کد خبر: تو-جه-به-اهداف-سند-تحول-بنیادین-در-تعیین
۱۵ تیر ۱۳۹۸، ۱۰:۰۸
به گزارش طبنا(خبرگزاری سلامت)، به گفته مرتضی شکوهی عنوان برنامه‌های دفتر دبستانی در سال ۹۸ براساس زیرنظام‌های سند تحول بنیادی به شکل فعالیت‌های اجرایی تعریف شده است که در صدر آنها می‌توان به موارد زیر در حوزه زیرنظام‌های سند تحول بنیادین اشاره کرد: «تقویت جایگاه و کارکردهای گروه‌های آموزشی، ارزشیابی و مستندسازی تجربه برگزاری جشنواره‌ها و الگوهای موفق تدریس و رویکرد پژوهش محوری»، «تقویت فعالیت‌های علمی‌و پژوهشی دانش آموزان و معلمان برای حل مشکلات ملی و محلی»، «تدوین و اجرای نظام رتبه بندی مدارس و ارتقای مستمر کیفیت در راستای رقابت پذیر کردن مدارس تا پایان برنامه ششم توسعه»، «طراحی و استقرار الگوی ارتقای نقش مدرسه به عنوان کانون پیشرفت محله و ایجاد پایگاه داده و مدیریت منابع اطلاعاتی محله و استفاده از ظرفیت علمی‌– پژوهشی و فنی معلمان و دانش آموزان»، «طراحی و اجرا فعالیت‌های مکمل و فوق برنامه جهت غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان در دوره‌های مختلف تحصیلی براساس برنامه درسی حوزه تربیت و یادگیری»، «طراحی و تدوین ملاک‌ها و شرایط رتبه بندی و ارتقای معلمان و کارشناسان و انتخاب معلمان نمونه با محفوظ دانستن فعالیت‌های پژوهشی»، «تدوین برنامه جامع حمایت از مدارس و دانش آموزان حاشیه شهرها از طریق منابع دولتی، بین المللی، خیرین و مشارکت سرمایه گذاری مدارس و موسسات غیر دولتی و حمایت مالی از دانش آموزان مناطق محروم برای ارتقای پوشش تحصیلی دوره ابتدایی و جذب افراد بازمانده از تحصیل». برنامه‌های اجرایی دیده شده در هر کدام از این حوزه‌ها نیز شامل: «ارتقای فعالیت‌های کیفیت بخشی گروه‌های آموزشی ابتدایی از طریق تخصیص ساعت مورد نیاز در قالب ارزیابی و تضمین کیفیت» «توانمندسازی معلمان با محوریت مدرسه شامل اقدام پژوهی، درس پژوهی، خود ارتقایی» «پایش اجرای مطلوب برنامه‌های درسی شامل دروس فارسی، ریاضی و قرآن به تعداد ۲۰ هزار کلاس در دوره اول ابتدایی با تأکید بر توانمندسازی معلمان» «تحت پوشش قراردادن معلمان در فعالیت‌های پژوهشی مانند جشنواره جابرابن حیان، طرح بازدید و یادگیری، طرح عید و داستان، تکالیف مهارت محور» «اجرای نظام سنجش و تضمین کیفیت مدارس در قالب برنامه تدبیر» «مدیریت کاهش نرخ تکرار پایه در دوره ابتدایی به ۷۵ درصد به معنای حمایت از ۲۰ هزار دانش آموز در معرض تکرار پایه و برگزاری کلاس‌های جبرانی و آموزش اولیا» «اجرای طرح مدرسه توانمندسازی در قالب طرح کارآمد» «راهبری معلمان در اجرای تلفیق برنامه آموزش آداب و مهارت‌های زندگی و تکالیف مهارت محور در ۹۳.۵ درصد کلاس‌های پایه‌های اول تا پنجم به تعداد ۲۷۷ هزار و ۳۳۳ کلاس درس» «ارتقای کمی‌و کیفی برنامه ارزشیابی کیفی – توصیفی با تأکید بر آموزش معلمان دوره ابتدایی شامل پایه‌های اول، دوم و سوم» «کیفیت بخشی به آموزش و پرورش کلاس‌های چند پایه با تأکید بر استقرار راهبران آموزشی و تربیتی در کلاس‌های چند پایه مدارس روستایی و عشایری» «مدیریت انسداد مبادی بی سوادی با تأکید بر افزایش نرخ ثبت نام خالص پایه اول و دوره ابتدایی به ترتیب به ۹۷.۱۶ و ۹۸.۸ درصد که شامل شناسایی و جذب حدود ۳۰ هزار کودک لازم التعلیم بازمانده از تحصیل، برگزاری کلاس‌های جبرانی، آموزش اولیاء و کمک به ایاب و ذهاب و تهیه پوشاک و لوازم التحریر می‌شود»(مهر)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha