کد خبر: حساسیت-به-هشدارها-با-نگاه-به-اتفاقات-گذ
۳۱ خرداد ۱۳۹۵، ۱۵:۱۵

منجیل- رودبار در 31 خرداد 1369 شاهد یکی از مهیب ترین زمین لرزه ها بود. زلزله ای که خسارات مالی و جانی بسیاری را متحمل شد که می توان یکی از مهمترین دلایل آن را عدم آگاهی و نداشتن آموزش های لازم در مواجهه با این حوادث و سوانح دانست

سید حمید جمال الدینی؛ معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلا احمر: منجیل- رودبار در 31 خرداد 1369 شاهد یکی از مهیب ترین زمین لرزه ها بود. زلزله ای که خسارات مالی و جانی بسیاری را متحمل شد که می توان یکی از مهمترین دلایل آن را عدم آگاهی و نداشتن آموزش های لازم در مواجهه با این حوادث و سوانح دانست. امدادرسانی و تلاش برای الیتام درد آسیب دیدگان نیز در آن زمان قابل تحسین بوده و جای تقدیر و تشکر دارد ولیکن این زمین لرزه یکی از مهمترین رویدادهای کشور است که پیامدهای زیانبار آن نقطه عطفی در تغییر نگرش مسئولین و عموم مردم در رویارویی با حوادث به شمار می‌رود.

حوادثی تلخ مانند همین زلزله منجیل- رودبار یک زمان اتفاق افتادند و با وجود تمام مصیبتی که برجای گذاشتند به تاریخ پیوستند. اما آنچه که اکنون حائزاهمیت است توجه مردم جامعه و مسئولین نسبت به وقوع مجدد این حوادث است. باید دید تا چه اندازه تجربه این قبیل حوادث و سوانح باعث شده که هشدارها جدی گرفته شود و به این فکر کنیم که اکنون زمان آن رسیده، به آموزش ها و مسائل ایمنی که می تواند تا حد زیادی از آثار مخرب این حوادث بکاهد، توجه کنیم. به هرحال، موقعیت جغرافیایی کشور از نگاه زمین ساختی و زلزله خیز بودن موجب می شود هرزچندگاهی زلزله ای در کشور رخ دهد امروزه پیشگیری و در مرحله بعد افزایش میزان تاب آوری مردم در مقابله با این حوادث طبیعی، اهمیت بسیاری پیدا کرده است.

عموم افراد جامعه از طریق یادگیری و آموزش های لازم نقش بسزایی در کاهش اثرات جانی و مالی این قبیل بلایا دارند. زلزله و سایر سوانح طبیعی اموری اجتناب ناپذیر هستند که وقوع آن از عهده افراد خارج است ولیکن کنترل خسارات آن از طریق کسب آمادگی های لازم در مقابله با این سوانح از عهده افراد خارج نیست. بخشی از آمادگی مربوط به قبل حادثه، بخشی مربوط به هنگام حادثه و بخشی بعد از حادثه است.

نقطه عطف این آموزش ها ایجاد روحیه مطالبه‌گری و دغدغه در مردم جامعه است. مردم باید شناخت جامعی از مخاطرات به‌ویژه زلزله داشته باشند. برخی از حوادثی که رخ می دهند زلزله نیست ولیکن به دلیل عدم شناخت صحیح و آموزش های لازم، سبب ایجاد درک نادرستی از اتفاقات می شود که می تواند یک حادثه ساده را به یک بحران تبدیل کند؛ به عنوان مثال می توان به حادثه اخیر شهران اشاره کرد. ساختن جامعه  تاب آور از اصلی ترین اهداف معاونت آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر است که در آن عموم افراد جامعه نسبت به سرنوشت خود دغدغه دارند و مقابله با مخاطرات را امری عقلانی و اجتناب ناپذیر تلقی می کنند.

ارائه آمار دقیق از وقوع مخاطرات احتمالی، آشنا کردن مردم با ابعاد خطر، بررسی و ارزیابی اتفاقات و رخدادهای گذشته در کنار مسائلی از قبیل ایمن سازی ساختمان ها و... تجربیات ارزنده ای در اختیار ما قرار می دهد که در ترسیم جامعه ای تاب آور نقش حائز اهمیتی دارد. سعی ما بر این است تا با آموزش افراد و مشارکت فراگیر مردم ، کاهش چشمگیری در خسارات وارده ناشی از این حوادث به‌وجود آوریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha