کد خبر: حریرچی-دستیابی-به-اهداف-بلندمدت-به-زما
۲۳ فروردین ۱۳۹۶، ۸:۲۳

خبرگزاری سلامت: تامین سلامت آحاد جامعه از وظایف اصلی حکومت ها و دولت ها به شمار می آید و دولت یازدهم این مهم را در قالب طرح تحول سلامت اجرایی نمود.

سلامت به عنوان دغدغه اصلی مسئولین و نیز مقام معظم رهبری همواره مورد تاکید است و کاهش هزینه های پرداختی از جیب مردم در برنامه های پنج ساله مورد توجه می باشد؛ نقطه مطلوبی که رییس دولت تدبیر و امید و مسئولین وزارت بهداشت اذعان دارند با اجرای طرح تحول سلامت عملیاتی شده است.

اقتصاد، کلید اصلی در حوزه سلامت است و همین موجب می شود تا در ارزیابی طرح عظیمی چون "تحول نظام سلامت"، کارشناسان و نقادان چه نمره ای به آن بدهند!!!

فارغ از انتقاداتی که گاهی غیرمنصفانه به اجرای این طرح وارد می شود، منطقی آن است که بپذیریم یک شبه نمی توان ره صد ساله طی کرد و مشکلات انباشت شده طی چندین سال در بازه زمانی چهار سال کامل رفع نمی شوند و این موضوع در نشست خبری اخیر رییس جمهور از سوی وی به تفصیل بیان گردید.

صحبت از طرح تحول سلامت است؛ طرحی که بودجه کلانی برای اجرای آن تخصیص یافت و همین موضوع مخالفانی را حتی در کابینه دولت به همراه داشت.

ارائه خدمات با کیفیت مناسب در حوزه بهداشت و درمان، کاهش هزینه های پرداختی از جیب مردم و مخاطرات مالی این حوزه، افزایش رضایت مردم به عنوان اهداف اصلی این برنامه عظیماز ابتدا مطرح شد که قائم مقام وزیر بهداشت شب گذشته در برنامه مناظره شبکه یک سیما نیز بدان اشاره و بیان داشت: در بهترین شرایط، برای پوشش همگانی سلامت در کشورها به ۱۲-۱۰ سال زمان نیاز است؛ در حالی که تمام بسته های تعریف شده در قالب طرح تحول سلامت از ابتدا تاکنون بدون کم و کاست به مردم ارائه گردید.

دکتر ایرج حریرچی گفت: اولین کشوری هستیم که توانسته ایم طی یک سال هزینه پرداختی از جیب مردم را به کمتر از ۱۰ درصد کاهش دهیم که بیش از ده هزار میلیارد تومان می باشد.

پوشش بیمه ای برای بیش از ده میلیون نفر، موضوع دیگری است که حریرچی آن را از موفقیت های کسب شده در قالب اجرای این طرح می داند و با اشاره به این که بهترین خدمات در حاشیه شهرها ارائه شد، بر این موضوع تاکید دارد که دستیابی به اهداف بلند مدت نیاز به زمان دارد.

وی کاهش هزینه پرداختی از جیب مردم را نقطه عطفی در اجرای طرح مذکور می داند و چند بار در گفته های خود بدان اشاره داشت؛ کاهشی که علیرغم نرخ تورم حاصل شد.

به گفته قائم مقام وزیر بهداشت، خالص پرداختی مردم در بیمارستان های دولتی از ۳۷ درصد به ۸.۵ درصد کاهش یافت.

و البته پدیده شوم رومیزی که سازمان نظام پزشکی نیز برای رفع آن تلاش بسیار کرده، در صحبت های این مقام مسئول مورد توجه بود؛ حریرچی چنین عنوان کرد که در دولت قبلی ۱۰-۷ هزار میلیارد تومان پرداخت زیرمیزی انجام میشد که این مشکل در شهرستان ها به طور کامل رفع شده و در کلانشهر تهران به کمتر از یک درصد رسیده است.

افزایش تعداد تخت های درمانی و نیز نوسازی و بهسازی آن، موضوعی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت و این مهم در قالب اجرای طرح تحول سلامت تا مناطق محروم نیز تسری یافت.

طبق گفته سخنگوی وزارت بهداشت به عنوان دستگاه اصلی متولی سلامت، تاکنون ۴۵ هزار تخت به صورت کامل نوسازی شده و دو هزار و ۵۴۷ تخت ICU افزایش یافته است.

افزایش یکصد و چهل هزار متر به فضای درمانی کشور که روز گذشته با حضور وزیر بهداشت در استان مازندران انجام شد، مورد اشاره حریرچی قرار گرفت و ابراز امیدواری کرد تا پایان دولت یازدهم، تعداد تخت های درمانی که در این چهار سال به بهره برداری رسیده به ۲۶ هزار عدد برسد.

کد خبرنگار: ۴۱۰۲۰

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha