کد خبر: تغذیه-صحیح-و-مناسب-برای-استحکام-استخوا
۹ مرداد ۱۳۹۵، ۴:۱۴

استحكام استخوان ها در انسان تا حد بسیار زیادی به ذخیره كلسیم در اسكلت بدن بستگی دارد. بدن از دوره جنینی تا حدود سن 30 سالگی در حال ذخیره كلسیم در استخوان و سفت و محكم كردن اسكلت است.  تغذیه نادرست ، كاهش فعالیت بدنی ، افزایش عمر و جنسیت زنانه سرعت ابتلا به پوكی استخوان را افزایش میدهد، اما اگر می‌خواهید این روند كندتر طی شود، آگاهی‌های ذیل ممكن است مفید باشد:

تقریبا نیمی از زنان در صورت شكستگی لگن و بی‌توجهی به اقدامات پیشگیرانه نخواهند توانست حالت ایستاده قبل را بازیابند. به طور منظم، حتی اگر شده سه تا چهار ساعت در هفته پیاده‌روی كنید. پیاده‌روی گاهی از مصرف بهترین داروها برای پیشگیری از ابتلا به پوكی استخوان بهتر و موثرتر است. از   مصرف روزانه میوه و سبزیجات تازه غافل نشوید. سیگار نكشید.
زنان بیش از مردان در معرض ابتلا به پوكی استخوانند و سیگار یكی از عواملی است كه روند تخریب استخوان و سیر به سوی پوكی را در آنها افزایش می‌دهد. شیر، ماست و لبنیات منابعی سرشار از كلسیم به شمار می‌رود. خوردن روزانه یك لیوان شیر یا پیاله‌ای ماست بویژه اگر از شیر گاو تهیه شده باشد، نه‌فقط به روند تشكیل استخوان در كودكی سرعت می‌دهد، در سال‌های بعدی عمر نیز نگهدارنده و محافظی خوب و عالی به شمار می‌رود البته بهتر است لبنیات را همراه با غذاهای گوشتی نخورید و همراه آن چند عدد گردو نیز میل كنید.

آلوی سیاه بخورید (با آلو بخارا تفاوت دارد). این آلو براساس گفته برخی از محققان تغذیه و مطالعه بر مدل‌های انسانی و حیوانی سبب رشد بهتر استخوان و ترمیم پوكی یا  شكستگی‌های آن می‌شود.

قهوه نخورید. قهوه جذب كلسیم را در بدن كاهش و احتمال پیشرفت پوكی در استخوان را افزایش می‌دهد. كلم بروكلی منبعی از پتاسیم و كلسیم است. ویتامین ث و كای بدن را نیز تامین می‌كند كه در متراكم كردن استخوان و تقویت كیفیت و وام آن نقش بسیار دارد. پتاسیم نیز روند فعالیت و اثرگذاری اسیدهای متابولیك بر استخوان كند می‌كند. كنجد را از برنامه غذایی هفتگی خود حذف نكنید. این دانه روغنی افزون بر منگنز، مس، فسفر، آهن و ویتامین‌های گروه ب، هم باعث كاهش رسوب چربی خون و جلوگیری از ایجاد پلاكت می‌شود هم به ترمیم نرمی استخوان‌ها و قوت بخشیدن آنها كمك می‌كند. هر فرد بالغ باید روزانه 1000 تا 1200 میلی‌گرمكلسیم به بدن خود برساند. این مقدار در دخترانی كه در آستانه بلوغند و زنان باردار، شیرده یا مسن بیشتر است و تا 1500 یا 2000 میلی‌گرم براساس تشخیص پزشك می‌رسد.

منبع:kermany.com

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha