کد خبر: باورهای-غلط-درباره-بیماری-سلیاکیک-درص
۱۱ دی ۱۳۹۵، ۱۰:۲۲

خبرگزاری سلامت: سلیاک بیماری است که در گذشته درباره آن اطلاعات زیادی وجود نداشت، اما امروزه اطلاعات نسبت به گذشته افزایش یافته و بر اساس آمارها، یک درصد افراد جامعه گرفتار آن هستند. سلیاک حساسیتی است که فرد به گلوتن (اسیدآمینه موجود در گندم) دارد.

دکتر ناصر ابراهیمی دریانی، رییس بخش گوارش بیمارستان امام خمینی (ره) می گوید: در واقع یک‌سری از فاکتورهای محیطی و ژنتیکی در ایجاد سلیاک دخیل هستند. شماری از علائم این بیماری مانند اسهال، نفخ و گاه گاهی هم سوء هاضمه مشخص است. این تصورکه بیمار مبتلا به سلیاک به طور حتم با اسهال توأم است، غلط می باشد. همچنین این باور که سلیاک همیشه در کودکان دیده می شد باز هم نادرست است و امکان دارد سلیاک در فردی 50 سال تشخیص داده شود و اسهال هم نداشته باشد.

وی ادامه می دهد: گاهی اوقات دیده می شود مدت ها بیمار به عنوان سوء هاضمه درمان و یا با زخم اثنی عشر اشتباه گرفته شود. در مواقعی که بیمار دچار اسهال است نیز امکان دارد با کولیت روده اشتباه گرفته شود، به همین جهت در مناطقی از جهان مانند ایران که یک درصد افراد جامعه به سلیاک مبتلا هستند. اگر بیماری دچار روده تحریک پذیر همراه با اسهال بود، بهتر است تست های مربوط به سلیاک هم برایش انجام شود.سیالک بیماری نیست که بر اساس جنس تشخص داده شود. تقریبا در زن و مرد یکسان است، اما به طور معمول تشخیص آن در مردها کمتر رخ می دهد.

متخصص داخلی و فوق تخصص گوارش و کبد عنوان می کند: گاهی اوقات امکان دارد که سلیاک با علائم پوستی خودنمایی کند. البته این امر ممکن است در کودکان با حالت ضایعات خارش دار در اطراف مقعد یا در جاهایی دیگر بروز یابد که این علامت به تشخیص کمک می کند. حتی سلیاک امکان دارد در خانم ها با علائم مشکلات قاعدگی و سقط جنین خودنمایی کند. این گونه ذکر می شود که افراد دچار سلیاک دیرتر قاعده می شوند و زودتر هم به سن یائسگی می رسند. نکته مهم آن که سلیاک می تواند منجر به نازایی شود و امکان دارد در زمان حاملگی بیمار دچار سلیاک، نوزادش زودتر از 9 ماه و البته با وزن کمتری متولد شود.

 

وی در ادامه سخنانش بیان می کند: این تصور که بیماری سلیاک فقط مختص روده است به هیچ عنوان صحیح نیست، زیرا سلیاک امکان دارد با علائم عصبی بروز کند؛ به گونه ای که بیماران مبتلا به سلیاک دچار تحریک پذیری هستند و زودتر هم عصبی می شوند و حالت خستگی، کوفتگی و حتی حالت تشنج دارند. نکته حائز اهمیت آن که سلیاک می تواند منجر به افسردگی شود و اوتیسم ایجاد کند. گاهی هم سلیاک می تواند با کم خونی فقر آهن و یا پوکی استخوان و یا در کودکان به دلیل کوتاهی قد خودش را نشان دهد. سلیاک در برخی از بیماری ها مانند دیابت تیپ یک شیوع بیشتری دارد. گاه گاهی هم سلیاک با افزایش آنزیم های کبدی خودش را نشان می دهد. بنابراین در هر بیماری که افزایش آنزیم های کبدی بدون هیچ گونه توجیحی باشد از نظر سلیاک باید مورد بررسی قرار گیرد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران می گوید: تشخیص سلیاک بر مبنای انجام تست سرولوژی است و معمولأ برای آن دو آنتی بادی وجود دارد.گاهی هم لازم است برای تأیید تشخیص برای بیمار آندوسکوپی انجام شود تا با رفتن به قسمت اثنی عشر، 2 بیوپسی از قسمت دوم و 2 بیوپسی از قسمت اول اثنی عشربرداشته و به پاتولوژی ارسال شود. در صورت تشخیص سلیاک مهم ترین مسأله رژیم غذایی است. متأسفانه در ایران رژیم فاقد سلیاک خیلی مرسوم نشده گرچه در حال حاضر برخی از نانوایی ها نان های مجاز برای بیماران سلیاک را توزیع می کنند، اما متأسفانه اغلب هزینه غذاهای مورد استفاده بیماران سلیاک خیلی گران است.

وی چنین عنوان می کند: به طور کلی امکان دارد برخی از داروها یا خمیردندان ها حاوی گلوتن باشند و بیماران دچار سلیاک باید از خمیردندان های خاصی استفاده کنند. حتی آب نبات ها، شکلات ها، بیسکویت ها، شیرینی جات، اسپاگتی و بسیاری از سس ها که در اغلب اوقات در آنها از آرد یا سبوس گندم استفاده شده یا حتی حلوا، قهوه، نسکافه و... برای این بیماران قابل اسفاده نیست. بنابراین غذاهای این بیماران باید خاص باشد، اما می توانند انواع سبزیجات، تخم مرغ،عسل، مربا، نان های تهیه شده از آرد ذرت یا برنج، سیب زمینی یا برنج استفاده نمایند.

دکتر ابراهیمی دریانی تأکید می کند: نکته مهم آن که در بیماران مبتلا به روده تحریک پذیر که بیشتر با اسهال توأم است، در خانم های که سقط های مکرر دارند و یا در بیماران دیابتیک دچار اسهال  و هچنین در افراد چار کم خونی فقر آهن یا کم خونی فولیک اسید و یا حتی در افراد دچار پوکی استخوان یا کوتاهی قد بررسی از نظر سلیاک نباید فراموش شود.

 

کد خبرنگار: 410100

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha