کد خبر: جای-خالی-غذاهای-سالم-در-سفره-های-ایرانی
۸ شهریور ۱۳۹۵، ۹:۱۲

خبرگزاری سلامت: به گفته مقامات سازمان جهانی بهداشت دومین علت ایجاد سرطان، فست فود است. امروزه شاهد افزایش گرایش به مصرف فست فودها در کودکان و بزرگسالان هستیم و بسیاری از پزشکان معتقدند زندگی ماشینی و مصرف غذاهای ناسالم چرب، شور و شیرین با بروز چاقی، اضافه وزن و فشارخون بالا بیماری ها و مشکلات جدی را برای افراد جامعه به همراه خواهد داشت.

انگار مصرف نان و پنیر و گردو و بسیاری از غذاهای ساده و سنتی ایرانی به فراموشی سپرده شده است. حضور بانوان در مشاغل مختلف و کمبود وقت که گریبان گیرتمام خانواده ها شده فرصت طبخ یک غذای سالم را از آنها سلب کرده و سفارش پیتزا، سیب زمینی سرخ کرده و... دغدغه آنها را از بین برده است.

قدر مسلم عادات غذایی هر فرد از دوران کودکی شکل می گیرد. بنابراین نقش والدین در آموزش تغذیه صحیح و آشنایی فرزندان با عوارض مصرف بی رویه غذاهای ناسالم و فست فودها بسیار پر رنگ است، اما این سوال وجود دارد که چرا به رغم صحبت ها و اطلاع رسانی از مضرات و عوارض جدی فست فودها که به وفور از مطبوعات، رادیو و تلویزیون به گوش می رسد باز هم تمایل به مصرف نوشابه، فست فودها و بسیاری دیگر از مواد آسیب رسان به سلامتی کاهش نیافته است؟ در حالی که با داشتن تغذیه سالم و پیشگیری از چاقی می توان از بروز بسیاری از بیماری ها نظیر دیابت، فشارخون بالا و.... پیشگیری کرد، اما باز هم فست فودها در سفره ایرانیان جای خود را حفظ کرده است!

دکتر مجید حاجی فرجی، متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی کشور می گوید: یکی از لذایذ زندگی انسان خوردن است و نمی توان از آن جلوگیری کرد اما باید به مردم آموزش داده شود که چه چیزی انتخاب کنند تا ضمن لذت از رنگ، طعم و مزه یک ماده غذایی کالری اضافه یا مواد آسیب رسان همراه آنها نباشد.

در زندگی امروزه که سبک زندگی دچار تغییراتی شده نظیر کاهش فعالیت بدنی، افزایش استرس و آلودگی های محیط و غذایی زیاد است باید در انتخاب غذادقت شود. در حقیقت مردم باید تناسب میزان دریافت نوع غذای سالم را بیاموزند و بدانند چه اندازه از چه چیزی بخورند و در صورت مصرف آن ماده غذایی چه اتفاقی برای آنها رخ خواهد داد.

اگر کودک ذائقه اش برای مواد چرب، شیرین و نمکی شکل گرفت، تغییر عادات غذایی آن بسیار مشکل خواهد بود؛ به همین دلیل است که چاقی های بزرگسالی حاصل از چاقی های کودکی است. برای همین باید ذائقه های غذایی صحیح ساخته شوند.

فرهنگسازی یک کلمه است اما یک دنیا مطلب پشت آن نهفته، زمان تغییر یا ساخت فرهنگ که ما بیشتر آن را تغییر می‌دهیم نیاز به چند ابزار وجود دارد که یکی از آنها آموزش است و این امر باید از کودکی توسط والدین و اولیای  مدرسه صورت گیرد.

موضوع دیگر دسترسی غذایی است امروزه متأسفانه به دلیل رنگارنگ بون تولیدات و محصولات گوناگون غذایی، اسنک ها و تنقلات چشم ها ناخودآگاه به سوی آنها کشیده می شوند. زمانی که چشم آنها را دید و طعمشان را احساس کرد رغبتش نسبت به مصرف آنها افزایش می یابد بنابراین باید توانست جایگزین های متفاوتی برای آنها معرفی کرد که این امر بر وظیفه کارشناسان مدرسه، اولیاء مدارس، رسانه ها،رادیو و تلویزیون است تا تعلیم دهد که از چه تنقلات سالمی می توانند لذت ببرند از طرفی دیگر تولید کنندگان محصول هم خطرات مصرف آنها را مانند داروها که در کنار فواید نوشته شود نیز به طور حتم درج شود زیرا در غیر این صورت اغواگری خواهد بود.

دکتر فریدون نوحی، رییس انجمن قلب و عروق کشور معتقد است که بر اساس تغییر سبک زندگی، تغذیه ناسالم و گرایش به فست فودها، کاهش فعالیت بدنی، استرس های روزانه و... سن ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی در کشورمان نسبت به کشورهای دیگر کاهش یافته در حالی که این امر با تغییر سبک زندگی تا اندازه ای قابل پیشگیری است.

 

کد خبرنگار: 410100

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha