کد خبر: تعرفه-های-پزشکی-باز-هم-۱۰-درصد-گرانتر-شد
۱۲ خرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۱۲

رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور، در یادداشتی عنوان داشته باز هم تعرفه های پزشکی ۱۰ درصد گران شد تا اختلاف پرداختی بین گروه های پزشکی و غیر پزشکی بیشتر شود.

 

به گزارش خبرگزاری سلامت، متن یادداشت رییس کل سازمان نظام پرستاری کشور بدین شرح است:

بسم رب الشهداء و الصدیقین

تعرفه های پزشکی باز هم ۱۰ درصد گرانتر شد؟! آن بالا کسی هست؟!

به ایام الله نیمه خرداد نزدیک می شویم. ایامی که امام راحل (ره) در آن آغازگر راهی بود که خواهان نفی هرگونه شرک و بت پرستی و طاغوت و اشرافی گری بود . فضای جامعه مملو از ظلم و بی عدالتی بود و به عنوان مثال درآمد پزشکان متخصص نزدیک به دو برابرپرستاران و میانگین درآمد آحاد جامعه بود و مردم از مشاهده این همه ظلم و بی عدالتی به تنگ آمده بودند و خواهان برقراری مساوات و برابری در جامعه بودند.

جای تأسف است که درحال حاضر در سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و در این کشور ۸۰ میلیون نفری، یک نفر اقتصاددان پیدا نمی شود که بگوید وقتی ماحصل طرح "تحول" یا بهتر بگوییم "تمول" که به یکباره بیش از ۳۰۰ درصد به ناروا به تعرفه های پزشکی اضافه شد و در اثر آن درآمد پزشکان متخصص به بیش از ۴۰ برابر پرستاران و میانگین آحاد جامعه بالغ گشت، اضافه کردن ۱۰ درصد دیگر به منزله اضافه شدن ۳۰ درصدی تعرفه های پزشکی است که منجر به نارضایتی شدید پرستاران و پرسنل غیرپزشکی و ورشکستگی کامل بیمه های پایه و تکمیلی و افزایش پرداخت از جیب مردم و زمینگیر شدن آنها می گردد.

لطفا دست نگه دارید. ایران حسب اختلاف طبقاتی موجود و افزایش فشار پدیده تورمی ، توأم با فقر و بیکاری یکی از خشن ترین کشورهای دنیاست و متأسفانه در این اوضاع حساس ،عده ای که جز به منافع محدود خود نمی اندیشند ، داعیه دار تأمین سلامت مردم و امنیت وآرامش روانی جامعه هستند.

اساسا گفته می شود اکر بیست سال از حکومتی بگذرد و زمینه بروزاعتراضات مدنی و انقلاب  (و نه خود انقلاب ) در جامعه وجود نداشته باشد ،آن جامعه به لحاظ درک سیاسی- اجتماعی بیمار است چراکه در غیر این صورت همان عده ای که به هر دلیل انقلاب کرده اند با پشت کردن به انقلاب و آرمان های آن عملا کاری بدتر از دوره پیشین می کنند و ما به وضوح این وضعیت را در نظام بهداشت و درمان کشور با سیطره  پزشک سالاری بر ارکان و منابع نظام سلامت و مردم شاهد هستیم.

پزشکان صلاحیت مدیریت نظام سلامت را نداشته و ندارند و این مسأله در تمام کشورهای پیشرفته و توسعه یافته دنیا امری بدیهی و پذیرفته شده است به طوری که در هیچ یک از این کشورها وزیر بهداشت پزشک نیست لیکن در ایران نه تنها این وظیفه خطیر به ناروا در اختیار پزشک بلکه فردی شاغل در بخش خصوصی و صاحب یکی از ابر کلینیک های کشوراست که جز به تمول سرمایه داران بخش خصوصی نمی اندیشد غافل از اینکه این راه به سلامت جامعه ختم نمی شود و  محکوم به شکست است .

پزشکان بدون بهره مندی از دانش تخصصی در زمینه مدیریت و اقتصاد سلامت با به بازی گرفتن منابع عمومی و کنار زدن منتخبین نهادهای صنفی و نخبگان حقیقی جامعه ، وضعیت اسف باری را برای کشور رقم زده اند که به عنوان مثال ارائه ۹۰۰ میلیون واحد خدمتی سرپایی و بستری ، طی طرح تحول ، از افتخارات آنان است! این به این معنی است که قاطبه پزشک سالاریا بهتر بگوییم دلالان سلامت ، مردم را بیمار می خواهند و نه سالم و شاداب . حال آنکه نیروی کار سالم ، اساس توسعه ملی پایدار محسوب می شود و تأمین آن از ید این جماعت ساخته نیست .

امیدوارم مسئولین امر،هرچه سریعتر ضمن دعوت از کارشناسان و متخصصین عرصه بهداشت، با تأکید بر پیشگیری از بیماری ها ،نشاط و سربلندی را برای آحاد میهن اسلامی به ارمغان آورند  و دست جماعت پزشک سالار را از منابع عمومی متعلق به ملت کوتاه کنند و نگذارند طبقه جدید و خطرناکی در جامعه اسلامی نشو و نما پیدا کند که به هیچ چیز جز مادیات اعتقاد ندارد و کمتر چیزی که برای آنان مهم است سلامت مردم و امنیت و آرامش روانی جامعه است. توفیق مسؤلین نظام مقدس جمهوری اسلامی را از خداوند متعال خواستارم .

دکتر علی محمد آدابی 
رئیس سازمان نظام پرستاری کشور

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha