کد خبر: بیابان‌زایی،-معضل-اساسی-قرن-21-خسارت-تخ
۲۶ خرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۴۰

عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران با اشاره به این‌که بیش از 61 درصد مساحت کشور در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد، از بیابان‌زایی به عنوان یکی از معضلات اساسی قرن 21 یاد کرد.

 

خبرگزاری سلامت- گروه اجتماعی: فلات مرکزی ایران یکی از معروف‌ترین مناطق خشک جهان محسوب می‌شود. این کشور با مساحت 1.65 میلیون کیلومتر مربع در جنوب غربی آسیا و در نوار خشک جهان قرار گرفته است. حدود 80 درصد از کل سرزمین ایران از آب و هوای خشک برخوردار است و به این ترتیب در معرض خطر فرایند پیشروی بیابان‌ها قرار دارد.

دکتر سلمان زارع متخصص بیابان زدایی و عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران معتقد است: تخریب سرزمین و بیابان‌زایی در مناطق خشک و نیمه خشک با توجه به تاثیری که بر امنیت غذایی و کیفیت محیط زیست دارد، به عنوان یکی از معضلات اساسی قرن 21 شناسایی شده است.

زارع افزود: خسارت تخریب سرزمین در مناطق خشک معادل 4 تا 8 درصد تولید خالص ملی برآورد شده است. بیابان‌زایی نتیجه استفاده غلط از اراضی و سوء مدیریت خاک‌ها است و با توجه به آماری اعلام شده از سوی سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی، روند بیابان‌زایی در جهان معادل 36 متر مربع در ثانیه می‌باشد که این رقم در جنوب آسیا که ایران نیز در این منطقه واقع شده، بیشتر است.

وی با اشاره به این‌که ایران در کمربند خشک جهان واقع شده است، اظهار داشت که بیش از 61 درصد مساحت کشور در اقلیم خشک قرار دارد که سه برابر متوسط جهانی است.

طبق برآوردهای انجام شده از سوی کنوانسیون مقابله با بایبان‌زایی سازمان ملل، یک چهارم اراضی جهان که در برگیرنده یک پنجم جمعیت جهان است، تحت تاثیر پدیده بیابان‌زایی قرار دارد. بنابراین برای مقابله با این امر باید اقدامات منطقی انجام شود که ایران به عنوان یکی از کشورهای پیشرو مطرح است.

برای بیابان‌زایی راهکارهای متعددی وجود دارد که به عنوان نمونه می‌توان به ارتقای آگاهی عمومی افراد اشاره داشت که می‌تواند انگیزه برای حفظ محیط زیست در میان مردم و مسؤلین را افزایش دهد. همچنین با بهبود ارتباط بین سه بخش آموزش، اجرا و تحقیقات می‌توان از موازی‌کاری‌ها جلوگیری نمود. هدفمند کردن تحقیقات نیز در این راستا اهمیت بسیار دارد که می‌توان نتیجه را کاربردی کرد.

بسیاری از مناطق جهان به ویژه ایران در معرض فرسایش شدید خاک و بیابان‌زایی قرار دارند و اگر در بخش مدیریت منابع آبی، حفر چاه‌های عمیق غیرمجاز و همچنین توسعه سدسازی بدون مطالعه و اثرات آن بر محیط زیست که به شدت در امر بیابان‌زایی دخیل هستند فکری نشود، این روند ادامه خواهد داشت و در آینده دچار مشکل خواهیم شد.

 

کد خبرنگار: 41025

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha