کد خبر: بحران-در-صندوق‌های-بازنشستگی-حمایت-ا
۱۴ شهریور ۱۳۹۷، ۱۳:۱۵
به گزارش طبنا(خبرگزاری سلامت)، انوشیروان محسنی بندپی در مراسم تجلیل از بازنشستگان نمونه کشوری که در باغ کتاب تهران برگزار شد با اشاره به ارتقای خدمات نظام سلامت و افزایش امید به زندگی در جامعه گفت: اگر بدو انقلاب امید به زندگی ۵۷ سال بوده اکنون به بالای ۷۷ سال برای زنان و ۷۳ سال برای مردان رسیده است. وی افزود : نسبت شاغلین به بازنشستگان تغییر کرده و اکنون۴.۹ درصد ورودی و ۸.۸ درصد خروجی و بازنشستگی داریم. در سال ۵۴ نسبت شاغلین به بازنشستگان ۲۵ به ۱ بود و در سال ۹۶، ۶.۳ به یک است که نشان می‌دهد با یک بحران در صندوق های بازنشستگی روبرو هستیم. سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به یک میلیون و۴۰۰ هزار بازنشسته کشوری، سه میلیون و ۲۰۰ هزار بازنشسته تامین اجتماعی و ۸۹ هزار بازنشسته صندوق فولاد گفت: از هفت میلیون و ۶۰۰ هزار افراد بالای ۶۰ سال بیش از ۶۰ درصد تحت پوشش صندوق ها هستند اما هنوز افرادی را داریم که از هیچ حمایت مالی و بازنشستگی برخوردار نیستند. همچنین ۲۰ درصد سالمندان زن و ۱۰ درصد سالمندان مرد تنها زندگی می‌کنند.

قدرت خرید ۳۰ درصد کاهش یافت، باید بدنبال همسان‌سازی حقوق بازنشستگان باشیم

وی به برگزاری اجلاس سالمندان اشاره کرد و گفت: اقدامات خوبی را برای تکریم بازنشستگان شروع کردیم. دکتر ربیعی پایه‌گذاری خوبی در مبارزه با فقر و تکریم بازنشستگان انجام داد و در ادامه راه عهده‌دار تداوم و سرعت بخشیدن به این برنامه‌ها هستیم. اکنون شاهد وضع نامطلوبی با توجه به افزایش قیمت‌ها و گرانی هستیم و طبق آنچه اعلام شد قدرت خرید جامعه ۳۰ درصد کاهش یافته است. بندپی ادامه داد: در این میان اقشار کم‌درآمد و بازنشستگان بیشتر در فشار هستند و باید به دنبال همسان‌سازی حقوق بازنشستگان باشیم. سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه حوادث تلخ جاده‌ای و مرگ و میر ۱۶ هزار نفر با میانگین سنی ۳۲ سال رخ می‌دهد اما میانگین سرطان بالای ۵۰ سال است عنوان کرد: در سنین بالا بیماری‌هایی به سراغ افراد می آیند که هزینه خرید خدماتش طاقت فرساست و اگر در یک خانواده یک بیمار صعب‌العلاج باشد تمام منابع خانواده صرف می‌شود و دچار هزینه فلاکت بار می‌شوند.

تکلیف سه صندوق تامین اجتماعی، کشوری و فولاد برای ارائه بیمه تکمیلی‌ای خوب 

وی ادامه داد: به هر سه صندوق تامین اجتماعی، کشوری و فولاد تکلیف کردیم دغدغه خرید خدمات سلامت را از بازنشستگان بردارند و آنها را از یک بیمه تکمیلی خوب و کامل بهره‌مند کنند. بیمه پایه باید برای همگان باشد و بعد بر اساس منابع و نیازهایی که افراد دارند بیمه تکمیلی و سایر خدمات منظور شود. بندپی با بیان اینکه باید از بنگاه‌داری به سمت سهام داری برویم و سود سرمایه‌گذاری برای حمایت‌های اجتماعی منظور شود به سیاست شفافیت اشاره کرد و گفت: شنیدن حرف بازنشستگان از راهبردهای دولت روحانی است. باید تا جایی که می‌شود کانال‌ها و ارتباط‌ها دو سویه باشد. باید افزایش بهره‌وری، صرفه‌جویی در منابع، ارتقای وضعیت مالی، خروج از بنگاه‌داری و پیگیری مطالبات از دولت دنبال شود.

دو برنامه دولت برای حمایت از دهک‌های کم‌درآمد 

وی به اعلام دو برنامه ملی دولت برای حمایت از اقشار مختلف پرداخت و گفت: یک برنامه این است که بین یک تا هشت دهک از کالاهای اساسی با نرخ مصوب برخوردار شوند. باید به اقشار ویژه و به پنج دهک اول یک نگاه ویژه‌تر داشته باشیم. در چنین شرایطی این افراد بیشتر در سختی و مشکل‌اند. برنامه دوم حمایت اجتماعی مستقیم نقدی و غیرنقدی برای پنج دهک است که ظرف دو سه هفته آینده عملیاتی می‌شود(ایسنا)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha