کد خبر: برای-جلوگیری-از-ازدحام-سینمای-رسانه‌ه
۶ دی ۱۳۹۵، ۱۳:۴۳

رییس سابق انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران گفت: طرحی که برای ثبت‌نام اعضای این انجمن ارائه شده و از منتقدان خواسته شده که مطلبی از خود را به جشنواره ارائه دهند، بسیار خوب و قابل دفاع است. در جشنواره های مهم هم این رویه مرسوم است و منتقد یا روزنامه نگاری که در سال یک مطلب هم ننویسد لابد به لحاظ حرفه‌ای تغییر شغل داده است. باید پای این تصمیم ایستاد و یک بار برای همیشه، ازدحام سینمای رسانه‌های گروهی در جشنواره فیلم فجر را کاهش داد.

به  گزارش خبرگزاري سلامت به نقل از ستادخبري  سي و پنجمين جشنواره فيلم فجرکیوان کثیریان  گفت: سینمای رسانه‌ها باید از آرامش لازم برای حضور اصحاب رسانه و منتقدان سینما برخوردار باشد و این مسئله مستلزم ایجاد نظم و دقت در صدور کارت‌های رسانه‌های گروهی است.

وی با تأکید بر اینکه کارت‌های صادر شده نباید بیشتر از صندلی‌های سالن سینمای رسانه‌های گروهی باشد، گفت: منتقدان و اصحاب رسانه باید در آرامش فیلم ببینند و از خدماتی که برای آنها درنظر گرفته شده است، به خوبی استفاده کنند.

این روزنامه‌نگار تأکید کرد: شلوغ شدن بیش از حد این سینمای رسانه‌های گروهی در چند سال اخیر باعث سر در گمی افراد شده است. باید هنرمندان، منتقدان و خبرنگاران واقعی در این سالن حضور داشته باشند و باید به این نکته توجه کرد که گروهی از اهالی رسانه می‌توانند در سینماهای دیگر نیز جشنواره را دنبال کنند و به دیدن فیلم‌ها بنشینند.

وی با اشاره به این که در سال‌های اخیر صدور کارت‌های بیشمار به عوامل فیلم‌ها، یکی از دلایل شلوغی و ازدحام در سالن سینمای رسانه‌ها بوده است، گفت: حضور منتقدان فعال، خبرنگاران رسانه‌های موثر و فعال و نیز دست‌اندرکاران رادیو و تلویزیون در سینمای رسانه‌های جشنواره فیلم فجر الزامی است، اما لزومی برای حضور بعضی از همکاران سابق ما، خبرنگاران و هنرمندانی که سال‌هاست از این حوزه دور افتاده و شغل دیگری انتخاب کرده‌اند، در این سینما وجود ندارد.

این منتقد سینما اظهار کرد: قطعا در ازدحام بیش از اندازه‌ای که در سال‌های گذشته تجربه کرده‌ایم، نه هیچ منتقدی می‌تواند به خوبی فیلم ببیند و بنویسد و نه هیچ خبرنگاری می‌تواند به‌درستی به رسالت رسانه‌ای خود عمل کند. این که اصرار داشته باشیم همه در برج میلاد به تماشای فیلم‌ها بنشینیم، سخت و غیرعملی است و باعث آشفتگی و هرج و مرج در برگزاری جشنواره می‌شود.

وی ادامه داد: طرحی که برای ثبت‌نام ارائه شده و از منتقدان خواسته شده که لااقل یک مطلب در طول سال برای سینمای ایران داشته باشند و آن را ارائه دهند، طرحی بسیار خوب و قابل دفاع است. کسی که در طول یک سال یک مطلب در مورد سینمای ایران ننوشته، عملا از جرگه منتقدان و نویسندکان سینمایی خارج شده است و قطعا مشغول به انجام شغل دیگری است.

رییس سابق انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران تصریح کرد: باید پای این تصمیم ایستاد تا بتوان یک بار برای همیشه ازدحام سینمای رسانه‌های گروهی را کاهش داد. این قانون شاید به صورت بسیار سخت‌گیرانه‌تر در جشنواره‌های خارجی وجود دارد و باید منتقدان و خبرنگاران به این مسئله احترام بگذارند. بیشتر این دوستان که اکنون با این طرح مخالف‌اند برای حضور در جشنواره‌های خارجی این کار را انجام می‌دهند، اما درباره اجرای همین سازوکار در جشنواره فجر واکنش منفی نشان می‌دهند!

سردبیر ماهنامه «هنر و تجربه» ادامه داد: این سیاست‌گذاری نوعی احترام به فعالان حوزه سینماست و با اجرای این طرح، به نوعی فرق بین افرادی که برای سینما زحمت می‌کشند و قلم می‌زنند با افرادی که در این حوزه فعالیتی ندارند، مشخص می‌شود.

سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر، بهمن ماه به دبیری محمد حیدری برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha