کد خبر: تشریح-ابعاد-سامانه-حقوق-شهروندی-در-وزا
۱۱ دی ۱۳۹۶، ۱۳:۳۳
به گزارش طبنا(خبرگزاری سلامت) دکتر سالاریان‌زاده در نشست اجرای بهینه حقوق شهروندی در نظام اداری که به میزبانی وزارت بهداشت برگزار شد، گفت:‌ دو ماه بعد از ابلاغ منشور حقوق شهروندی، سند منشور حقوق شهروندی در نظام اداری ابلاغ شد و در حوزه وزارت بهداشت نیز مورد توجه قرار گرفت. باید توجه کرد که در وزارت بهداشت به دلیل ارتباط تنگاتنگی که با اقشار مردم وجود دارد، می‌طلبد که کارکنان‌مان از صبر بیشتری برخوردار باشند.

وی احترام به مردم، عدالت و عدم تبعیض در ارائه خدمات، رعایت آزادی مردم در دسترسسی به اطلاعات‌شان و حفظ حریم شخصی بیماران را از جمله اصول اساسی منشور حقوق شهروندی در حوزه سلامت دانست و افزود: باید توجه کرد که وزارت بهداشت معادل چهار وزارتخانه کشور است؛ چرا که از یک سو با بیش از 60 دانشگاه علوم پزشکی در 60 نقطه کشور کار آموزش عالی را بر عهده دارد و از طرفی هم مسئولیت بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی را هم بر عهده داشته که 600 مورد از آنها تحت نظر دانشگاه‌های علوم پزشکی هستند. در عین حال وزارت بهداشت بزرگترین گردش مالی را در میان صنایع داخل و خارج در حوزه دارو در اختیار دارد و از طرفی هم وظیفه بازرسی و نظارت بر کلیه اماکن صنفی در حوزه غذا، آرایشی، ‌ بهداشتی و درمانی و آموزشی را عهده دارد.

مشتریان وزارت بهداشت، بیش از جمعیت کشور

سالاریان‌زاده با اشاره به تنوع خدمات وزارت بهداشت گفت: ما بیش از 3 هزار خدمت کلی یا جزیی را در وزارت بهداشت ارائه می‌کنیم. در عین حال با گیرندگان خدمت  متنوعی هم مواجهیم. همواره گفتم که جمعیت کشور 80 میلیون نفرند اما مشتریان وزارت بهداشت بیشتر از 80 میلیون نفرند؛ چرا که تمام جنین‌ها و همه افرادی که از دنیا می‌روند که سالانه چهار هزار نفرند در زمره مشتریان وزارت بهداشت محسوب می شوند.

وی با اشاره به تکنولوژی‌ها و فناوری‌های مختلفی که وزرات بهداشت از آنها استفاده می‌کند، گفت: باید توجه کرد که طبق مصادیق حقوق شهروندی، استفاده از تمام تکنولوژی‌ها برای تمام افراد باید به گونه‌ای باشد که گیرنده خدمت رضایت داشته باشد. در عین حال  رفتار همه کارکنان بهداشتی و درمانی در میزان رضایت گیرندگان خدمت تاثیر بسزایی دارد. گاهی شاید پزشک یا پرستاری خدمات بسیار خوبی ارائه دهد، اما به دلیل عدم رعایت حرمت و کرامت انسانی ممکن است گیرنده خدمت رضایت نداشته باشد.

رییس توسعه مدیریت و تحول اداری وزارت بهداشت با بیان اینکه وزارت بهداشت تنها دستگاهی است که تمام اطلاعات افراد را در اختیار دارد، گفت: باید توجه کرد که حفظ حریم شخصی افراد در حوزه پزشکی مورد تاکید است.

وی ادامه داد:‌ در دولت یازدهم و دوازدهم توانستیم با تکمیل واحدهای بهداشتی و درمانی کشور، میزان دسترسی بویژه در مناطق محروم را افزایش دهیم؛ به طوری که تنها 30 تا 35 درصد از مراکزمان در مناطق محروم دارای پرسنل بودند، اما اکنون این رقم به 80 درصد رسیده و محرومیت از بسیاری از مناطق دور افتاده رفع شده است.

سالاریان‌زاده با بیان اینکه سامانه حقوق شهروندی در وزرات بهداشت ایجاد شده تاهمه بخش‌های درمان با آن ارتباط گیرند، گفت: در این سامانه بخش‌هایی مانند خود ارزیابی برای واحدهای مختلف، اقدامات عملیاتی و بخشی هم برای رضایت مشتریان تعیین شده است.(ایسنا)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha