کد خبر: توسعه-بی‌ضابطه-کشاورزی-از-عوامل-تشدید
۱۵ تیر ۱۳۹۵، ۱۰:۵۰

 پدیده گرد و غبار چند سالی است مهمان ناخوانده استان‌های مرزی شده و در برخی موارد، پای این مهمان به پایتخت نیز باز شده است.

دکتر احمدعلی کیخا عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری سلامت بیان داشت: پدیده گرد و غبار معلول عوامل دیگری در داخل و خارج از مرزهای کشور است.

کیخا افزود: بر اساس اطلاعاتی که در جلسات کارشناسی مطرح می‌شود، احداث سدها در سرشاخه های دجله و فرات به ویژه در کشور ترکیه و خشک شدن بسیاری از رودخانه‌ها و تالاب‌ها در خاک عراق و بخش‌هایی از خاک سوریه، تشدید پدیده گرد و غبار را طی چند سال اخیر موجب شده است. البته وقوع پدیده خشکسالی در کشور را نیز باید در این خصوص مدنظر داشت.

وی اذعان داشت: مهار پدیده گرد و غبار نیازمند اقدامات منطقه‌ای به صورت هماهنگ است.

کیخا گفت: مدیریت غلط منابع آبی و توسعه بی‌ضابطه کشاورزی در داخل نیز از عوامل موثر در افزایش مشکلات ناشی از پدیده ریزگردها است.

وی با تاکید بر این‌که رفع پدیده ریزگردها نیاز به نسخه جامع دارد، متذکر شد: انگشت اتهام همواره در این خصوص به سوی سازمان حفاظت محیط زیست است؛ در حالی که این سازمان به نمایندگی از ملت در کابینه هیات دولت برای دافع از حقوق در این حوزه است و تنها می‌تواند مطالبه‌گر باشد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با تاکید بر این که باید بازنگری در سیاست‌های کلان کشوری برای رفع مشکلات زیست محیطی صورت گیرد، اذعان داشت: در مناطقی که با محدودیت منابع آبی مواجه هستیم، قطعا اقدام غلطی است که صنایعی توسعه یابند که باید مصرف بالایی از آب مصرف شود.

کیخا با تاکید بر این که برنامه ششم توسعه باید مساله محور باشد، گفت: باید مسائل مهم کشور در قالب این برنامه بررسی و راهکاری برای رفع آنها معین شود. اگر امروز با پدیده‌ای با نام ریزگردها در بسیاری از استان‌های کشور درگیر هستیم، بایستی برنامه کارشناسی و البته با تجدید نظر در سیاست‌هایی که پیش از این اجرا می‌شد، تدوین شود.

وی با تاکید بر این‌که در صورت عدم توجه به حوزه محیط زیست در آینده با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد، گفت: تمام دستگاه‌ها در رفع مشکلات این بخش مسؤلیت دارند.

 

کد خبرنگار: 41025

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha