کد خبر: جمعیت-سالمند،مساله-اصلی-بخش-سلامت
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۰:۵۰

رییس سازمان نظام پزشکی گفت: طی ۱۰ سال آینده، جمعیت سالمند مساله اصلی سلامت کشور است.

 

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت، دکتر علیرضا زالی رییس سازمان نظام پزشکی گفت: در تدوین سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت، مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز دخیل بود و به همین دلیل، این سند از اهمیت بسیاری برخوردار است.

زالی متذکر شد: علیرغم این که شماری از مفاد این سند در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری است، اما هنوز عملیاتی شدن آن را به طور کامل مشاهده نکرده ایم.

وی با بیان این که معمولا سیاست های معظم له برای بازه زمانی ده ساله تعریف می شود، افزود: در تدوین مفاد این سند، جلسات بسیاری با حضور مقام معظم رهبری و مسولین مربوطه برگزار شد و همین بیانگر اهمیت حوزه سلامت از دیدگاه ایشان می باشد.

 

جمعیت سالمند، مشکل عمده بخش سلامت طی ۱۰ سال آتی است

زالی در بخش دیگری از سخنان خود به چالش های حوزه سلامت اشاره و خاطرنشان کرد: تغییر الگوی زندگی در جامعه ایرانی قابل تامل است.

وی با اشاره به این که زندگی شهرنشینی را به شکل بی رحمانه ای تجربه می کنیم، افزود: حدود ۱۲ میلیون از جامعه شهری در مناطق حاشیه نشین زندگی می کنند که چالش اصلی بخش سلامت است.

رییس سازمان نظام پزشکی اذعان داشت: بدون توجه به حاشیه شهرها نمی توان به توسعه در بخش سلامت امیدوار بود.

زالی از تغییر در الگوی بیماری ها نیز به عنوان مشکل عمده ای در حوزه سلامت نام برد و اذعان داشت: آگاهی مردم متناسب با تغییرات صورت گرفته نیست و به همین دلیل آسیب های متعددی را شاهد هستیم.

بیماری های غیرواگیر، دیگر موضوعی بود که زالی بدان اشاره و اذعان داشت: سازمان جهانی بهداشت امسال توجه ویژه ای به دیابت دارد؛ چرا که سندرم متابولیک به عنوان الگویی جدید در بیماری ها و شیوع آن قابل توجه است.

رییس سازمان نظام پزشکی متذکر شد: چالش سوم و مهم بخش سلامت، سالمند شدن جمعیت کشور است.

وی با بیان که به لحاظ افزایش سن امید به زندگی در کشور پیشرفت های خوبی بعد از پیروزی انقلاب صورت گرفته، تصریح کرد: اگر کشورهای منطقه مدیترانه را به سه گروه با توجه به شاخص های سازمان بهداشت جهانی تقسیم بندی کنیم، در گروه دوم قرار می گیریم. بنابراین تا دستیابی به اهداف ۱۴۰۴ کار جهادی باید انجام شود.

رییس سازمان نظام پزشکی بیان داشت: طی ۱۰ سال آینده، جمعیت سالمند مساله اصلی سلامت کشور است. به طور متوسط، فرد سالمند ۱۱.۵ تا ۱۲ سال را با مشکلات جسمی و روانی طی می کند.

کدخبرنگار41020

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha