کد خبر: به-بهانه-تمام-نشدنی‌ترین-درس‌های-تار
۳۱ شهریور ۱۳۹۵، ۹:۵۱

خبرگزاری سلامت: وقتی در منطقه‌ای زندگی می‌کنی که اطرافت پر از جنگ است، باید تمام ابعاد جنگی که تجربه کرد‌ ای را استخراج کنی و از آن درس بگیری. ما چه قدر درس گرفته‌ایم؟

یک هفته در سال، کمترین زمان ممکن برای بیان هشت سال تاریخی است که ثانیه به ثانیه آن را هزاران نفر می‌توانند از هزاران بُعد و جنبه نقل کنند.

یک هفته برای گرامیداشت لحظه به لحظه زندگی پرابُهت خالقان معجزه‌های بزرگ، زمان کمی است؛ معجزه‌هایی که شجاعت برای سربازانش و صبور بودن برای خانواده‌هایش طی هشت سال تعریف دقیق زندگی کردن بود و عجیب این‌که این شجاعت‌ها و صبرها هنوز هم ادامه دارد. صبرهایی که کمر کوه را می‌شکند، وقتی تبدیل می‌شود به انتظاری 30 ساله برای آمدن تنها یک نشان از فرزند.

و عجیب که درس‌های این هشت سال هر سال به نحوی مرور می‌شو،د اما پایان نمی‌یابد و هنوز هم وقتی پای حرف‌های آدم‌های جنگ می‌نشینیم، حرف‌های تازه برای گفتن دارند.

جنگی که با دفاع در اوج تحریم و فشار جهانی شروع شد، اما رزمنده‌های این مرز و بوم تصمیم گرفتند در فرات وضو بگیرند و در کربلا نماز بخوانند و موفق شدند. امروز فقط در اربعین حسینی بیش از دو میلیون شیعه عاشق ایرانی در کربلا نماز می‌خوانند و اگر کسی گمان می‌کند این تحقق همان شعار دوران جنگ نیست، یقینا در اشتباه است.

دفاع مقدس هر روز و هر ثانیه‌اش نه برای دیروز و امروز که برای هر فردایی درس دارد. این‌که دو ملت شیعه و عاشق اهل بیت که هر دو میزبان قبور مطهر اهل بیت (ع) هستند، با هم جنگ کنند واقعه‌ای عجیب بود، اما وقتی دیوانه‌ای مانند صدام زمام امور کشور همسایه با هزاران کیلومتر مرز زمینی و آبی را بر عهده دارد یعنی هر روز و هر لحظه باید مراقب همسایه‌ات باشی و این نه درسی برای دیروز که برای همه روزهای این سرزمین است.  

هشت سال جنگ با تحریم اما، بدون قحطی یعنی اگر سفره مردم و مسؤلان یکی و هم رنگ باشد می‌توان از هر تحریمی گذشت و پیروز شد. یعنی اگر همه با هم باشیم و کسی به فکر تک خوری نباشد، می‌توان در آرامش نسبی زندگی کرد.

وقتی جنگ شد بهترین جوانان این سرزمین رفتند و از خود توانایی‌هایی نشان دادند که قبل از آن حتی کسی باور نداشت و این یعنی جوانان این سرزمین توانمند هستند، فقط فرصت نیاز دارند. این درس بزرگ هشت سال جنگ است که «حواستان به جوانان باشد، اگر جوانان را از دست بدهیم یعنی کشور از دست رفته است، آنها فقط فرصت می‌خواهند».

هشت سال جنگ درس بزرگ صبر بود. کنار هم صبور بودن قدرت می‌آورد، قدرت تحمل مشکلات به شرطی که همه با هم صبور و امیدوار باشیم. مشکلات برای همه باشد و درمان‌ها و شادی‌ها هم برای همه.

جنگ را ما آغاز نکردیم، اما قدرت آن را داشتیم که ما به پایان برسانیم و چنان طرح و نقشه‌ای در بیندازیم که جهان متحیر قدرت نظامی تفکرات ایرانیان شود. باز هم قرار نیست جنگ راه بیندازیم، اما باید آنچنان قوی باشیم که کسی جرأت نکند جنگی با ما به راه بیندازد.

یک جنگ نابرابر، همه دولت‌های دنیا در برابر یک ملت واحد و این درسی برای همه تاریخ است که اگر یک ملت متحد باشد پیروز می‌شود. کشورهای منطقه را نگاه کنید؛ سال‌هاست می‌جنگند و تعداد کشته‌های و خرابی سرزمینشان ده‌ها برابر جنگ و خرابی جنگ ما است، چرا که متحد نیستند و رهبر واحد و قوی ندارند که همه گوش به فرمان او باشند. پس یادمان نرود اگر رهبری قوی نداشته باشیم و همه در زیر لوای پرچم اسلام کنار هم جمع نباشیم، هر لحظه باید منتظر باشیم تا هر آنچه در یک قدمی بیرون مرزهای ما رخ می‌دهد به درون خانه‌های ما وارد شود.

نه جنگ و نه اسارت جوانان ما را خُرد نکرد. مراقب باشیم بیکاری، بی‌هدفی، فقر، تبعیض و ... جوانانمان را خرد نکند.

هر کسی به هر نحوی جنگید یکی با سلاحش، یکی با قلمش، یکی با صدا و نوایش، یکی با تیغ جراحیش، یکی با صبرش، یکی با فریادش، یکی با رفتنش، یکی با ماندش، اما همه جنگیدند هر کسی در جای خود و به نوبه خود کار کرد.

پیر رفت جوان هم رفت، پدر رفت، پسر هم رفت، دختر به نحوی جنگید مادر هم به نحوی دیگر اما همه سر جای خودشان بودند و کار کردند، امروز هم همه باید سر جای خودشان باشند «عدالت یعنی قرار گرفتن هر چیزی در جای خود». پس هر کدام باید جای خودمان باشیم. در جنگ هم دیدیم وقتی کسی جای خودش نبود چه فجایعی رخ داد.

فرماندهان شجاعی داشتیم که دنیا برایشان بی‌ارزش بود، اکنون هم به مدیران شجاعی نیاز داریم که دنیا برایشان فقط دنیا باشد نه همه چیز. جزء به جزء اتفاقات جنگ را باید نوشت و از آن درس گرفت نه برای امروز که برای همیشه تاریخ. زمانی سرودند که «در باغ شهادت را نبندید» و دیدیم که این در هنوز باز است و امروز بازتر از قبل. اما برای سربلند رسیدن به این در باید از تمام تجربیات جنگ استفاده کرد.

و اکنون هر سال یک هفته دوباره خاطرات مرور می‌شود اما جالب اینکه هر سال باز هم حرف‌های جدید برای گفتن هست. البته اگر کسی در جست‌وجوی شنیدن آنها باشد و هزاران درس که باید نشست پای مکتب جنگ تحمیلیی که برای ما دفاع مقدس شد. هفته دفاع مقدس برای آنهایی که تلاش می‌کنند هر روز جهادی مقدس داشته باشند مبارک.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha