کد خبر: بیش-از-دو-هزار-نفر-از-اقشار-بی-بضاعت-جام
۲ شهریور ۱۳۹۵، ۱۱:۵۳

وزارت بهداشت با همکاری بنیاد برکت، طرح «برکت خانواده» را با هدف پوشش هزینه‌های درمانی زوج‌های نابارور در مناطق محروم کشور آغاز کرده است و تاکنون بیش از دوهزار نفر از اقشار بی بضاعت و محروم جامعه با استفاده از خدمات رایگان این طرح، تحت درمان ناباروری قرار گرفته اند.


به گزارش خبرگزاري سلامت  دکتر محمد اسماعیل مطلق ،مدیر کل دفتر سلامت جمعیت ،خانواده و مدارس که به منظور شرکت در نشست منطقه ای آموزشی توجیهی برنامه باروری سالم در گیلان حضور یافته بود گفت:در وزارت بهداشت هیچ کارشناسی تحت عنوان کارشناس کنترل جمعیت وجود ندارد و تمام همت این وزارت خانه اجرای دقیق سیاست های کلی جمعیت، ابلاغی مقام معظم رهبری است.

دکتر مطلق افزود: وزارت بهداشت با همکاری بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) از دی ماه سال ۹۳ اجرای طرح «برکت خانواده» را با هدف پوشش هزینه‌های درمانی زوج‌های نابارور در مناطق محروم کشور آغاز کرده است با اجرای طرح برکت بیش از دو هزار نفر از اقشار بی بضاعت جامعه تحت پوشش رایگان خدمات درمان ناباروری قرار گرفته اند که تعداد ی از آنها صاحب فرزند شده اند.
وی تاکید کرد: این طرح در آینده در تمام مناطق محروم کشور به مرحله اجرا در خواهد آمد.
مدیر کل دفتر سلامت جمعیت در خصوص مقوله پیشگیری از بارداری هم گفت:این مقوله ی مهم به پزشک معالج واگذار شده است تا در باره افرادی که از نظر شاخص سلامتی در زمره افراد پر خطر هستند تصمیم گیری نماید .چرا که سلامت مادر و جنین از مهمترین اولویت های این وزارت خانه می باشد و هدف ما ترویج باروری سالم است.

دکتر مطلق اظهار داشت:بعد از اردیبهشت 93 که سیاست های کلی جمعیت توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد ، وزارت بهداشت نیز بر مبنای همان سیاست ها بسته های خدمتی تعریف کرد و به تمامی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ نمود تا دانشگاه هایی که میزان باروری در حوزه آنها زیر (2/1 دهم ) بود سعی نمایند تا با فرهنگ سازی و مشاوره صحیح این عدد را به (2/1)دهم و حتی بالاتر برسانند.
وی در خصوص میزان باروری در استان گیلان نیز گفت:میزان باروری در این استان در سال های قبل (27/1)بود که در حال حاضر به (34/1) رسیده که این عدد نشان دهنده رشد جمعیت در این استان می باشد که این مهم با تلاش های دانشگاه علوم پزشکی گیلان صورت گرفته است.
دکتر مطلق تاکید کرد:بحث دیگری که بسیار حایز اهمیت است سلامت مادر و کودک است که این وزارت خانه به شدت آن را دنبال می کند و برای هر مادر حامله حد اقل هشت جلسه مراقبت رایگان در نظر گرفته شده است تا مادر با آرامش وخیال راحت نوزاد خود را به دنیا بیاورد وبرای این مراقبت ها وتوزیع رایگان مکمل ها در بین مادران حامله هیچ هزینه ای اخذ نمی شود وهمه این مشاوره ها ومراقبت ها رایگان است.

وی در خصوص تغذیه با شیر مادر گفت: شیر مادر یکی از کاملترین غذا ها برا ی نوزاد است ودر دنیا هیچ جایگزینی برای شیر مادر پیدا نشده است .مادری که به فرزند خود شیر می دهد به سلامت جسمی و روانی خود وکودکش کمک کرده است.
دکتر مطلق اشاره ای هم به سفیران سلامت دانش آموزی کرد وگفت:تاکنون با همت وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش 500 هزار نفر تحت عنوان سفیران سلامت دانش آموزی آموزش دیده اند که برنامه داریم در سال جاری این عدد را به یک میلیون نفر برسانیم.
دکتر مطلق در خصوص سن باروری هم گفت:بهترین سن برای باروری18 تا 35 سال است.و کسانی که ازدواج می کنند باید سعی کنند تا سه سالگی فرزند آوری داشته باشند و فاصله سنی فرزند اول ودوم باید بیش از پنج سال نباشد.وی افزود البته وزارت بهداشت از افرادی که بالاتر از سن 35 سال هم بخواهند فرزند آوری داشته باشند حمایت می کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha