کد خبر: بودجه-لازم-برای-توسعه-شیوه‌های-نوین-آ
۱۶ مرداد ۱۳۹۵، ۹:۵۱

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان این‌که در قالب برنامه ششم توسعه بودجه مناسبی برای توسعه شیوه‌های نوین آبیاری در بخش کشاورزی پیش‌بینی می‌شود، اذعان داشت: دولت می‌بایست اعتبارات لازم برای تحقق این موضوع را در قالب لایحه‌ای تقدیم مجلس نماید.

دکتر محمدعلی شاعری رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری سلامت اذعان داشت: تداوم 15 ساله خشکسالی در ایران موجب شده تا میزان بارندگی‌ها به شدت کاهش یابد.

شاعری با تاکید بر این‌که حدود 60 درصد از حوزه‌های آبخانه کشور در شرایط بحرانی و وضعیت تنش آبی قرار دارد، متذکر شد: به دلیل بهره‌برداری‌های بی‌ر‌ویه از منابع آبی، قسمت اعظمی از دشت‌های کشور ممنوعه شده و در نتیجه بروز پدیده‌هایی مانند ریزگردها، بیابان زایی و افت شدید سفره‌های آبی را شاهد هستیم.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی با همکاری دولت در صدد است اقدامات لازم را به منظور کنترل بهره‌برداری بی‌رویه از منابع آبی انجام دهد و طی چند روز آینده جلسه‌ای با وزیر نیرو و معاونین ایشان در کمیسیون برگزار خواهد شد.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان این‌که در قالب برنامه ششم توسعه بودجه مناسبی برای توسعه شیوه‌های نوین آبیاری در بخش کشاورزی پیش‌بینی می‌شود، اذعان داشت: دولت می‌بایست اعتبارات لازم برای تحقق این موضوع را در قالب لایحه‌ای تقدیم مجلس نماید. نمایندگان نیز با تصویب احکام مناسب، حفاظت از منابع آبی را به عنوان اولویت نخست مدنظر دارند.

شاعری با بیان این‌که بیش از 90 درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، تصریح کرد: استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری موجب هدررفت آب می‌شود که با توجه به خشکسالی که بیش از 10 سال است در ایران تداوم دارد، قطعا نباید مورد غفلت قرار می گرفت.

وی گفت: 30 درصد از آبی که در شهرها استفاده می‌شود به دلیل شبکه‌های فرسوده آبیاری هدر می‌رود. از سوی دیگر، احداث صنایعی مانند فولادسازی و پتروشیمی که مصرف آب بالایی دارند بدون ارزیابی‌های زیست محیطی انجام شده است.

 

کد خبرنگار: 41025

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha