کد خبر: تکریم-بیماران-یکی-از-اهداف-طرح-تحول-سلا
۱۵ تیر ۱۳۹۷، ۱۰:۱۹
به گزارش طبنا(خبرگزاری سلامت)، دکتر بهزاد کلانتری با بیان اینکه بیماران یکی از آسیب‌پذیرترین گروه‌های اجتماعی هستند، گفت: بیماران به دلیل تحمل درد و رنج ناشی از بیماری، توانایی‌های معمولی خود را از دست داده و برای درمان و یا جبران ناتوانی‌های خود، معمولا به سیستم‌های ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی و سلامتی اعتماد کامل پیدا می‌کنند. باید توجه کرد که بیماران در مراکز ارائه‌دهنده خدمات سلامت دارای حقوق انسانی، شرعی و قانونی هستند. خوشبختانه در برنامه تحول نظام سلامت و در حوزه سلامت کشور سه هدف عمده و اصلی حفاظت مالی از بیماران در برابر هزینه‌های درمانی و بستری، ارتقاء کیفیت خدمات سلامت کشور و دسترسی عادلانه به خدمات مدنظر بوده است. وی با بیان اینکه محور اصلی این سه هدف بیمار و خانواده بیمار است، افزود: بنابراین رضایت و تکریم بیمار و از سوی دیگر ارائه خدمات درخور به بیماران هدف متعالی حوزه سلامت است. بر همین اساس هم بحث تکریم بیماران و ارباب رجوع بخشی از کیفیت خدمات بیمارستانی محسوب می‌شود که همواره مورد توجه سیاستگذاران و ارائه‌دهندگان خدمت است. کلانتری با اشاره به لزوم تکریم مردم در بیمارستان‌ها، ‌ گفت: رضایت بیمار اصل کار حوزه سلامت و هدف هر بیمارستانی و مرکز درمانی است. اگر به بیمارستان به عنوان یک بنگاه نگاه کنیم، به هر حال هر بنگاهی بخواهد اقبال بیشتری نزد مردم داشته باشد، باید رضایت‌شان را جلب کند. وی افزود: بنابراین مردم باید از بخش سلامت، بیمارستان‌ها و... رضایت داشته باشند تا با خیال راحت به آنجا مراجعه کنند. در غیر این صورت اصلا به این مراکز مراجعه نمی‌کنند. بنابراین حوزه رضایت بیماران برای ما بسیار مهم است. از طرفی در دین ما هم به این موضوع تاکید شده است و در قرآن هم آمده که هر کس یک نفر را نجات دهد، گویی جان همه مردم را نجات داده است. ما از نظر دینی می‌گوییم جان انسان‌ها بسیار ارزشمند است و بر اساس همین آموزه دینی، رضایت مردم هم برایمان مهم است؛ چراکه سلامت یک نفر به اندازه سلامت همه انسان‌ها برایمان اهمیت دارد و نارضایتی یک نفر هم برایمان مهم است. کلانتری ادامه داد: حال از آنجایی که درمان یک مقوله حساس است، به هر حال نارضایتی در آن ایجاد می‌شود. اگر در بیمارستان یک اشکال هم پیش آید، سر و صدای همه در می‌آید. در حال حاضر اعلام می‌کنیم که ۸۴ درصد مردم از نظام سلامت رضایت دارند که نسبت به سازمان‌های دیگر رضایت بالایی محسوب می‌شود، اما چون درمان خیلی مهم است، همان چند درصد ناراضایتی هم خیلی به چشم می‌آید. این موضوع هم به دلیل اهمیت درمان است. مدیرکل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه باید با بیماران در طی زمان دریافت خدمت در مراکز درمانی با احترام و صداقت رفتار شود، ادامه داد: تکریم بیماران و همراهان آنها یکی از مهم‌ترین جنبه‌های حاکمیت بالینی در گذشته بوده و در حال حاضر هم یکی از مهم‌ترین ابعاد بحث اعتباربخشی ملی است. رضایت بیماران یکی از شاخص‌های مهم اثربخشی، کارآیی،  بهره‌وری و کیفیت خدمات سلامت محسوب می‌شود.(ایسنا)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha