کد خبر: برنامه-ملی-حفاظت-از-یوز-ایرانی-62-درصد-هو
۷ شهریور ۱۳۹۵، ۹:۴۸

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست متذکر شد: بهره‌برداری‌های بی ‌ویه و تغییر کاربری‌ها و سدسازی‌ها یا احداث موانع، خشکی تالاب‌ها در سطح کشور را موجب شده بود که مهم‌ترین نمونه تالاب هورالعظیم در استان خوزستان است.

 

دکتر معصومه ابتکار رییس سازمان حفاظت از محیط زیست، در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری سلامت بیان داشت: توجه ویژه دولت یازدهم به موضوع حفاظت از محیط زیست موجب شد تا اولین جلسه هیات دولت به احیای دریاچه ارومیه اختصاص یابد. از همان ابتدا با نگاه راهبردی رییس جمهور در ارتباط با توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست، برنامه‌های مختلفی در سطح گسترده اجرایی شد که این روند در حال حاضر نیز ادامه دارد.

 

نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی برای سال جاری

ابتکار با اشاره به این‌که یکی از برنامه‌های مهم سازمان بر کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها متمرکز است که در شهرهایی با جمعیت بیش از 30 میلیون نفر اجرایی شد، ارتقای کیفیت سوخت و خودرو، حذف بنزین‌های آلوده، ارتقای وضعیت حمل و نقل عمومی را از جمله این برنامه‌ها برشمرد و عنوان کرد: اجرای این موارد موجب شده طی این دوره سه ساله شاهد بهبود کیفیت هوا باشیم و بهترین کارنامه را در این زمینه شهر اصفهان دارد که تعداد روزهای سالم و پاک از 92 تا 95 در این شهر به سه برابر رسیده و این روند در شهرهای دیگر مشاهده می‌شود.

وی افزود: برای سال جاری نیز خارج کردن خودروهای فرسوده و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در دست اجرا است.

معاون رییس جمهور یادآور شد: علاوه بر این، در زمینه مقابله با گرد و غبار طرح‌های جدی از سوی این سازمان با همکاری سازمان جنگل‌ها و مراتع و سازمان هواشناسی اجرایی و ستاد ملی مبارزه با گرد و غبار فعال شد.

ابتکار با بیان این‌که مطالعات مربوط به کانون‌های ملی گرد و غبار انجام و شناسایی شده است، خاطرنشان کرد: در ارتباط با کانون‌های بین‌المللی نیز با کشور عراق روابط دوجانبه جدی‌ای را برقرار کردیم که به دلیل شرایط داخلی این کشور، عملا امکان اجرای این طرح‌ها فراهم نیست. با این حال موضوع مبارزه با گرد و غبار را در سطح بین‌المل مطرح کردیم و این موضوع برای کشورهای دیگر نیز به طور شفاف بیان شد که به دلیل شرایط ناامنی که سال‌ها است در عراق حاکم می‌باشد، جمهوری اسلامی ایران با مشکلات بسیاری مواجه شده و اثرات نامطلوبی را به دنبال داشته است.

 

احیای دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه در راس برنامه احیای تالاب‌ها قرار دارد

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست در بخش دیگری از سخنان خود، احیای تالاب‌ها را از دیگر برنامه‌های قابل طرح در کارنامه دولت یازدهم عنوان و تصریح کرد: در راس این مساله، دریاچه ارومیه قرار دارد. خوشبختانه با اجرای برنامه‌های ستاد احیا، شرایط مطلوب‌تری را در این منطقه شاهد هستیم. امسال وضعیت تثبیت و یک متر به تراز دریاچه ارومیه در بهترین شرایط اضافه شده و مساحت این دریاچه نسبت به شرایط ناگوارسال قبل افزایش یافته است.

 این مقام مسؤل متذکر شد: بهره‌برداری‌های بی ‌ویه و تغییر کاربری‌ها و سدسازی‌ها یا احداث موانع، خشکی تالاب‌ها در سطح کشور را موجب شده بود که مهم‌ترین نمونه تالاب هورالعظیم در استان خوزستان است. این تالاب به دلیل اقدام غیر قانونی شرکتی در رابطه با اکتشاف نفت به طور کامل در سال 92 خشک شد که با پیگیری‌ها و برنامه‌های سازمان حفاظت از محیط زیست و همکاری وزارتخانه‌های نفت و نیرو، از اواخر سال 92 تاکنون موانع کاملا برداشته شده و آب وارد حوضچه پنجم این تالاب شده و 62 درصد آن آبگیری شده و این روند ادامه دارد.

به گفته ابتکار، تالاب هورالعظیم که پبش از این مرکز تولید گرد و غبار بود، در حال حاضر علاوه بر این‌که رطوبت مناسبی را برای استان ایجاد کرده، مهاجرت پرندگان و آبزیان و بهبود شرایط معیشتی مردم را موجب شده است.

وی افزود: برای احیای تالاب بین‌المللی هامون نیز اقدامات بسیاری از جمله برداشتن موانع مرزی که مانع از ورود آب به تالاب بود، انجام شده است. خوشبختانه در سه نوبت سیلاب از طرف کشور افغانستان گزارش شده و شرایط این تالاب در مقایسه با سال‌های گذشته وضعیت بهتری دارد.

ابتکار یادآور شد: رهاسازی حقابه از چاه نیمه‌ها از سوی وزارت نیرو انجام شد و ثبت بین‌المللی هامون در کنگره جهانی ذخیره‌های زیست کره اتفاق بسیار مهمی بود و در حال حاضر این نقطه از کشور دارای جایگاه بین‌المللی در حوزه محیط زیست است.

 

یوز ایرانی

برنامه ملی حفاظت از یوز ایرانی

معاون رییس جمهور در پایان با تاکید بر این که آموزش و مشارکت مردم در حفاظت از محیط زیست غیر قابل انکار است، گفت: در این راستا، طی تفاهم نامه‌ای با وزارت آموزش و پرورش، در هر استان دبیرخانه های حفاظت از محیط زیست تشکیل شده و آموزش‌های لازم ارائه می‌شود.

ابتکار با اشاره به شکل‌گیری مدارس طبیعت افزود: این اقدام توسط بخش خصوصی انجام و در اوقات فراغت برای دانش آموزان آموزش‌هایی ارائه می‌شود.

وی تصریح کرد: سازمان‌های مردم نهاد با تغییر فضا در این دوره رشد بسیار خوبی داشتند و نگاه باز اجتماعی دولت موجب شده فضای مناسبی برای فعالیت تشکل‌ها فراهم گردد.

ابتکار در رابطه با حفاظت از حیات وحش و گونه‌های در حال تهدید گفت: از گربه‌سانان، پلنگ ایرانی و یوزپلنگ به طور ویژه حفاظت می‌شود که هر کدام برنامه ملی خاص خود را دارد.

 

کد خبرنگار: 41025

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha