سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر بیش از ۸۰درصد مردم با سطوح فعلی قیمت ها، توان مراجعه به دندانپزشکی را ندارند که یا مراجعه نمی کنند و یا در صورت مراجعه مشکل پرداخت دارند و راه اصلی پیشگیری است.


به گزارش خبرگزاري سلامت  دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری سخنگو درخصوص نظارت بر بیمارستان های خصوصی گفت: نظارت بر کارکرد بیمارستان های خصوص بر عهده وزارت بهداشت است. ولی اگر یک بیمارستان بخواهد تاسیس شود باید پروانه اخذ کند که پروانه ها به صورت موقت و دائم صادر می شود.


وی افزود: البته در زمان بهره برداری بیمارستانها هم نظارت هایی از نظر بهداشتی و درمانی صورت می گیرد که در صورت تخلف رسیدگی خواهد شد.
سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه گفت: در بیمارستان سازی کشور، مسئولیت فنی با گروه پزشکی است ولی در صورتی که سهامداران غیر از پزشکان باشند نیز منع قانونی ندارد و ما نیز از این موضوع استقبال می کنیم.


وی درخصوص سلامت زندان ها و عدم تمایل پزشکان به خدمت در زندان ها با تاکید بر ضرورت ارتقای بهداشتی وضیعت زندانها علت اصلی آن را تراکم در زندان ها عنوان کرد.

دکترحریرچی در ادامه افزود: زندانیان ما هم در زمان ورود به زندان در معرض یک سری بیماری ها هستند ؛ هم از قبل با یک سری از بیماری هایی که داشتند وارد زندان ها می شوند و همچنین زندانیان بعد از اتمام یک سوم از دوره زندانشان می توانند به مرخصی بروند که متاسفانه می توانند بیماری ها را به خانواده و جامعه منتقل کنند.
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: برای زندانیان کشور باید شرایط بهداشتی درمانی استاندارد تعیین شود و با توجه به آسیب های قبلی باید سرانه بیشتری از افراد معمولی برایشان هزینه و برآورد شود.
وی در ادامه افزود: در این خصوص برنامه هایی آماده کردیم که با همکاری مشترک وزارت بهداشت، سازمان بیمه سلامت و سایر بیمه ها و قوه قضاییه انجام می شود و هر دستگاه بنا به وظایفش هزینه هایی را تقبل کند.


دکتر حریرچی با بیان اینکه وزارت بهداشت آمادگی دارد نظامی برای بیماری و خدمات سرپایی عمومی و تخصصی بستری انجام دهد، گفت: برنامه ای نیز در این خصوص نوشته شده است و مورد تاکید وزیر بهداشت نیز می باشد که برای بیمارستان های بزرگ و کوچک در نظر گرفته شده است به نحوی که یک قسمت از ظرفیت تخت های برخی از بیمارستان ها را برای معتادان درنظر گرفته ایم و برای پزشکانی که در این قسمت ها هم کار کنند شرایطی فراهم کردیم که راضی باشند.
دکتر حریرچی در مورد عدم تعرفه خاص برا ی دندانپزشکان گفت: واقعیت اینست که دندانپزشکی یک الگوی مشخص دارد و در این مورد نیز اقدام اصلی پیشگیری است و در کشور ما هزینه های دندانپزشکی از هزینه های کلی سلامت و پرداختی از جیب مردم بسیار بالا و ۲۱ تا ۲۳ درصد می باشد.

وی با بیان این که هزینه ای که مردم برای خدمات دندانپزشکی از جیب می دهند تقریبا چهار برابر چیزی است که به پزشکان عمومی و تخصصی می دهند، افزود: اگر هزینه ها ی مربوط به مواد دندانپزشکی باشد به طور متوسط هزینه های آن ۱۰ تا ۱۲ درصد را شامل می شود.

سخنگوی وزارت بهداشت یادآور شد: در حال حاضر بیش از ۸۰درصد مردم با سطوح فعلی قیمت ها توان مراجعه به دندانپزشکی را ندارند که یا مراجعه نمی کنند و یا در صورت مراجعه مشکل پرداخت دارند و راه اصلی پیشگیری است که وزارت بهداشت در این خصوص نیز فیشورسیلنت و فلوراید تراپی نیز انجام می دهد.

دکتر حریرچی در ادامه گفت : از دیگر اقداماتی که می توان برای استفاده از خدمات دندانپزشکی کرد، فراهم کردن خدمات مناسب مطابق با استطاعت مردم است.
وی افزود: می توانیم از برخی از بیمه ها نیز بخواهیم تا قسمتی از هزینه های دندانپزشکی را تقبل کنند.

دکتر حریرچی در خصوص جشنواره فیلم سلامت و تاثیری که در جامعه می تواند داشته باشد، گفت: از ابزار مهم رسانه و ارتباط با هنرمندان و ورزشکاران می توان در جهت ارتقای سلامت مردم استفاده کرد.

سخنگوی در خصوص شیوع بیماری سرطان و شیمی درمانی که بسیار هزینه بر است گفت: سرطان در تمام کشورهای دنیا رو به افزایش است و یکی از درمان های آن نیز شیمی درمانی است. که در کشور ما درصد هزینه آن نسبت به سایر هزینه های سلامت بالاتر است. و هزینه ای که به ازای یک سال عمر با کیفیت با شیمی درمانی حاصل می شود نسبت به روش های دیگر فوق العاده بالاست.
وی افزود: شیمی درمانی در مواردی که موجب طول عمر و افزایش کیفیت زندگی بیمار می شود بسیار خوب است. اما زمانی که شیمی درمانی تاثیری در طول عمر و کیفیت زندگی بیمار ندارد باید در تجویز آن رعایت شود و از آنجایی که هزینه درمان با این روش بالاست لذا خانواده ها هم باید از این موضوع مطلع شوند تا از صدمات بعدی آن در امان بمانند تا بیمار آگاهانه تصمیم به انجام این کارگیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha