وزیر بهداشت از تخصیص 3 هزار و 500 میلیارد تومان به بیمه ها در جلسه اخیر هیات دولت خبر داد و گفت: امیدواریم با اختصاص این منابع، مشکل معوقات بیمارستان ها و مراکز درمانی وزارت بهداشت برطرف شود تا عقب ماندگی ما از نظر پرداخت حقوق کارکنان، به حداکثر 2 ماه برسد و مقرر شد که در ابتدا حقوق پرستاران و کادر درمانی را پرداخت کنند

به گزارش خبرگزاری سلامت دکتر سید حسن هاشمی روز گذشته در دیدار جمعی از روسا، اعضای هیات مدیره و شورای عالی نظام پرستاری و نهادهای پرستاری کشور که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، ضمن تاکید بر اهمیت و نقش پرستار در نظام سلامت، گفت: اگر به پرستاری بی توجه باشیم آسیب های زیادی به مردم می رسد و تنها کافی است یک همراه به مدت یک هفته در بیمارستان باشد تا ارزش کار پرستاری رادرک کند. من 30 سال است پزشک هستم و با نقش مهم و اثرگذار پرستاران بیگانه نیستم.

 

گرفتار برخی حاشیه ها شده ایم

وزیر بهداشت بر لزوم ارتقای جایگاه حرفه ای پرستاری تاکید کرد و گفت: لازم است تا گرایش های متعدد پرستاری در کشور وجود داشته باشد اما اکنون گرفتار حاشیه شده ایم که البته منحصر به پرستاری نیست و در پزشکی نیز گرفتار برخی  حاشیه ها هستیم.

کارد به استخوان مردم رسیده بود

دکتر هاشمی با اشاره به آغاز طرح تحول سلامت، گفت: این طرح زمانی آغاز شد که کارد به استخوان مردم رسیده بود و مردم در بخش بستری دچار مشکل بودند و پزشک نیز به اندازه مورد نیاز در مناطق کشور حضور نداشت و سیاستگذاران نیز به وزارت بهداشت اعتبار قابل توجهی نمی دادند و همواره از پدیده زیر میزی حرف می زدند اما در عمل چشم خود را به آن می بستند.

 

دکتر هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه برخی از مقامات و مسئولان دولت با پرداخت یکنواخت و عدم هدفمندی یارانه ها مخالف بودند، گفت: در دولت تصمیم گرفته شد که بخشی از یارانه را به صورت هدفمند به فقرا و طبقات ضعیف جامعه بدهند و بخشی را نیز در بخشهای  تولید، اشتغال، خدمات و سلامت سرمایه گذاری کنند زیرا با پرداخت یارانه ها سالانه 11 هزار میلیارد تومان کسری بودجه پیش می آمد که معادل 2 برابر بودجه طرح تحول سلامت بود.

 

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: دولت امیدوار بود که با انصراف برخی از مردم از دریافت یارانه ها، بتواند 25 هزار میلیارد تومان صرفه جویی کند و 10 هزار میلیارد تومان آن را در بخش خدمات و سلامت و 15 هزار میلیارد تومان از آن را در بخش تولید سرمایه گذاری کنند اما به دلیل وجود بانک های اطلاعاتی ناقص، از مردم نظرسنجی شد که بیش از 90 درصد از آنها اعلام کردند که یارانه حق مسلم ما است و اعتباری از این راه به حوزه سلامت نرسید.

کسری اعتبارات ناشی از افزایش تعرفه ها نیست

دکتر هاشمی یکی دیگر از مشکلات دولت را کاهش قیمت نفت از 120 به 30 دلار  عنوان کرد و گفت: از طرفی نمی توانستیم بیمارستانها را تعطیل کنیم و از طرف دیگر نیز منابع مورد نیاز ما از راه حذف دهک های پر درآمد و کاهش قیمت نفت محقق نشد بنابراین بر خلاف آنچه که در محافل مختلف گفته می شود، کسری اعتبارات ناشی از افزایش تعرفه ها نیست بلکه ناشی از کاهش درآمدهای دولت در بخشهای مختلف است.

 

تخصیص 3 هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار به بیمه ها در جلسه هیات دولت / معوقات پرداخت می شود

 

وزیر بهداشت از تخصیص 3 هزار و 500 میلیارد تومان به بیمه ها در جلسه اخیر هیات دولت خبر داد و گفت: امیدواریم با اختصاص این منابع، مشکل معوقات بیمارستان ها و مراکز درمانی وزارت بهداشت برطرف شود تا عقب ماندگی ما از نظر پرداخت حقوق کارکنان، به حداکثر 2 ماه برسد و مقرر شد که در ابتدا حقوق پرستاران و کادر درمانی را پرداخت کنند.

 

دکتر هاشمی وضعیت ایران از نظر نسبت پرستار به بیمار حتی در مقایسه با کشورهای منطقه را بسیار نامناسب دانست و افزود: نمی توان بیمارستانها را تعطیل کرد و از سوی دیگر نیز ما قادر به استخدام پرستاران نیستیم به عنوان نمونه در بازدیدی که از تفرش داشتم در آنجا 57 پرستار بودند که 50 نفر از آنان بازنشسته شده بودند و با وجود افزایش جمعیت و نیز بار مراجعات به بیمارستانها، مجبوریم به جای نوسازی و ایجاد تخت ها و بخش های جدید بیمارستانی، از درآمد اختصاصی بیمارستانی حقوق پرستارانی را که ردیف استخدامی ندارند پرداخت کنیم.

  پی گیر استخدام و تبدیل وضعیت پرستاران هستیم

 

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ما بیشتر از پرستاران و نیروهای قراردادی به دنبال استخدام و تبدیل وضعیت آنها هستیم، افزود: مجوز استخدام 17 هزار نفر به ما داده شده اما ما تا پایان دولت 20 هزار تخت جدید ایجاد می کنیم که برای هر تخت حدود 2.4 نیرو نیاز داریم بنابراین باید 50 هزار نفر استخدام شوند و 7 هزار نفری که در سال گذشته استخدام شدند برای بیمارستانهایی بودند که در دوران گذشته احداث شده بود اما به دلیل عدم وجود نیروی انسانی به بهره برداری نرسیده بودند.

110 هزار پرسنل شرکتی در وزارت بهداشت

 

دکتر هاشمی افزود: وزارت بهداشت 110 هزار پرسنل شرکتی دارد که ردیف مصوبی برای پرداخت حقوقشان نیست به عبارتی برای پرداخت حقوق آنها به ما بودجه نمی دهند.

دکتر هاشمی با اشاره به اجحاف برخی از شرکت ها به نیروهای انسانی وزارت بهداشت، گفت: در یکی از شهرستان های استان سیستان و بلوچستان، یک شرکت حقوق 7 ماه پرستاران را پرداخت نکرده بود بنابراین ما به فکر ایجاد شرکتی زیر نظر هیات امنا افتادیم تا در تاریخ مشخصی حقوق به پرستاران پرداخت شود که اگر پرستاران همراهی می کردند و در قالب یک شرکت نیروها ساماندهی می شدند ممکن بود از مشکلات کاسته شود.

 

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: گاهی همکارانم فکر می کنند اجرای برنامه هایی همچون ارتقای کیفیت هتلینگ و نوسازی بیمارستان ها از محل اعتباری است که می توانست آنها را استخدام کند که این برداشت اشتباهی است.

 

شکاف درآمدی مربوط به دوره ما نیست

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: شکاف درآمدی مربوط به دوره ما نیست و مربوط به نظام فی فور سرویس است که در 27 سال پیش در زمان وزارت یا مسئولیت برخی از افراد در وزارت بهداشت اجرا شد که همان افراد امروز از شکاف خود ساخته انتقاد می کنند، یکی ما را متهم به پزشک سالاری و دیگری به ضد پزشک یا پرستار و پزشک ستیز متهم می کند.

مشکل عمده کشور ما سیاست زدگی و لجاجت است

 

دکتر هاشمی تاکید کرد: مشکل عمده کشور ما سیاست زدگی و لجاجت است که باعث شده بسیاری از فرصت ها را از دست بدهیم و گرفتاری کشور حسادت، قدرت طلبی، خودبینی، منفعت طلبی است که منحصر به گروه، جناح یا قشر خاصی نمی شود زیرا در افراد خلوص وجود ندارد.

باج نمی دهیم

وزیر بهداشت بر تشکیل کارگروهی به منظور کمک به مردم، دولت و پرستاران تاکید کرد و افزود: این کارگروه مشکلات دولت و پرستاران را در نظر داشته باشد و من شخصا تمامی موضوعات این کارگروه را پیگیری خواهم کرد اما ما جلوی برخی از درخواست ها کوتاه نمی آییم و باج نمی دهیم زیرا هدفم از قبول مسئولیت و وزارت، منافع شخصی، خانوادگی، شهرت و ریاست نبود بلکه برای کمک به کشور و مردم و رعایت حقوق شهروندی که مورد تاکید امام راحل بود این مسئولیت را پذیرفتم.

 

نبود اعتبارات لازم برای اجرای تعرفه پرستاری

 

دکتر هاشمی به تصویب 9 سال پیش تعرفه پرستاری در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: ما حاضریم هر کاری که قابل انجام باشد را انجام دهیم اما آیا برای اجرای تعرفه پرستاری به ما اعتبارات لازم را داده اند؟ اعتباراتی که برای طرح به ما داده شده از سوی سازمان ها و نهادهایی مانند سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات و وزارت اطلاعات نظارت می شود.

 

لزوم تصمیم صحیح و سریع در مورد مراقبت های خانگی پرستاری

 

وزیر بهداشت ضمن تاکید بر لزوم تصمیم صحیح و سریع در مورد مراقبت های خانگی پرستاری، خاطرنشان کرد: این مراقبتها در برخی از موارد توسط برخی از افراد غیر پرستار ارائه می شود که لازم است صلاحیت های حرفه ای را به قطب ها یا استانها واگذار کنیم.

 

 

دکتر هاشمی گفت: مراقبت های خانگی پرستاری اهمیت بسیار زیادی دارد که نیاز به حمایت بیمه ها دارد اما در صورت عدم حمایت آنها حداقل باید تعرفه های آن اعلام شود.

 

دکتر هاشمی همچنین از عابدی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی که پرستار نیز است، خواست تا هر اقدامی که برای ارتقای حرفه پرستاری لازم است را اعلام کند.

 

آنچه در توان دارم برای پیگیری تعرفه ها انجام خواهم داد

 

وزیر بهداشت در پایان یادآور شد: اگر اجازه داده بودند تعرفه های 256 خدمت پرستاری در کتاب تعرفه ها ذکر شده بود، بسیاری از مشکلات حل می شد شخصا آنچه در توان دارم برای پیگیری تعرفه ها انجام خواهم داد اگر قانون تعرفه پرستاری نیاز به تجدید نظر دارد یا باید اجرا شود حتما باید انجام شود و مجلس اجرای آن را از دولت بخواهد و اعتبار مورد نیاز آن را تخصیص دهد زیرا ما علاقه مندیم که وضعیت پرستاران و دیگر گروه های پزشکی و غیر پزشکی بهتر شود و من شخصا هر اقدامی که لازم باشد را انجام می دهم.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha