ارسال می شود. در ماده 213 آمده است: رئیس جمهور موظف است ظرف یک ‌ماه از تاریخ دریافت سؤال یا سؤالات، در جلسه علنی مجلس حضور یابد و به سؤال یا سؤالات مطروحه نمایندگان پاسخ گوید مگر با عذر موجه با تشخیص مجلس شورای اسلامی. مدت طرح سؤال یا سؤالات از طرف نمایندگان منتخب سؤال‌کنندگان حداکثر سی دقیقه و مدت پاسخ رئیس جمهور حداکثر یک ‌ساعت است که طرفین می‌توانند وقت خود را به دو بخش تقسیم نمایند. در این صورت همه سؤالات و پاسخ‌ها در بخش اول وقت هر یک از دوطرف بیان می‌شود و در بخش دوم ابهامات سؤال‌کنندگان و پاسخ‌های رئیس جمهور مطرح می‌گردد. تبصره- پس از این مرحله، درباره پاسخ رئیس جمهور به هر یک از سؤالات از نظر قانع‌کننده بودن به صورت جداگانه رأی‌گیری می‌شود. چنانچه اکثریت نمایندگان حاضر در جلسه از پاسخ رئیس جمهور به سؤالی قانع نشده باشند و موضوع مورد سؤال، نقض قانون و یا استنکاف از قانون محسوب شود، آن سؤال به قوه قضاییه ارسال می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha