کد خبر: حال-همهٔ-ما-خوب-است-اما-تو-باور-نکن-خانو
۲۱ شهریور ۱۳۹۵، ۱۲:۴۸

خبرگزاری سلامت: شاید در ظاهر خانواده های شهدای منا و افرادی که فاجعه را از نزدیک دیده اند بگویند حالمان خوب است اما با مروری ساده بر عمق و تعدد فشارهای عصبی وارده بر آنها به راحتی می توان فهمید که باید نگران حالشان باشیم.

به گزارش  خبرنگار اجتماعي خبرگزاری سلامت، سال ها انتظار و امید، بالاخره نوبت عزیزشان رسید تا حاجی شوند. از وقتی که معلوم شد حاجی شدنشان قطعی شده و ثبت نام کرده اند، تدارکات خانواده آغاز شد، شادی خانواده ای را تصور کنید که اولین بار لباس احرام به خانه آنها آورده می شود، مادر چادر احرام سر می کند و پدر حوله احرام به دوش می گیرد. اما لباس های جدید و نو مختص حاجی های آینده نیست، همه اعضای خانواده خود را برای بدرقه ای بزرگ و استقبالی درخور آماده کرده‌اند. اوج شادی.

ماه ها طول می کشد تا اینکه بالاخره نیمی از کارها انجام می شود حاجی ها را با سلام و صلوات راهی می کنند و همه خانواده به انتظار می نشینند. سفر یک ماهه است و دلتنگی زیاد اما قابل تحمل چرا که قرار است عزیزی که رفته حاجی شود و بازگردد.

اما خیلی نمی گذرد که اولین شُک به همه اعضای خانواده وارد می شود، جرثقیلی در مسجد الحرام سقوط کرده و زائرانی از ایران و سایر کشورها کشته و مجروح شده اند. دست های لرزان خانواده برای گرفتن شماره تلفن و نفس های حبس در سینه، تصاویر وحشتناک است. تعدادی مفقود هستند هنوز تعداد کشته های ایرانی معلوم نیست، وای به لحظه ای که تلفن بوق اشغال بزند یا تماس ممکن نباشد، عزیزمان گوشی را جواب نمی دهد، حراس، حراس وصف ناپذیر خانواده.

هر لحظه خبری جدید از رسانه ها می رسد تعداد کشته ها و زخمی ها در حال افزایش است حالِ 64 هزار خانواده ایرانی وخیم است اضطراب، نگرانی، دلهره شوک و در نهایت اندوه وصف ناپذیر 12 خانواده ایرانی در غم از دست دادن عزیزشان و صحنه های وحشتناک حادثه که هر لحظه در رسانه ها و فضای مجازی پخش می شود. حال خانواده 20 زائر ایرانی هم خوب نیست چرا که عزیزشان در حادثه سقوط جرثقیل زخمی شده اند. اما هرگز تصور نکنید پس از این فاجعه حال خانواده های زائران ایرانی که در آستانه حاجی شدن هستند، خوب است نه، همه نگرانند. همه یک شوک بزرگ تجربه کرده اند.

حال مردم ایران هم خوب نیست همه نگرانند.

فضا هنوز هم التهاب آمیز است. هر روز یک خبر از عربستان می رسد و بازار شایعه ها را داغ تر می کند تا اینکه بالاخره ایام تشریق(انجام اعمال حج) فرا می رسد. عید قربان نزدیک است و همه منتظرند تا زائرشان خبر دهد که حاجی شده است و به سلامت بازگردد اما، فاجعه ای رخ می دهد. فاجعه ای که روح و روان تمام مردم ایران را به هم می ریزد فشار بیش از همه بر روی خانواده های حجاج است.

فقط خدا می داند که خانواده های 64 هزار زائر ایرانی چه کشیده اند تا بدانند که عزیزشان زنده است یا ... . بدترین حالت بی خبری و شنیدن خبرهای ضد النقیض  است. هر لحظه خبری جدید می رسد هر لحظه بر تعداد کشته ها افزوده می شود هر لحظه اسامی جدیدی اعلام می شود اعضای خانواده های حجاج آنقدر به صفحه تلویزیون و اسامی کشته ها چشم دوخته، اشک ریخته و بر خود لرزیده اند که دیگر نایی برایشان نماینده است. دستشان هم به جایی نمی رسد و کاری هم نمی توانند بکنند تنها داشتیشان شماره تلفن و تنها امکانشان تماس است.

تا اینکه عمق فاجعه اعلام می شود، 461 حاجی ایرانی با حجی مقبول شهید شده اند. دیگر امیدی به یافتن زنده حجاج مفقودی نیست. اما سختی به همین جا ختم نشد، پیکرهای شهدا را پس نمی دادند، هر لحظه یک خبر، خبرهای وحشتناک از پیکرهای عزیزترین های ایران که در کانتینرها بر روی هم انباشته و متعفن شده اند و حالا دارند آنها را بی نام و نشان دفن می کنند. مصدومان و مجروحان هم حال وخیمی دارند، چهار نفرشان در ایران شهید شد.

و در این میان تنها یک خبر خوب، رهبر ایران پیام داد حجاج و پیکرهای شهدا، بــــاید با عزت به کشور برگردانده شود. پیکرهای حجاج ایرانی را یک به یک پیدا کرده و بازگرداندند.

و حالا خانواده شهدای منا به جای شادی ولیمه مراسم عزا گرفته اند.

همه آنچه در بالا خواندید تصویری ساده از فشارهای بسیار شدید عصبی و ناراحتی هایی بود که بر خانواده حجاج و البته خود حجاج در حج سال گذشته رخ داد. اکنون یک سال از آن فاجعه گذشته است اما مسئله بسیار نگران کننده این است که در گفت و گو با خانواده شهدای منا و حجاجی که فاجعه منا را تجربه کرده اما زنده به کشور بازگشته اند متوجه می شویم فشارهای شدید روانی در آنها زمینه هایی از بیماری های روانی، اضطراب و فشار عصبی را ایجاد کرده است.

پس از فاجعه از سوی مسئولان بهداشتی کشور اعلام شد خانواده شهدای منا می توانند از خدمات رایگان روانپزشکی استفاده کنند اما این کافی نیست باید به سراغ این خانواده ها و به ویژه افرادی که در عمق فاجعه منا بوده و آن همه فشار را تجربه کرده اند برویم و از حال روانی آنها جویا شویم.

آنها شاید در ظاهر بگویند حالمان خوب است اما با مرور آنچه بر آنها گذشته است می توان به راحتی فهمید که باید نگران حالشان باشیم.

كدخبرنگار41080

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha