معاون درمان وزارت بهداشت در خصوص پزشکان مقیم در مناطق محروم گفت: در برخی از استان های محروم کشور توانستیم تنها یک متخصص برای یک رشته داشته باشیم و از آن پزشک در خواست کردیم تا 3 برابر حد معمول کار کند. بنابر این از کل استان، به همان یک پزشک متخصص مراجعه می شود.

به گزارش خبرگزاری سلامت دکتر محمد آقاجانی در نشست خبری سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به وجود تفاوت در میزان عملکرد و پرداختی پزشکان شاغل در بیمارستان های دولتی با پزشکان شاغل در ستاد وزارت بهداشت، گفت: پزشکان شاغل در بیمارستان از کارانه یعنی پرداخت به ازای کار برخوردار هستند و به همین دلیل تفاوت زیادی در میزان پرداختی های این پزشکان با افراد شاغل در ستاد وجود دارد و هیچ پزشک یا مدیری در ستاد وزارت بهداشت دریافت غیر متعارف و بالا ندارد.
معاون درمان وزارت بهداشت با بیان این که معیار پرداختی به پزشکان بیمارستان های دولتی قانون است، افزود: در هر شغلی از جمله وکلا و مهندسین استثنایی در میزان پرداختی وجود دارد. بنابر این در مورد برخی پزشکان خاص هم ممکن است این استثنا نیز وجود داشته باشد. ممکن است آن پزشک مربوطه یکی از استادان برجسته کشور و یکی از افراد مورد وثوق مردم باشد که از سراسر کشور برای درمان به آن پزشک مراجعه می کنند و این حق بیمار است که خود پزشک مورد نظرش را انتخاب کند. بنابر این به ازای فعالیت بیشتر و تعداد مراجعات بیشتر درآمد شخص بیشتر می شود.
دکتر آقاجانی در خصوص پزشکان مقیم در مناطق محروم گفت: در برخی از استان های محروم کشور توانستیم تنها یک متخصص برای یک رشته داشته باشیم و از آن پزشک در خواست کردیم تا 3 برابر حد معمول کار کند. بنابر این از کل استان، به همان یک پزشک متخصص مراجعه می شود.
به گفته وی، در حال حاضر در 8 رشته، کمبود پزشک متخصص در مناطق محروم داریم.
معاون درمان به وجود پزشکان متخصص به صورت تمام وقت در بیمارستان های دولتی اشاره کرد و افزود: این طرح موجب شد تا به طور شبانه روز پزشک متخصص در بیمارستان حضور داشته باشد که البته این جز تکلیف قانونی پزشکان نبوده و ما از آنها درخواست کردیم که بصورت شبانه روز خدمات درمانی ارائه دهند. بنابر این برای این خدمت با ارزش و خارج از تکلیف باید مبلغی دریافت کنند.
دکتر آقاجانی در ادامه، با بیان این که برخی از فیش های حقوقی مربوط به صندوق مشترک بیمارستان است، افزود: این صندوق به این صورت است که رییس بخشی از بیمارستان با موافقت اعضای بخش صاحب صندوق می شود و کارکرد پزشکان با رضایت خودشان به صاحب صندوق داده می شود و رییس بخش بین افراد توزیع می کند و ابن بدان معنی نیست که همه موجودی صندوق مربوط به یک فرد است.
وی افزود: متاسفانه در مواردی برخی از رسانه ها نیز درآمد یک بخش از بیمارستان را به عنوان دریافتی یک پزشک منتشر کرده اند.
معاون درمان در ادامه به عمل پیوند اعضا اشاره کرد و افزود: عمل پیوند اعضا یک کار استراتژیک و بسیار دشوار و متخصصین این رشته جزء افتخارات و نوادر جامعه پزشکی هستند چرا که یک متخصص پیوند باید منتظر یک دهنده مناسب باشد تا خود بهمراه تیم پیوند به یک شهرستان رفته و عضو پیوندی را از دهنده برداشته و برای پیوند به گیرنده به بیمارستان مقصد انتقال دهد و منطقی است که چنین عمل سنگین و فوق تخصصی تعرفه مناسبی داشته باشد.
دکتر آقاجانی در خصوص حقوق و کارانه پزشکان گفت: حقوق، یک دریافتی ثابت و مستمر بوده و کارانه به ازای کار و خدمات پزشک در بیمارستان می باشد و حقوق از منابع عمومی پرداخت می شود درحالی که محل پرداخت کارانه از درآمد اختصاصی و کسری از حق العلاج پزشکان است.

وی افزود: 75 درصد پزشکان متخصص و فوق تخصص شاغل در بیمارستان های وزارت بهداشت، کمتر از 20 میلیون تومان کارانه دریافت می کنند و 35درصد آنها کمتر از 5 میلیون تومان کارانه دریافت می کنند و علت این تغییر در دریافت کارانه به دلیل تغییر اپیدمیولوژی بیماری ها است. در حال حاضر به دلیل حوادث ترافیکی مراجعه به متخصصین ارتوپد و به علت این که 50 درصد مرگ در ایران به دلیل سکته های قلبی و عروقی است مراجعه به متخصصین قلب و عروق بالا است.

معاون درمان تدوین کتاب ارزش نسبی خدمات و ایجاد سیستم پلکانی برای پرداخت ها را از اقدامات خوب و مناسب برای ایجاد عدالت نسبی در میزان پرداختی ها دانست.

 دکتر آقاجانی با تاکید بر این که نباید انتظار دریافت های یکسان برای همه پزشکان داشته باشیم و در هیچ جای دنیا میزان پرداختی به پزشکان یکسان نیست، گفت: در حال حاضر توانستیم فاصله میان میزان دریافتی بین رشته ها را از حدود 20 برابر به  5 تا 6 برابر کاهش دهیم.

وی افزود: عموم دانشگاه های علوم پزشکی این اختیار را دارند براساس نیازشان به پزشک ، وضعیت محرومیت و تعداد پزشک متخصص سقفی برای میزان پرداختی ها داشته باشند.

معاون درمان در ادامه با بیان این که تا قبل از اجرای طرح تحول سلامت گروه هایی در بیمارستان به دلیل نوع رابطه استخدامی سهمی از درآمد بیمارستان دریافت نمی کردند، اظهار داشت: با اجرای طرح تحول سلامت، همه کارکنان غیر پزشک از درآمد بیمارستان فارغ از نوع استخدام سهمی دارند.

دکتر آقاجانی با اشاره به اصلاح وضعیت دریافتی های پزشکان عمومی، افزود: در حال حاضر کل دریافتی های پزشکان عمومی در بیمارستان های وزارت بهداشت 5 میلیون و 400 تومان و در حوزه بهداشت 7 تا 8 میلیون تومان است.

وی افزود: نسبت کل دریافتی پزشک عمومی به پرستار 1.75 به 1، پزشک متخصص و فوق تخصص به پرستار 4.45 به 1 و پزشک متخصص به پزشک عمومی 2.5 به 1 است.

دکتر آقاجانی در پایان تاکید کرد: تعمیم دادن موارد استثنا به کل، کاری غیر منطقی است و نمی تواند مبنای درستی برای اظهار نظر باشد. در تمام مشاغل و تخصص ها این موارد و استثناء به تعداد محدود وجود دارد که زیر مجموعه وزارت بهداشت نیز از این قاعده مستثنی نیست. برخی پزشکان ما که شاید تعداد آنها به تعداد انگشتان دست هم نرسد، با توجه به مهارت خود، مراجعان بسیاری در طول ماه دارند که این کثرت مراجعه با همان تعرفه های مصوب، درآمد بالایی را برای آنها داشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha