کد خبر: بررسی-عواملی-که-موجب-بروز-افسردگی-در-جا
۲۸ آذر ۱۳۹۵، ۱۰:۲۳

خبرگزاری سلامت: زمانی که زنان یا مردان به سن کهنسالی می رسند به دلیل کاهش تحرک و محدود شدن رفت و آمد با شبکه خویشاوندی و بسیاری از مسائل دیگر به طور قطع دچار افسردگی خواهند شد؛ افرادی که در بیماری یا دوران نقاهت بیماری به سر می برند و یا فردی که عزیزش را از دست داده با ایجاد وضعیتی فرد به صورت طبیعی در شرایط افسردگی قرار می گیرد. به همین دلایل در چنین شرایط و سنینی برای بیرون آمدن از افسردگی افراد نیازمند دریافت دارو درمانی و مشاوره هستند.

دکتر سیدحسن حسینی، جامعه شناس و استاد دانشگاه تهران می گوید: بخش دیگری از افسردگی که در جوامع مطرح است افسردگی در نسل جوان است،به عبارت دیگر انتظار می رود که جوانان اعم از دختر و پسر با توجه به سلامت جسمی، انرژی و... جزء گروه های افسرده جامعه نباشند و افسردگی آنها طبیعی به نظر نمی رسد، مگر این که اتفاقات ناخوشایندی در زندگی روزمره آنها رخ دهد. برای نمونه فرد 35 ساله شاغلی که به دلیل ورشستگی کارخانه مشغول در آنجا اخراج شود، به طور قطع دچار افسردگی خواهد شد؛ یا زن و شوهری که به یکدیگر علاقمند بودند، اما تحت تأثیر یک عاملی زن یا مرد طرف از همسرش ناراحت شود با در پی داشتن تلخی و سردی رابطه افسردگی را برای زوج به ارمغان می آورد.

وی ادامه می دهد: عوامل مختلفی در جامعه موجب افسردگی ما می شود، اما باز هم انتظار می رود این عوامل برای جوانان کمتر باشد. در جامعه ای که میزان بیکاری بالا است و این بیکاری بیشتر قشر جوان را پوشش می دهد، نباید از جوانان بیکار توقع شادابی داشت؛ شغل به افراد هویت اجتماعی و امکان درآمدزایی می دهد، اما زمانی که در جامعه چند میلیون جوان بیکار وجود دارد و به لحاظ شغلی و درآمدزایی موقعیت اجتماعی چندانی ندارند، از این جوان چه دختر یا پسر، چرا نباید انتظار افسردگی نداشت؟ بنابراین به طور کلی یکی از دلایل افسردگی در جوامع و جامعه ما ناشی از نیازهای جوانان است که چون آن نیازها به صورت طبیعی و معمولی ارضء نمی شوند خود به خود دچار افسردگی خواهند شد.

این جامعه شناس بیان می کند: افسردگی در جوامع و از جمله در جامعه ما از آنجا نشأت می گیرد که افراد به دنبال یک زندگی معمولی هستند، اما این زندگی معمولی تأمین نمی شود. زمانی که در جامعه سطح زندگی ها با یکدیگر بسیار متفاوت باشد نباید انتظار داشت طبقات نامرفه و فقیر جامعه افسرده نباشند. بخشی از افسردگی خانم های خانه دار ناشی از معضلاتی است که در حوزه خانوادگی و اداره اقتصاد خانواده دارند. با توجه به درآمد همسر و تعداد فرزندان باید زندگی را مدیریت کنند و چنین کاری جز خستگی و افسردگی ثمره دیگری برای آنها در پی ندارد.

وی در ادامه سخنانش عنوان می کند: در مواردی که گفته می شود داشتن مراسم تاسوعا، عاشورا ،محرم و صفر  و... در ایران موجب ایجاد افسردگی می شود اعتقادی ندارم، زیرا مراسم عزاداری ما در محرم و صفر یک مسأله مذهبی است و انسان ها دور یکدیگر جمع می شوند و با تهیه غذاهای نذری دسته جمعی آن را در کنار هم می خورن. ،عزاداری و گریستن برای یک واقعه تاریخی و مقدسینی که در تاریخ شناخته شده اند موجب ایجاد افسردگی نمی شود. برعکس افراد از طریق شرکت در این گونه مراسم ها بخشی از انرژی های منفی و افسردگی هایشان ترمیم پیدا می کند. زیرا فرصت گریستن در جمع برای آنها فراهم می شود و این کار موجب تخلیه فشارهای روانی خواهد شد که به لحاظ مسائل اجتماعی و اقتصادی ایجاد شده است.

پس آن چیزی که می گویند در کشور ایران و عراق مراسم عزاداری وجود دارد، بنابراین افسردگی هم به همین دلایل زیاد است باید دور ریخته شود. افسردگی تخت تأثیر معضلات اقتصادی، اجتماعی و ناملایمات اجتماعی است که در روحیه تک تک انسان ها تأثیر می گذارد و آنها را از حالت شادابی خارج می کند.

وی همچنین می گوید: این که گفته می شود ایران بعد از کشور عراق دومین کشور افسرده است باید مشاهده شود که معیارها چه چیزی بوده. به عنوان مثال اگر در کشور عراق افسردگی وجود دارد طبیعی است زیرا تا چند سال اخیر به طور متوسط روزانه چندین نفر در آن کشور بر اثر انفجارات و... کشته می شدند که به این ترتب تعداد زیادی از افراد عزادار و افسرده می شدند و این امری طبیعی بود. بنابراین هرچه سوانح، کشت و کشتار، مرگ و میر و امراض در یک کشور زیاد باشد خود به خود آن جامعه نسبت به جامعه ای که کمتر چنین اتفاقاتی رخ می دهد افسرده است و نباید انتظار داشت عراقی ها مانند کشورهای اسکاندیناوی و آلمان که همه چیز برای مردم آنها فراهم است افسرده نباشند، زیرا در جامعه نا امنی روزگار می گذرانند

شایان ذکر است که ناامنی در جامعه ما با جامعه عراق متفاوت می باشد. در کشور ما بیشتر نا امنی های برنامه ریزی زندگی وجود دارد. زمانی که افراد در جامعه و کشوری زندگی کنند که ثبات ندارد این بی ثباتی موجب ایجاد نگرانی می شود و در روح و روان تک تک افرادی که در این جامعه در زندگی بی ثبات تری هستند تأثیرمنفی می گذارد که افسردگی نام می گیرد.

 

کد خبرنگار: 410100

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha