کد خبر: بیماری‌های-غیرواگیر-اپیدمی-جهانی-است
۱۸ بهمن ۱۳۹۵، ۱۱:۵۶

معاون بهداشت با تاکید بر این که بیماری‌های غیرواگیر یک اپیدمی جهانی به شمار می‌آید، گفت: تاکنون دو مصوبه در سازمان ملل متحد در حوزه سلامت به تصویب رسیده است که اولی مربوط به ایدز می‌باشد.

 

دکتر علی اکبر سیاری در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت اذعان داشت: با استقرار شبکه بهداشت و درمانی کشور از سال 1364، دستاوردهای بزرگی در زمینه دسترسی مردم به خدمات بهداشتی و درمانی، افزایش امید به زندگی، کاهش مرگ نابهنگام کودک و مادر، بهبود تغذیه در کشور و زایمان ایمن توسط افراد آموزش دیده را شاهد بوده‌ایم.

سیاری گفت: در رابطه با بیماری‌های واگیر قابل کنترل نیز با تولید واکسن، دستاوردهای بسیار ارزنده‌ای در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون شاهده بوده‌ایم.

وی تصریح کرد: بیماری‌های غیر واگیر ریشه در هشت عامل خطر دارد که سلامت را به تهدید می‌اندازد که تغذیه ناسالم، کم تحرکی، استعمال دخانیات و مصرف الکل جزء عوامل رفتاری به شمار می‌آیند. قند خون و چربی خون بالا، فشار خون و اضافه وزن نیز جزء عوامل پرخطر به شمار می‌آیند که بیولوژیک هستند.

این مقام مسؤل خاطرنشان کرد: بیماری‌های قلبی-عروقی، سرطان، دیابت و بیماری‌های مزمن تنفسی، دستاورد این هشت عامل می‌باشد که 76 درصد علت فوت نابهنگام فوت افراد در کشور را شامل می‌شوند.

سیاری با تاکید بر این که علیرغم پیشرفت‌های حاصل شده در کنترل و پیشگیری از افزایش و شیوع بیماری‌های واگیر، بیماری‌های غیرواگیر یک اپیدمی جهانی به شمار می‌آید، گفت: تاکنون دو مصوبه در سازمان ملل متحد در حوزه سلامت به تصویب رسیده است که اولی مربوط به ایدز می‌باشد.

وی ادامه داد: علت تصویب مصوبه مربوط به ایدز، خطری که سلامت و اقتصاد کشورها را تهدید می کرد، موجب کاهش امید به زندگی در جوامع شد.

سیاری یادآور شد: در سال 2011 دومین مصوبه سازمان ملل متحد در حوزه سلامت به تصیب رسید مبنی بر این که کشورها می‌بایست در زمینه کنترل و پیشگیری بیماری‌های غیرواگیر برنامه جامعی داشته باشند، به گونه‌ای که تا سال 2025، 25 درصد مرگ نابهنگام مردم در هر کشور کاهش یابد.

وی تصریح کرد: تحقق مصوبه دوم، مستلزم فراهم بودن زیرساخت‌های لازم است؛ ضمن این که شماری از کشورها به نقطه هدف دست یافته‌اند که می‌توان بررسی‌های لازم را در این زمینه انجام داد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه بیان داشت: در طرح تحول سلامت ساختار جدیدی در شبکه بهداشت و درمان شهری طراحی شد که اکثریت جمعیت کشور را شامل می‌شود و معضل اصلی در شهرها است.

سیاری با اشاره به بازطراحی شبکه بهداشت و درمان شهری در قالب طرح تحول سلامت گفت: هر 3-2 هزار شهروند، یک کارشناس مراقب سلامت در نظر گرفته شد که تحصیلات آکادمی وی مامایی، پرستاری و یا بهداشت عمومی می‌باشد.

وی افزود: با توجه به این که برنامه آموزشی مراقبین سلامت جامع نبوده، دوره‌های آمموزشی‌ای طراحی شد تا این افزاد به صورت پیوسته، حضوری و غیرحضوری فراگیرند تا بتوانند خدمات را به نحو مطلوب ارائه نمایند.

این مقام مسؤل یادآور شد: همچنین برای هر 50-20 نفر یک کارشناس روان در قالب این طرح در نظر گرفته شده است. برای هر 10 هزار نفر یک پزشک که به تدریج به سه پزشک افزایش یافت و برنامه جامعی در کشور تحت عنوان «برنامه پیشگیری بیماری‌های واگیر» طراحی شد که مشتمل بر 13 هدف است.

 

کد خبرنگار: 41025

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha