کد خبر: تست-موفق-آنتی-بادی‌های-دوگانه-در-درما
۱۲ خرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۴۰

محققان گروه پژوهشی ژنتیک در سرطان موفق شدند آنتی بادی با فعالیت دو گانه به منظور از بین بردن سلول‌های توموری و تحریک سیستم ایمنی بر علیه تومورهای سرطانی تولید کنند.

 

به گزارش خبرگزاری سلامت، این پروژه در پژوهشکده سرطان پستان از حدود ۴ سال پیش با مدیریت کیوان مجیدزاده، رییس پژوهشکده سرطان پستان آغاز و در گروه پژوهشی ژنتیک در سرطان به نتیجه رسید.

لیلا فرهمند، مدیر گروه پژوهشی ژنتیک درباره این پروژه گفت: هدف از پروژه تولید آنتی بادی با فعالیت دو گانه این بود که از یک طرف بتواند از رشد سلول‌های توموری جلوگیری کند و از طرف دیگر سیستم ایمنی خود فرد را علیه سلول‌های توموری فعال کند.

وی افزود: گیرنده‌ای که در این پروژه برای تولید آنتی بادی مورد هدف بود از نوع گیرنده‌های موسینی است که در انواع سرطان‌های پستان، پانکراس، پروستات، ریه و انواع دیگری از انواع سرطان افزایش بیان دارد. بنابراین با هدف قرار دادن این گیرنده که در این پروژه مورد توجه قرار گرفته، می‌توان انواع سرطان‌های ذکر شده را مورد هدف قرار داد و در درمان این بیماران بهره جست.

عضو هیئت علمی پژوهشکده سرطان ادامه داد: نکته حائز اهمیت این است که میزبان‌های باکتریایی، سلول‌های مقرون به صرفه از نظر اقتصادی هستند. در نتیجه هزینه تولید آنتی بادی در این پروژه بسیار کمتر از نمونه‌های مشابه است. آنتی بادی به کار رفته در این طراحی از نوع آنتی بادی‌های شتری است که نقاط قوت زیادی در مقایسه با انواع رایج آنتی بادی از جمله میل ترکیبی بالا به گیرنده، پایداری و حلالیت بالا دارد.

لازم به ذکر است در حال حاظر این آنتی بادی مراحل تولید و خالص‌سازی را با موفقیت گذرانده است و بررسی فعالیت و عملکرد آنتی بادی با استفاده از رده سلول‌های سرطانی، نتایج رضایت‌بخشی را نشان می‌دهد. همچنین تزریق این آنتی بادی به موش‌های توموری باعث کاهش چشم‌گیری در اندازه تومور و بهبودی موش‌های توموری شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha