کد خبر: تجهیز-اورژانس‌های-پیش-بیمارستانی،-پی
۲۴ شهریور ۱۳۹۵، ۹:۰۵

وزیر بهداشت با اشاره به تجهیز اورژانس‌های پیش بیمارستانی به داروهای سکته حاد قلبی تصریح کرد: این امر به معنای پیشگیری از بروز سکته نیست.

 

 دکتر سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت اذعان داشت: به منظور پیشگیری از افزایش آمار ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، در حال حاضر نسبت به ایجاد زیرساخت‌ها اقدام شده است.

هاشمی با بیان این‌که البته در موضوع روغن و مواد لبنی تلاش‌های خیلی خوبی صورت گرفت، تصریح کرد: در رابطه با غذاهای پرچرب بیشتر موعظه کردیم. برای وضع عوارش بر کالاهای آسیب‌رسان تلاش بسیار شد. ما عضوی از گروه چهار نفره‌ای بودیم که باقی اعضا با وضع عوارض برای کالاهای آسیب‌رسان موافق نبودند.

 

ثبت اطلاعات 51 میلیون نفر در پرونده الکترونیک سلامت

هاشمی در رابطه با ایجاد زیرساخت‌ها اذعان داشت: شبکه بهداشت و درمان کشور در حال تکمیل است. پیش از آغاز طرح تحول سلامت، فقط 27 میلیون نفر از جمعیت ایران از این شبکه برخوردار بودند که در حال حاضر بالغ بر 60 میلیون نفر تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود تا پایان دولت این شبکه در کشور کامل شود که با تحقق این مهم، به ازای هر سه هزار نفر یک مراقب سلامت وجود دارد.

وی افزود: تاکنون اطلاعات 51 میلیون نفر در پرونده الکترونیک سلامت ثبت شده است و بعد از این باید در رابطه با تغییر رفتار مردم علاوه بر این که در رسانه‌ها گفت و شنود می‌شود، عملا اقداماتی را انجام داد. پس از آن می‌توان نسبت به شناسایی گروه‌های در معرض خطر اقدام و برنامه‌ریزی کرد.

این مقام مسؤل همچنین بیان داشت: به منظور کاهش آمار فوت ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی ظروف دو سال گذشته اقدامات مهمی انجام شده است؛ انجام مداخله جدی برای عمل‌های جراحی در سکته‌های حاد قلبی به عنوان به روزترین روش درمانی در دنیا و دیگری، استفاده از داروهای جدید که خوشبختانه در لیست بیمه‌ها قرار گرفت و به تصویب هیات وزیران رسید.

 

مردم نسبت به سلامت خود کم توجه هستند

هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با تغییر دائقه مردم و افزایش مصرف فست فود اذعان داشت: تغذیه غلط دلیل اصلی کاهش سن ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی است. متاسفانه دورهمی‌ها امروزه به دعوت در رستوران از نوع مخرب آن تبدیل شده است.

وی گفت: نظارت اصلی در این خصوص بر عهده خانواده است. بایستی هزینه این خریدها را افزایش دهیم که با وضع عوارض ممکن می‌شود.

وزیر بهداشت متذکر شد: متاسفانه بسیاری از مردم نسبت به سلامت خود کم توجه هستند. سبک زندگی ناسالم که امروزه در جامعه ایرانی مد شده است، معلولیت‌های بسیاری به دنبال دارد.

 

تجهیز اورژانس‌های پیش بیمارستانی، پیشگیری از سکته قلبی نیست

هاسمی در پاسخ به سوال خبرنگار سلامت مبنی بر تجهیز اورژانس‌های پیش بیمارستانی در پیشگیری از بروز سکته‌های قلبی خاطرنشان کرد: تاکنون حدود 1500 آموبلانس به تجهیزات و داروهای مورد نیاز تجهیز شده و امیدواریم تا پایان دولت، هزار آمبولانس دیگر با تجهیزات مورد اشاره نیز به امکانات درمانی کشور اضافه شود.

وی متذکر شد: این آمبولانس‌ها به داروها و امکاناتی تجهیز می‌شوند که در مرحل حاد سکته قلبی و فوت فرد موثر است، اما برای جلوگیری از بروز سکته قلبی وظیفه اصلی بر عهده خود فرد است.

 

کد خبرنگار: 41025

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha