کد خبر: توجه-به-حمل-و-نقل-عمومی،-راهکار-آخر-دولت
۱۰ مهر ۱۳۹۵، ۱۱:۰۲

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که برخلاف سال های گذشته، لایحه هوای‌پاک امسال باید پیش از وارونگی‌ هوا تعیین تکلیف شود، گفت: یکی از اصلی ترین معضلات آلودگی هوا در سال های اخیر موازی کاری دستگاه های اجرایی و عدم همکاری اثرگذار بسیاری از نهادها با شهرداری است.

 

به گزارش خبرگزاری سلامت به نقل از شهرنوشت، علی‌محمد شاعری با بیان این که جرم انگاری آلودگی هوا یکی از راهکارهای اثرگذار در زمینه کاهش منابع آلاینده کلانشهرهایی همچون تهران است، تصریح کرد: در سال های اخیر شاهد بودیم در کنار کارخانه ها و خودروها  موتورسیکلت ها و ناوگان حمل و نقل عمومی، منابع انسان ساخت و طبیعی بی شماری نیز منجر به آلودگی هوای تهران شد که با برخورد جرم انگارانه باید به فعالیت این منابع پایان بدهیم.

نماینده مردم بهشهر، نکو و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی با یادآوری این که منابع متحرک مانند خودروها و موتورسیکلت‌ها بیشترین سهم آلایندگی هوای شهرها را به خود اختصاص داده اند، افزود: هرساله با به پایان رسیدن ماه مهر و شروع ماه های آبان و آذر، شاهد اوج گرفتن شدت آلودگی ها در هوای شهر تهران هستیم که عامل اصلی این شدت یافتن ناپاکی هوای تهران در اجرا نشدن صحیح و کارآمد قانون معاینه فنی خودرو است.

وی قانون معاینه فنی خودرو را نیز مستلزم بازنگری دانست و گفت: صنایع آلاینده، مصرف بی‌رویه انرژی در منازل و ریزگردها از دیگر منابع آلاینده هستند که در لایحه هوای پاک مشخص شده که چگونه بر آلایندگی می‌افزایند. بر همین اساس اعلام می کنم که علاوه بر وظیفه ذاتی دستگاه‌‌های اجرایی در جلوگیری از ایجاد آلایندگی، دستگاه‌های نظارتی نیز باید با نظارت های دقیق مانع از فعالیت منابع آلاینده شوند، اما به نظر می رسد در این زمینه نیز شاهد ضعف دستگاه های نظارتی هستیم.

شاعری اعمال سختگیرانه قانون در قبال تردد خودروهای فرسوده در شهر تهران را یکی از راه های پیشگیرانه در زمینه شدت یافتن آلودگی هوا در ماه های سرد سال عنوان کرد و گفت: حتی اگر تمامی این منابع آلاینده را نیز کنترل کنیم، نباید فراموش کنیم که کلید این معما در نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و توسعه مترو است که به نظر می رسد جزو راهکارهای آخر دولت در زمینه رفع مشکلات آلودگی هوای شهر تهران است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha