کد خبر: حال-و-روز-تولیدکننده-های-داخلی-در-بزرگت
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۵:۰۳

با وجود محصولات متنوع و البته استراتژیک تجهیزات پزشکی که صفر تا صد تولید داخل هستند اما تولید کننده ها از نبود بازار برای تجهیزاتی که روی دستشان مانده گله مند هستند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاري سلامت این روزها محل دائمی نمایشگاه ها در پایتخت میزبان بزرگترین نمایشگاه تجهیزات پزشکی کشور است .

نمایشگاه ایران هلث که سالهاست بستری برای عرضه ی محصولات استراتژیک پزشکی داخلی و خارجی فراهم کرده و هرسال استقبال از آن پرشور تر میشود.

در بیستمین نمایشگاه تجهیزات پزشکی ایران هلث امسال بیش از ۶۵۰ شرکت تجهیزات پزشکی حضور داشته که از این میزان ۴۷۰ شرکت داخلی و حدود ۱۸۰ شرکت خارجی است.نکته ی قابل توجه حضور  تولید کننده های داخلی است که  با دست پر تری  نسبت به سالهای گذشته حضور پیدا کردند تا شاید بازار بهتری نیز برای محصولات خود پیدا کنند .

محصولات متنوعی از جمله صفر تا صد دستگاه دیالیز از صافی گرفته تا تخت و ماشین دیالیز که تولید کننده ی آن میگوید با تولید 15 محصول ایران را در زمینه ی دیالیز خودکفا کرده اند و از به روز ترین دانش  در این تجهیزات استفاده شده است و به جرات آن را قابل رقابت با نمونه های خارجی میداند.

کپسول اکسیژن خانگی که نیازی به حمل و شارژ مجدد ندارد و کمک زیادی به بیماران قلبی و ریوی میکند و تولید کننده ی آن میگوید یک سوم قیمت نمونه ی خارجیست و کیفیتی برابر با آنها دارد.

اینها تنها گوشه ای از تلاش تولید کننده های داخلی برای در دست گرفتن بازار تجهیزات پزشکی کشور است .

✍️بازار داغ  تجهیزت پزشکی خارجی

هرچند که تولید کننده های داخلی امسال با دست پر به ایران هلث آمده اند اما انگار بازار خرید و فروش برای خارجیها  پر و پیمان تر است .

مدیر یک شرکت خارجی که تولید کننده ی دستگا ها ی علائم حیاتی  و انکوباتور است در خصوص بازار ایران میگوید : 30 سال است که وارد بازار تجهیزات پزشکی ایران شده ایم. بر اساس نیاز بیمارستانها و مراکز پزشکی ایران و درخواست انها برای تامین تجهیزات پزشکی فرصت را غنیمت شمردیم و  ایران را بازار هدفمان در منطقه انتخاب کردیم  چرا که برای ما بازار بزرگ و سودآوری در خاورمیانه است .

✍️داخلی ها به دنبال بازار فروش

با وجود محصولات متنوع و البته استراتژیک تجهیزات پزشکی که صفر تا صد تولید داخل هستند اما تولید کننده ها از نبود بازار برای تجهیزاتی که روی دستشان مانده حسابی گله دارند .

عبدالغفار مدیر اجرایی یک شرکت دانش بنیان که محصولات ایمپلنت را امسال ارائه داد میگوید : بزرگترین مشکل تولیدکننده های داخلی بی اعتمادی مشتریان به محصولاتشان است.

وی افزود : وقتی نام یک شرکت ایرانی روی محصول باشد هر اندازه هم که آن محصول با کیفیت و قابل رقابت با نمونه ی خارجی خود باشد مشتری تمایلی به خریدندارد و کالای خارجی را با هزینه ی گزاف ترجیح میدهد .

نورعلی شاهی مدیر یکی دیگر از شرکت های دانش بنیان که برای نخستین بار تشک زخم بستر با بیوفوم گیاهی تولید کرده است میگوید :اگر قرار باشد دانشجویی که با دغدغه ی تولید ملی و محصولات دانش بنیان وارد عرصه ی تولید و محصول را به تولید برساند و خود نیز بخواهد به دنبال بازار و مارکتینگ باشد عملا به یک تاجر تبدیل شده و از حوزه ی علم و فناوری فاصله میگیرد.

وی افزود : متاسفانه محصولاتی که در بازار جهانی عمرشان تمام شده و در کشور مبدا هم استفاده ای از آن نمیشود امروز از مبادی مختلف وارد بازار ایران شده و جای محصولات مشابه داخلی را میگیرد.

نور علی شاهی با بیان این مطب گفت: ما با رقابت مشکلی نداریم و رقابت گاهی باعث رشد هم میشود اما این موضوع باعث میشود کالاهای داخلی فضای مناسب برای فروش پیدا نکند.

✍️متولی استانداردسازی تجهیزات پزشکی در ایران کیست؟

ابراهیمی مجری طرح کپسول اکسیژن خانگی با اشاره به نبود هماهنگی های بین بخشی گفت:در ایران متولی استاندارد سازی تجهیزات پزشکی مشخص نیست .

وی افزود:اداره استاندارد و وزارت صنعت معدن و تجارت هر یک ضوابط خاص خود را دارند و این موضوع مسیر تولید را برای تولیدکننده های داخلی پیچیده میکند وفرد به جای تمرکز بر روی تولید درگیر مسائل زیر ساختی ،مجوز ها و مالیت میشود.

✍️راه حل چیست؟

مرتضوی مدیر کنسرسیوم دیالیز که از خوکفایی ایران در زمینه ی محصولات دیالیز گفت : راه حل مشکل ورود برخی کالاها این است که ثبت سفارش در خصوص برخی محصولات که در کشور تولید و حتی به خودکفایی رسیده است را ممنوع کنند تا از این طریق محصولات داخلی بازار مناسب خود را پیدا کنند .

وی در ادامه گفت :هر محصول خارجی در کشور 30 تا 40 درصد گران تر از محصول داخلی فروخته میشود و با حمایت از تولید داخل میتوان با قیمت کمتر آن را خریداری کرد و از طرفی جلوی خروج ارز از کشور راگرفت .

مرتضوی تصریح کرد : هزینه ای که خرج کارگر در خارج از کشور میشود را میتوان برای تولید داخل و دانش فنی بومی هزینه کرد چرا که اگر هیچ حمایتی از تولید کننده و کارگر داخلی نشود و واردات آزاد انجام شود باید کارخانه ها را تعطیل و کارگران را به خانه بفرستیم و این اصلا به نفع کشور نیست

متولیان چه میگویند؟

رسول دیناروند میگوید:هدف از برنامه ششم توسعه این است که سهم تولیدات داخل از بازار تجهیزات پزشکی به حداقل ۶۰ درصد برسد که اکنون میزان سهم تولیدات داخلی از بازار تجهیزات پزشکی حدود ۴۰ درصد است و ۴ سال گذشته این رقم حدود ۳۰ درصد بود.

رییس سازمان غذا و دارو در خصوص میزان حمایت از تولیدکنندگان اظهار داشت: طبق چارچوب کلی سلامت که ۳ سال پیش ابلاغ شد و بر اساس آن طرح تحول در کشور اجرا می‌شود اولویت خرید در بازار رقابتی بین محصولات تولید داخل و کالاهای وارداتی به محصولات تولید داخل اختصاص پیدا می‌کند و قدرت خریدی که بیمارستان‌های دولتی در اختیار دارند شامل محصولات داخلی است.

بیمارستان‌های دولتی قدرت خرید بالایی دارند و طبق دستورالعمل‌های صادر شده از سوی وزارت بهداشت این بیمارستان‌ها موظفند در صورتی که شباهتی بین محصولات تولید داخل و وارداتی وجود داشته باشد، اقدام به خرید محصولات داخلی کنند.

كدخبرنگار410900

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha