کد خبر: ایران-کشوری-چاقی-استچاقی-و-دیابت،-اپید
۱۷ آبان ۱۳۹۵، ۱۳:۳۹

خبرگزاری سلامت: امروزه مسأله افزایش وزن و چاقی در تمام دنیا به عنوان معضل بهداشتی گریبانگیر تمام جوامع بشری شده است. در گذشته کشورهای غربی و صنعتی چاقی شیوع قابل توجهی داشتند، اما در حال حاضر چاقی و افزایش وزن در کشورهای در حال توسعه و حتی کشورهایی که پیشرفت زیادی ندارند رو به افزایش می‌باشد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی چاقی و دیابت را به عنوان اپیدمی دوقلوی قرن بیست و یکم نامگذاری کرده است.

دکتر حسین دلشاد رییس مرکز تحقیقات ریزمغذی‌های پژوهشکده علوم غدد درون ریز می‌گوید: طبق آمارها و اطلاعاتی که طی چند سال اخیر از میزان شیوع چاقی و افزایش وزن در ایران وجود دارد، به طور متوسط و میانگین نزدیک به 40 درصد افراد بالای 20 سال کشورمان به چاقی و افزایش وزن مبتلا هستند و متأسفانه شیوع چاقی در کودکان دوران مدارس و زیر 20 سال هم در حال افزایش است که این امر زنگ خطر جدی برای جامعه محسوب می‌شود، زیرا کودکان چاق امروز افراد چاق فردا خواهند بود و در تبع آن به مشکلات عدیده‌ای مبتلا خواهند شد که به چاقی نسبت داده می‌شود. بنابراین با توجه به این که نزدیک به نیمی از افراد جامعه ما به چاقی و اضافه وزن مبتلا هستند، می‌توان ایران را کشوری چاق دانست.

وی هشدار می‌دهد: عدم تحرک و زندگی ماشینی، مصرف بیش از حد غذاهای آماده نظیر فست فود و کمبود فعالیت فیزیکی از مهم‌ترین عوامل افزایش دهنده چاقی به شمار می‌رود.

چاقی به عنوان مادر تمام بیماری های شناخته می‌شود؛ از بیماری‌های متابولیک نظیر دیابت، افزایش قند خون، افزایش چربی‌های خون گرفته تا بیماری‌های اسکلتی نظیر آرتروز، مشکلات مربوط به تغییرات مفاصل، بیماری‌های بدخیم نظیر سرطان‌های گوناگون در زنان و مردان، بیماری‌های اختلالات خواب، آپنه خواب، افزایش فشار داخل ریه، بیماری‌های گوارشی نظیر زخم دستگاه گوارش، سوء هاضمه و در دستگاه ادراری تناسلی موجب بروز مشکلات جدی نظیر تولید سنگ در کلیه‌ها خواهد شد.

وی اضافه می‌کند: در نهایت با توجه به تمام عوامل و مشکلاتی که چاقی برای بیمار ایجاد می‌کند، بیمار از نظر روحی هم دچار مشکل خواهد شد. بنابراین بروز افسردگی در بیماران چاق یکی از مشکلاتی است که با آن مواجه هستیم.

فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم چاقی را عبارت از کاهش فعالیت فیزیکی و افزایش مصرف انرژی می‌داند و ادامه می‌دهد: در صورتی که این عدم تعادل میان مصرف انرژی، فعالیت جسمی و مصرف غذایی ایجاد شده در فرد به حد طبیعی برگردد یعنی بیمار به اندازه کافی بخورد و به اندازه کافی هم فعالیت فیزیکی داشته باشد به این ترتیب موجب حفظ وزن خواهد شد.

وی می‌گوید: اما در افراد چاق فعالیت‌های فیزیکی باید بر اساس افزایش و مصرف مواد غذایی پرکالری کاهش یابد تا به چاقی فائق بیایند، اما همه قضیه این نیست؛ زمانی که فردی دچار افزایش وزن و چاقی می‌شود یک‌سری از سلسله فعالیت‌های فیزیکی موجود در مغز دستخوش تغییراتی خواهد شد که برگرداندن آنها از سیکل معیوب امکان دارد پروسه دشواری باشد. به همین دلیل بسیاری از افراد چاق ذکر می‌کنند که هنگام گرفتن رژیم و فعالیت بدنی مقداری کاهش وزن دارند، اما آن کاهش بیشتراز یک حدی نخواهد بود و این امر به دلیل تغییراتی می‌باشد که در سیستم اعصاب مرکزی ایجاد شده است.

وی می‌گوید: گذشته از این در چاقی‌های ژنتیکی برای افراد نمی‌توان کاری انجام داد، زیرا ژن معیوب از زمان کودکی و بدو خلق در این افراد وجود داشته و این افراد از دوران کودکی چاق هستند و زمانی که به دوران بلوغ می‌رسند، چاقی وحشتناک و قابل توجهی پیدا می‌کنند که با مرگ و میر همراه است،. در این گونه موارد جز عمل جراحی روش‌های دیگری نمی‌تواند چاقی مفرط این بیماران را به حد طبیعی برگرداند.

 

کد خبرنگار: 410100

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha