کد خبر: بلند-قدها-بیشتر-مبتلا-به-کمر-درد-می‌شو
۱۸ فروردین ۱۳۹۵، ۱۱:۱۷

متخصص پزشکی ورزشی با اشاره به این که بلند قدها بیشتر مبتلا به کمر درد می‌شوند، گفت: عدم استعمال دخانیات و ورزش می‌تواند از ابتلا به سیاتیک پیشگیری کند.

 

رامین کردی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری سلامت در رابطه با موضوع کمردرد اظهار داشت:  کمردرد مشکل و شکایت شایعی است که بسیاری از افراد در طول زندگی با آن روبرو می‌شوند. آمار نشان می‌دهد که ۸۰ درصد از افراد در دوران زندگی خود حداقل یک مرتبه به علت کمردرد به پزشک مراجعه کرده‌اند.

وی عنوان کرد: اگرچه علت کمردرد در بسیاری از بیماران ازطریق شکایت بیمار، آزمونهای بالینی و آزمایشگاهی و همچنین بخش تصویر برداری پزشکی قابل شناسایی است، ولی به دلیل شایع بودن دردهای ناحیه کمر و عوامل مختلفی که در ایجاد آن نقش دارند، تشخیص علت اصلی به وجود آورنده کمردرد مشکل است.

متخصص پزشکی  ورزشی  اضافه کرد: در ستون فقرات، درصورت ضایعه و درگیرشدن عناصر حساس به درد همانند ماهیچه‌ها و تاندون آنها، رباط‌ها، فاسیا، مفاصل بین مهره‌ای پشتی (مفاصل فاست یا آپوفیزیال)، اعصاب نخاعی و ریشه‌های آنها، عروق خونی و طناب نخاعی به هر دلیلی، احتمال ایجاد درد وجود دارد که ممکن است در همان ناحیه و یا نقاط دورتری به شکل دردهای تیرکشنده احساس گردند.

به گفته کردی علت اغلب کمردردها اختلال جدی و یا یک بیماری مهم نیست بلکه مشکلات ساده در عضلات و مفاصل کمر است. بیماری‌هایی همچون شکستگی‌ها و تب مالت، روماتیسم و سرطان نیز می‌تواند بر روی کمر اثر بگذارد اما تعداد بسیاری کمی از این کمردردها را شامل می‌شود.

وی در مورد اینکه از کجا معلوم شود که علت کمردرد یک بیماری جدی همچون سرطان است، افزود: پزشک با معاینه بیمار و پرسش و سؤالات ساده همچنین اگر لازم باشد عکس و آزمایش می‌تواند بفهمد علت درد در کمر ناشی از مشکلات جدی یا غیر جدی است.

متخصص پزشکی  ورزشی عنوان کرد: اگر پزشکتان در رابطه با منشأ خطرناک کمردرد به مسئله‌ای دست نیافت لازم نیست دیگر نگران این مسئله باشید چراکه در این غیر صورت درمان کمردرد سخت می‌شود در واقع نگرانی درد را فزونی می‌بخشد.

کردی ادامه داد: کمردردی که تازه شروع شده معمولاً طی چند روز تا چند هفته بهبود می‌یابد از هر 10 نفری که مبتلا به کمردرد می‌شوند 9 نفر بدون درمان طی کمتر از یک ماه خوب می‌شوند. البته پزشک در این مدت می‌تواند با تجویز دارو درد را کاهش دهد.

وی افزود: برخی مطالعات نشان داده که سیاتیک ممکن است ارثی باشد  به این معنی که سیاتیک در بعضی از خانواده ها بیشتر است اما این به این معنی نیست که اگر پدر یا مادر شما مبتلا به سیاتیک باشد، شما حتما مبتلا می‌شوید  بلکه بدین معنی است که احتمالا شما در خطر بیشتری قرار دارید.

متخصص پزشکی  ورزشی گفت: اگر پدر یا مادر شما مبتلا به سیاتیک باشند باید مراقب باشید و از کارهایی که احتمال سیاتیک را بیشتر می کند بپرهیزید مثلا از سیگار کشیدن دوری کرده یا ورزش های خاص برای عضلات کمر انجام دهید.

کردی خاطر نشان کرد: همچنین برخی مطالعات نشان می دهد که احتمال شیوع سیاتیک در افراد بلند قد بیشتر است این افراد هم باید بیشتر مراقب باشند.


کد خبرنگار: 41070

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha