کد خبر: تبعات-و-عوارض-تکان-دهنده-استعمال-دخانی-2
۴ فروردین ۱۳۹۶، ۱۱:۰۳

خبرگزاری سلامت: مصرف دخانیات، از پرعارضه ترین عوامل خطرساز در بیماری های قلب و عروق، مغز، کلیه و عروق بزرگ بدن مانند شریان آئورت و اندام ها نظیر پاها است.

استعمال دخاینات همچنان یکی از بزرگترین معضلات حوزه سلامت در دنیا به شمار می آید و به همین دلیل، تلاش برای حذف این ماده خطرناک از زندگی مردم در برنامه های متخصصبن قلب مورد تاکید است. 

دکتر مسعود قاسمی، رییس انجمن آترواسکلروز ایران در قالب یک هشدار جدی می‌گوید: در واقع بیماران دچار تنگی عروق قلب که به دلیل آن دارو مصرف می‌کنند یا جراحی قلب شده‌اند و یا آنژیوپلاستی و استنت‌گذاری شده‌اند، باید بدانند با مصرف دخانیات به طور مستقیم و هر لحظه خودشان را در معرض حوادث وخیم قلب و عروق مانند مرگ ناگهانی و سکته‌های مغزی و یا تکرار بیماری قلبی که به خاطر آن درمان شده‌اند نیز قرار می‌دهند. بنابراین ثابت شده بیماران قلبی باید با مراجعه به پزشکان مربوطه یا با کمک اراده شخصی و همراهان به طو واضح و آشکار استفاده از دخانیات را به طور کامل از برنامه زندگی حذف نمایند.

متأسفانه تعداد قابل توجهی از افراد سیگاری که به بیماری‌های قلب و عروق مبتلا بوده و درمان شدهاند به رغم بیماریهای سنگین و درمانهای دشواری که از سر گذرانده‌اند، متأسفانه از مصرف سیگار دست نمی‌کشند! بزرگترین اشتباه زندگی فردی که بیماری قلبی‌اش درمان شده و از یک خطر بزرگ رها شده، بازگشت مجدد به مصرف دخانیات است که روی این موضوع هر چقدر هم که تأکید شود باز هم جا دارد.

وی ادامه می‌دهد: به طور قطع دخانیات موجب تغبیر شکل و ساز و کار دیواره رگ‌های قلب شده و عملکرد طبیعی رگ‌های قلب را به‌هم می‌زند. بیشترین تمایل افراد برای استفاده از سیگار بعد از غذا است، در حالی که اثبات شده بعد از خوردن غذا هنگامی که چربی‌های جذب شده از مواد غذایی در جدار عروق در حال حرکت هستند تا به سمت کبد بروند و از آنجا برای انرژی و ساخت و ساز سلولی منتقل شوند، مصرف سیگار موجب خواهد شد این چربی‌ها به جای عبور از درون رگ‌ها و رسیدن به کبد، فرصت پیدا کنند وارد دیواره رگ شوند و کلسترول اکسیده (عامل مخربی که شروع تشکیل تنگی در رگ‌های قلب است) تولید کنند.

بر اساس این گزارش و طبق گفته متخصص قلب و عروق، بررسی‌ها حاکی از آن است مصرف دخانیات به طور واضح و آشکار موجب شرایط اسپاسم ناگهانی رگ‌های قلب می‌شود. به ویژه در افرادی که دچار تنگی عروق قلبی یا مغزی هستند، در شرایط خاصی امکان دارد در آن زمینه تنگی اسپاسم هم به وجود آید و موجب سکته قلبی یا مغزی شود. از طرفی دیگر ثابت شده مصرف سیگار به دلیل تحریک سیستم سمپاتیک در زمان مصرف تا یک ساعت بعد موجب افزایش فشار خون می‌شود. علاوه بر سرطان‌ها و مشکلات مزمن ریوی، سیگار می‌تواند بیماری‌های بسیار وسیعی در عروق محیطی بدن ایجاد کند؛ به گونه‌ای که یکی از شایع‌ترین علل مستقیم یا غیرمستقیم در تنگی رگ‌های اندام‌ها مانند پاها که گاهی اوقات امکان دارد حتی منجر به قطع عضو شود، زمینه مصرف دخانیات سیگار است.

فلوشیپ اینترونشنال آنژیوپلاستی والولو پلاستی در ادامه سخنانش عنوان می‌کند: اختلالات ریتم قلب ناشی از مصرف دخانیات می‌باشد که زمینه ضربان‌سازی قلب را برای بروز ضربان‌های نابه‌جا مستعد می‌کند. در واقع آستانه تحریک پذیری سلول‌های ضربان ساز قلبی را به هم می‌زند و امکان دارد در قسمت‌هایی از قلب که به طور عادی نباید ضربان سازی انجام گیرد، ضربان نابه‌جا ایجاد شود. متأسفانه افزایش دوز سیگار می‌تواند خطرات بیشتری را ایجاد نماید؛ حال آن که در شرایط مستعد آن افزایش دوز سیگار هم می‌تواند به تنهایی نقش نداشته باشد، بلکه در موقعیت مناسب حتی مصرف یک پُک سیگار آن عامل زمینه‌ای موجود در نزد فرد را بیدار می‌کند و این امر حادثه انگیرخواهد بود. بنابراین توصیه می‌شود افراد سیگاری در درجه اول به سمت قطع مصرف سیگار گام بردارند. از لحاظ آماری کاهش تعداد سیگار در میزان حوادث قلبی و عروقی موثر است، اما عدم مصرف آن بیشتر از هر چیز دیگر تأثیرگذار می‌باشد.

رییس انجمن آترواسکلروز ایران می‌گوید: بررسی‌ها نشان داده اگر فردی در یک فضای بسته و در حضور دیگران سیگار بکشد، به ازای هر هفت سیگار، انگار که اطرافیان هم یک عدد سیگار کشیده‌اند. بنابراین سیگارکشیدن غیر مستقیم یکی از مشکلاتی است که یک هشدار جدی را می‌طلبد.

 

کد خبرنگار: 410100

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha