کد خبر: تربیت-فیزیوتراپیست-در-عرصه-بالینی،-نی
۲ مرداد ۱۳۹۵، ۱۳:۳۸

خبرگزاری سلامت: سالانه 10 تا 20 نفر در حوزه فیزیوتراپی و با حمایت انجمن و هزینه شخصی برای تحصیل و اخذ دکترای حرفه‌ای به پاکستان سفر می‌کنند؛ چرا که دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی در کشور تصویب نشده و مشکلات زیادی را برای فارغ التحصیلان این رشته در پی داشته است.

دکتر جواد صراف زاده دبیر انجمن فیزیوتراپی ایران، به خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت گفت: در سال 87 کمیته دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی شکل گرفت که تدوین و آماده سازی شرح درس و واحدهای این مقطع تحصیلی از وظایف اعضای آن به شمار می‌رفت. در انتهال سال این برنامه در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت و در 22  اردیبهشت 88 کلیات طرح دکترای حرفه ای فیزیوتراپی به تصویب شورای عالی برنامه ریزی وزارت بهداشت رسید.

وی با اشاره به این که با رایزنی‌های انجام شده در اول مرداد سال 90 دستور وزیر وقت مبنی بر پذیرش دانشجو در مقطع دکترای حرفه‌ای ابلاغ شد، اظهار داشت:  در سال 1391 اولین آزمون این مقطع تحصیلی در ایران و در دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد.

صراف زاد از فارض التحصیلی تعدادی از دانشجویان این دوره تحصیلی در بهمن 94 خبر داد و افزود: خوشبختانه اجرای پایلوت دکترای حرفه‌ای نتایج بسیار مثبتی داشته و نیاز ما به تربیت فیزیوتراپیست‌هایی است که در عرصه‌های بالینی آموزش دیده باشند.

دبیر انجمن فیزیوتراپی خاطرنشان کرد: در تمام کشورها از دانشجویان مقطع دکترای فیزیوتراچی حمایت می شود، در حالی که برای تحقق این مهم در کور اقامت جدی صورت نگرفته و همین مساله موجب خروج نخبگان از کشور می شود.

صراف زاده در این ارتباط بیان داشت: بحث دکترای حرفه ای فیزیوتراپی فقط ارتقای علمی نیست، مهم تر از آن خدمت رسانی بهتر به آحاد مردم است که شایستگی بیماران ما بیش از آن چیزی است که هم اکنون دریافت می کنند. بحث اصلی ما این است که مقطع مدنظر که دانش تخصصی و فوق تخصصی شده است، در بحث کارشناسی نمی گنجد.

وی متذکر شد: این که بخواهیم دانش روز را در مقطع تحصیلات تکمیلی به افراد آوزش دهیم یک ضعف است. با توجه به این که دکترای حرفه ای در جهان و در سطح منطقه رایج است، باید به سمت اجرای هرچه بهتر این مقطع تحصیلی حرکت کنیم.

صراف زاده ابراز امیدواری کرد: در نیمه دوم سال جاری شاهد پذیرش دانشجویان مقطع دکترای حرفه ای انتقالی از مقاطع کارشناسی و ارشد در تعدادی از دانشگاه های تیپ یک در سطح کشور باشیم.

 

کد خبرنگار: 41025

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha