کد خبر: ایران-جزء-۲۰-کشور-پیشرو-در-زمینه-سلول-ها
۲۱ خرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۳۷

مدیرعامل انجمن سلول های بنیادی با اشاره به اینکه ایران جزء ۲۰ کشور پیشرو در زمینه سلول های بنیادی است، گفت: در حال حاضر در کشور ما بیش از ۶۰ کارآزمایی بالینی در زمینه سلول های بنیادی در حال انجام است.

دکتر سعید شاه بیگی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت در ارتباط با موضوع سلول های بنیادی اظهار داشت: بر هیچ کسی پوشیده نیست که در جهان امروز سلول های بنیادی یکی از جدید ترین و ممتاز ترین حوزه های پزشکی محسوب می شود به طوری که ردپای این علم جدید را در تمام حوزه های پزشکی می توان به وضوح دید.

وی افزود: از سلول های بنیادی برای اولین بار در دهه ۱۹۷۰ میلادی از سلول های خونی و در سال ۹۸ میلادی، از سلول های جنینی انسان جداسازی شدند. مطالعات مربوط به سلول های بنیادی از سال ۱۳۷۷، به طور هم زمان در ۴ مرکز در ایران شروع به کار کردند و با تاکید مقام معظم رهبری به توسعه فناوری سلول های بنیادی نقش به سزایی در پیشبرد این مطالعات داشته است.

مدیرعامل انجمن سلول های بنیادی با بیان اینکه در دنیا هم سلول های بنیادی، بازار بزرگی را دارد، گفت: در سال ۲۰۰۶، فقط در ایالت ماساچوست یک میلیارد دلار بودجه برای مطالعات در زمینه سلول های بنیادی در نظر گرفته شده بود.

شاه بیگی ادامه داد: می توان گفت شتاب گیری در این حوزه از ابتدای ۲۰۱۰ میلادی شروع شد و حدود سه میلیارد دلار بازار جهانی داشته و قرار است تا ۲۰۳۰ میلادی این بازار به حدود بیست میلیارد دلار برسد.

وی با تاکید بر اینکه در کشور های منطقه سرمایه گذاری ویژه ای روی بحث سلول

های بنیادی به عمل آمده است، عنوان کرد: این مسئله سبب شد که قطر در سال گذشته 4 میلیارد دلار در حوزه سلول های بنیادی هزینه کند.

مدیرعامل انجمن سلول های بنیادی خاطر نشان کرد: درمان ایمونوسل تراپی از حوزه های جدید درمان محسوب می شود و کره جنوبی در این زمینه پیشتاز است.

شاه بیگی عنوان کرد: جای بسی خوشحالی است که کشور عزیزمان نیز جزء ۲۰ کشور پیشرو در زمینه سلول های بنیادی محسوب می شود و در حال حاضر بیش از ۶۰ کارآزمایی بالینی در زمینه سلول های بنیادی در حال انجام است.

وی با بیان اینکه در آسیا، چین، کره، ژاپن، هندوستان، قطر و عربستان بیش از ایران در حوزه سلول های بنیادی سرمایه گذاری می کنند، گفت:  اگر این روند ادامه یابد ممکن است کشور ما با این که از نظر تولید علم در منطقه بالا است اما از نظر فناوری عقب بماند.

مدیرعامل انجمن سلول های بنیادی اضافه کرد: انجمن سلول های بنیادی استان تهران پس از چند سال پیگیری، در آبان ماه سال ۹۵ رسماً شروع به کار کرده است و امیدواریم این انجمن بتواند گامی در جهت ارتقا اطلاعات پزشکان متخصص و افراد جامعه بردارد.

كدخبرنگار410800

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha