کد خبر: تکذیب-خبر-ابتلای-87-نفر-به-ایدز-در-یک-روست
۱۷ مرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۲۳
به گزارش طبنا(خبرگزاری سلامت)، دکتر محمدمهدی گویا درخصوص وضعیت شیوع بیماری ایدز در روستای درگز گفت: استان سیستان بلوچستان از جمله استان‌هایی در کشور است که در آن شیوع HIV از متوسط کشوری بالاتر است.
وی با اشاره به اینکه منطقه روستایی درگز در جنوب استان سیستان و بلوچستان واقع شده و از توابع شهرستان چابهار است، افزود: این منطقه روستایی جمعیتی حدود 18 هزار نفر دارد.
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در خصوص گزارشی مبنی بر ابتلای 78 نفر به HIV  در این منطقه روستایی خاطرنشان کرد: براساس گزارشی که در این رابطه منتشر شده است، باید اعلام کرد که تعداد موارد ذکر شده در رابطه با موارد ابتلا از صحت برخوردار نیست و آمار مبتلایان کمتر از تعداد منتشر شده است.
دکتر گویا ادامه داد: تمامی موارد ابتلا به HIV در این منطقه، در میان افرادی است که رفتارهای پرخطر دارند که در درجه اول شامل اعتیاد تزریقی و در درجه بعدی، تماس‌های جنسی خارج از چارچوب خانواده، آنها را به بیماری HIV گرفتار کرده است.
وی تصریح کرد: ترددهای مکرر در مناطق مرزی، اقامت‌های طولانی مدت به قصد کار در کشورهای همسایه، افزایش جمعیت حاشیه‌نشین و اعتیاد به تزریق مواد مخدر مهم‌ترین عوامل افزایش موارد ابتلا در این منطقه است.
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درخصوص برنامه بیماریابی گفت: از دوسال قبل برنامه بیماریابی به صورت فعال تشدید شده است و اقدامات پیشگیری، کنترل و درمان بیماری ایدز در کل مناطق مرزی و پرخطر به صورت سیستماتیک و گسترده ادامه دارد. همچنین در این رابطه یک مرکز مشاوره ویژه در شهرستان چابهار و یک پایگاه مخصوص آموزش پیشگیری و مشاوره نیز در دهستان درگز راه‌اندازی شده است و به ارائه خدمت به صورت رایگان برای مردم منطقه مشغول است.
دکتر گویا با بیان اینکه تمامی بیماران مبتلا به ایدز شناسایی شده تحت مراقبت و درمان رایگان قرار دارند، اظهار داشت: برنامه آموزش پیشگیری و مراقبت HIV یک برنامه گسترده چندبخشی بوده که تاکنون توسط دانشگاه علوم پزشکی مربوطه با حمایت وزارت بهداشت به تنهایی اجرا شده و لازم است سایر سازمان‌ها از جمله سازمان بهزیستی نیز وظایفی را که برنامه چهارم استراتژیک کشور برعهده آنها قرار داده است، در منطقه یاد شده به اجرا گذارده و این وظایف را با قدرت هرچه بیشتر انجام دهند.
وی تاکید کرد: کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان نیز که زیرنظر استانداری انجام وظیفه می‌کند، وظایف کلیه دستگاه‌ها را به آنها گوشزد می‌کند.
دکتر گویا در پایان گفت: سازمان بهزیستی و استانداری باید نقش فعال‌تری در این رابطه ایفا کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha