کد خبر: برپایی-پایگاه‌های-شبانه‌روزی-در-موس
۲ مرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۰۰

خبرگزاری سلامت: به دلیل عدم تعهد سعودی‌ها در حفظ کرامت زائر ایرانی، امسال پروازی از فرودگاه‌های کشور برای اعزام حاجیان انجام نمی‌شود. سپیدپوشان میقات، این بار صحرای نینوا را برای حضور در عرصه خدمتی متفاوت انتخاب کرده‌اند. آری، نینوا؛ همان نقطه‌ای از زمین که شفاعت کننده امت پیامبر (ص) پس از زمزمه دعای عرفه رهسپارش شد تا عظیم‌ترین واقعه تاریخ ثبت شود.

امسال، زائرین در جوار حرم مولایشان به قرائت دعای عرفه می‌پردازند و آنچه می‌تواند این حضور را ماندگارتر کند، حفظ سلامت زائر است؛ امری مهم که مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر عهده‌دار است.

دکتر سید علی مرعشی رییس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر در این رابطه به خبرنگار اجتماعی خبرگزاری سلامت گفت: تمام تلاش سازمان حج و زیارت برای افزایش حضور زائرین در عتبات است و با در نظر گرفتن این موضوع، نسبت به افزایش ارائه خدمات برنامه‌ریزی می شود. بر اساس قرارداد منعقد شده با این سازمان، به ازای هر تعداد زائر معین یک درمانگاه و کادر درمانی برای پاسخگویی به نیاز زائرین وجود دارد و با افزایش تعداد زائر، تعداد خدمات و درمانگاه‌ها نیز بیشتر می‌شود.

مرعشی با بیان این‌که در ارائه خدمات به مناسبت‌ها نیز توجه داریم، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود تعداد زائرین در روز عرفه نسبت به سال گذشته در کربلا افزایش یابد، اما تفاوت معناداری نخواهد داشت. این تعداد در مناسبت‌هایی مانند نوروز و تاسوعا و عاشورا افزایش چشمگیری دارد، اما قابل مقایسه با اربعین حسینی نیست. افرادی که یک بار در سال قصد تشرف به کربلا را دارند، برای موسم اربعین برنامه‌ریزی می‌کنند. علاوه بر بعد معنوی این موضوع، هزینه‌های سفر در اربعین مقرون به صرفه‌تر است.

وی بیان داشت: برنامه‌های ما برای عرفه همانند سال گذشته است، اما برای اربعین متفاوت خواهد بود.

مرعشی توضیح داد: در اربعین 94، تعداد چادرهای جمعیت هلال احمر کشورمان در مسیر نجف به کربلا بسیار بود که برای ارائه خدمات ابتدایی راه‌اندازی شده بود. در روش دیگر می‌توان با کاهش تعداد چادرها، کیفیت خدمات را ارتقا داد که برنامه‌ریزی ما برای سال جاری بدین‌گونه خواهد بود. بر این اساس، حضور متخصص، بستری زائر و وجود دستگاه نوار قلب، ایجاد آزمایشگاه برای انجام تست‌های ابتدایی برنامه‌ریزی خواهد شد.

رییس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر خاطرنشان کرد: البته خدمات همچنان رایگان و تعداد نیروهای اعزامی مانند سال قبل است، با این تفاوت که با توجه به کاهش تعداد چادرها در بین مسیر و افزایش حضور نیروها در هر یک از این پایگاه‌های سیار، ارائه خدمات به صورت شبانه‌روزی خواهد بود.

 

مازاد اقلام دارویی موسم حج به عراق ارسال می‌شود

با اعلام خبر عدم اعزم زائرین به تمتع 95، تکلیف تجهیزات و اقلام دارویی در درمانگاه‌های مکه و مدینه چیست؟

مرعشی در پاسخ به این سوال چنین بیان داشت: از حج سال گذشته، آمادگی‌ها در دستور کار قرار گرفت و در بسیاری از استان‌ها، آزمون‌های اولیه انجام شد. در موسم حج سال گذشته، اقلام دارویی به میزان کافی ارسال و به لحاظ تاریخ مصرف طوری برنامه‌ریزی شد تا اقلامی باشند که مدت مصرف طولانی دارند تا در صورت ایجاد اشکال روند ارسال دارو برای سال جاری، خدمت به ضیوف الرحمان مختل نشود. داروها و تجهیزات پزشکی مانند تمام سرمایه‌های جمهوری اسلامی ایران در مکه و مدینه باقی است و تمهیداتی اندیشیده شده تا در صورت امکان، زائرین دیگر کشورها از آن آستفاده کنند. مذاکراتی با بعثه طبیه عراق انجام شده و درتمتع 95 برای خدمت به زائرین این کشور از داروهای مذکور استفاده و مازاد مصرف جهت استفاده در نجف و کربلا ارسال می شود.

 

اربعین

بهبود شرایط اسکان نیروهای درمانی در اربعین 95

اربعین را بزرگترین گردهمایی شیعه می‌خوانند و هر فردی در حد توان برای خدمت به زائر سالار شهیدان می‌شتابد و حضور نیروهای امدادی و درمانی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، نوعی دیگر از لبیک است.

دکتر سید علی مرعشی از جانمایی سه قطعه زمین در مسیر نجف به کربلا خبر داد که صدور مجوز نهایی برای خرید پس از سفر رییس جمعیت هلال احمر به عراق طی چند روز آینده انجام می‌شود.

وی افزود: تا اربعین به احداث ساختمان اصلی نمی‌رسیم، اما تجهیز چادرها برای بهبود شرایط اسکان نیروها و برپایی درمانگاه‌ها انجام می‌شود.

رییس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با اشاره به شرایط عمومی کشور عراق بیان داشت: جلسات توجیهی برای نیروهایی که اربعین امسال اعزام شوند برگزار شده است. با توجه به این‌که در این ایام زائرینی از سایر کشورها به کربلا سفر می‌کنند، حضور فردی در چادرها که به زبان عربی یا انگلیسی مسلط باشند قطعا موثر است.  

وی گفت: با نزدیک شدن به اربعین، تعداد افرادی که برای حضور در تیم‌ها اعلام آمادگی می‌کنند افزایش می‌یابد که مشکلات خاص خود را دارد. شماری از زائرین نیز اصرار به همراهی با نیروهای درمانی برای خدمت به زائر دارند که ناهماهنگی‌هایی را موجب می شود.

 

وجهه مردمی اربعین خدشه‌دار نشود؛ این تاکید مقام معظم رهبری است

«تمام دستگاه‌ها، امکانات خود را برای خدمت‌رسانی به زائرین اربعین به کار می‌گیرند».

مرعشی ضمن بیان این مطلب خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در پیامی تاکید داشتند که وجهه مردمی اربعین باید حفظ شود، پس مردم باید برای مشارکت در این گردهمایی میلیونی شیعه مشارکت داشته باشند. مساله اصلی، زیرساخت‌های اصلی دو کشور ایران و عراق است که گنجایش این حجم از زائر را ندارد. شهر 250 هزار نفری کربلا طی این مراسم میزبان بیش از 20 میلیون جمعیت می‌باشد و قطعا این کرامت سالار شهیدان است که چنین حضور میلیونی با شکوه هرچه تمام‌تر و کمترین مشکل برگزار می‌شود.

 

حادثه-منا

و اما حادثه منا...

«برای مذاکره با وزیر حج عربستان همراه گروه بودم و بعد از اتمام جلسات برای انجام اعمال به مکه رفتیم. روز بعد هنگام برگشت به جده هماهنگ شد به مقبره الشهدای منا برویم».

رییس مرکز پزشکی حج و زیارت چنین ادامه داد: ورودی مقره الشهدا داخل سردخانه است و همین مسیر کافی بود تا دوباره همان کابوس‌ها و فضای منا مانند فیلم از جلوی چشمم بگذرد. گویی تمام آن اتفاق‌ها به فاصله یک روز قبل رخ داده بود.

مرعشی با تاکید بر این‌که وقوع فاجعه منا برای تمام کشورهای مسلمان تلخ و سنگین بود: خاطرنشان کرد: آنچه تسکین دل خانواده این شهدا است، زائر آنها در روز عید قربان پاک و مطهر به دیدار معبود شتافت و مقام معظم رهبری، این عزیزان را در زمره شهدا عنوان کردند.

وی اظهار داشت: قطعا مقام معظم رهبری برای مراسم برائت از مشرکین به فاجعه منا اشاره خواهند داشت، چرا که توصیه ایشان بود این اتفاق امری عادی تلقی نشود.

 

کد خبرنگار: 41020

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha