کد خبر: ایجاد-همسویی-و-فهم-مشترک-در-انتقال-فرهن
۱۹ آبان ۱۳۹۵، ۸:۳۷

پیشکسوتان  و نویسندگان عرصه خبری دوران دفاع مقدس  تاکید کردند: زسانه ها ایجاد همسویی و فهم مشترک در انتقال فرهنگ دوران دفاع مقدس به جامعه نقش مهمی دارد.

 

به گزارش خبرگزاری سلامت، جلال خوش از پیشکسوتان عرصه خبری دوران دفاع مقدس درسومین نشست عصرگاهی انجمن روزنامه نگاران دفاع مقدس که با عنوان «عصر پلاک 8 » و با تقدیر از پیشکسوتان رسانه‌ای دوران دفاع مقدس برگزار شد، با اشاره به فعالیت‌های اسدالله مشایخی(خبرنگار جنگ) و بهرام محمدی‌فرد(عکاس جنگ) توضیح داد: این دو کسانی هستند که از نزدیک جنگ را تجربه کرده‌اند و آن را نخوانده‌اند بلکه پا به پای رزمندگان و فرماندهان در عرصه‌های مختلف حضور داشته‌اند و مهم‌ترین مسئولیت‌ها بر عهده آنها بود.
وی خاطرنشان کرد: کار امثال مشایخی و محمدی‌فرد این بود که با جان و دل کار کردند تا جامعه به درک و فهم مشترکی برسند که ما پس از دوران دفاع مقدس به دشواری توانستیم چنین فهم مشترکی را تجربه کنیم. بی‌شک مولفه‌های این فهم را امام خمینی (ره)، رزمندگان و اهالی رسانه‌ای آن زمان برای جامعه تبیین کرده‌ بودند.  
وی ادامه داد: امثال این خبرنگاران و عکاسان هرگز خودشان را از مردم یا رزمندگان نمی‌دانستند بلکه آنها به عنوان روزنامه‌نگار در جنگ حضور یافته بودند و معتقد بودند وظیفه‌ای بر دوش آنها قرار دارد. نیت آنها از حضور در این عرصه هرگز آن نبوده که برای خود کسب و کاری راه‌اندازی کنند در حالی که متاسفانه شاهدیم که افرادی حتی در جنگ حضور نداشته‌اند اما خاطراتی از جبهه بیان می‌کنند.
خوش چهره ادامه داد: آنها داوطلبانه حضور یافتند از همین رو ما باید بدانیم که همواره رسانه در ایجاد همسویی و فهم مشترک و انتقال فرهنگ دوران دفاع مقدس به جامعه نقش مهمی دارد.  
وی افزود: ما موضوعات مربوط به دفاع مقدس را نباید شکلی نگاه کنیم بلکه باید مفاهیم را تاریخی ارائه بدهیم. ما اکنون شاهدیم که مولفه‌هایی مانند مذاکرات، اقتصاد مقاومتی یا مدافعین حرم آنچنان که باید در رسانه‌ها مخاطبان را جذب نمی‌کنند و یکی از دلایل این مساله آن است که افرادی مانند دوستانی که نامشان را بردم قلم به دست نیستند. یکی از کارهایی که این عزیزان انجام می‌دادند بازتاب واقعیت‌های دفاع مقدس بود و وقتی جنگ را تعریف می‌کردند مردم با خوانش مطالب‌شان آن را لمس می‌کردند.
این فعال رسانه‌ای با اشاره به شرایط منطقه‌ای، خاطرنشان کرد: اکنون شرایط به گونه‌ای است که باید به سراغ روزنامه‌نگاران دوران دفاع مقدس برویم. آنچه که در حوزه کاری ما مهم است این است که بازنشستگی معنی ندارد.  
وی افزود: روزنامه‌نگاران دوران دفاع مقدس فن و فنون تبلیغات و خبررسانی در زمان جنگ را به خوبی می‌دانند و شاید یکی از دلایلی که کار دیگر رسانه‌ها که اکنون از دفاع مقدس می‌نویسند نگرفته است نیز همین فراموش کردن پیشکسوتان خبری آن زمان است.
وی با اشاره به اینکه یکی از مواردی که باید آن را یادآور شوم موضوع اعتمادی بود که فرماندهان و رزمندگان به ما داشتند، خاطر نشان کرد: یکرنگی در میان مسئولین، فرماندهان و رزمندگان تا حدی بود که حتی ما با یک فرمانده‌ شوخی می‌کردیم و پس از اینکه در قرارگاه آنها را می‌دیدیم متوجه می‌شدیم که او یک فرمانده بوده است. آنها به ما اعتماد کامل داشتند و اهالی رسانه نیز در انتشار اخبار به درکی رسیده بودند که مطالب را به گونه‌ای ارائه دهند که دشمن از آن سوء استفاده نکند و این به معنی محروم کردن مردم از حقایق نبود.
جلال خوش چهره از پیشکسوتان عرصه رسانه و از روزنامه نگاران دفاع مقدس در نشست عصرگاهی گفت: حضور در جبهه های دفاع مقدس و لمس اتفاقات جنگ و وجود یک فهم مشترک میان خبرنگاران و عکاسان دفاع مقدس، هیچ فاصله ای میان آنان و سایر رزمندگان باقی نمی گذاشت.
وی افزود: انعکاس و بازتاب واقعیات جنگ تحمیلی، به قلم و از قاب دوربین خبرنگاران و عکاسان دوران دفاع مقدس، که بطور مستقیم و بی ادعا در جبهه و خط مقدم حضور می یافتند، در مقابل برخی بسیجیان جبهه نرفته و جبهه ندیده ی پرمدعا، قابل ستایش است.
خوش چهره اظهار کرد: کم لطفی رسانه های موجود، در معرفی و تجلیل از چهره گمنام خبرنگاران و عکاسان دفاع مقدس، همچون اسدالله مشایخی خبرنگار و بهرام محمدی فر عکاس روزهای پر تلاطم جنگ تحمیلی در جبهه، سبب گمنامی و ناشناس ماندن آن ها شده است و ای کاش چنین مراسمهایی به هفته نمایشگاه خلاصه نشود.
پیشکسوت عرصه رسانه و روزنامه نگاری دفاع مقدس ادامه داد: انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به نسل نوجوان و جوان و بازگویی خاطرات حضور در جبهه عکاسان و خبرنگاران دفاع مقدس و استفاده از تجربیات آن ها، منتقل کردن این میراث ماندگار را تسهیل می کند.
وی گفت: شوخ طبعی فرماندهان و گشاده رویی آنان با سایر نیروها، فضایی صمیمی و همچنین یکدل شدن رزمندگان در سنگرها را رقم می زد و در چنین شرایطی تفاوت محسوسی میان رزمنده و فرمانده مشاهده نمی شد.
سردار گلعلی بابایی از پژوهشگران و نویسندگان حوزه دفاع مقدس در ادامه این نشست، گفت: پلاک 8 برای جوانان فضایی را ایجاد کرده بود که از دغدغه‌های خودشان بگویند. خاطرات و عقیده‌شان را هم بیان کنند.
سردبیر نشریه تخصصی فرهنگ و هنر دفاع مقدس گفت: شروع به کار پلاک ۸ با حضور عده ای از دغدغه مندان بچه مسلمان ها و رزمندگان برای بیان خاطرات جبهه و جنگ رقم خورد.
وی افزود: نام «پلاک ۸» برگرفته از سال های دفاع مقدس است که مردم ما در آن روزها پایداری کم نظیری را رقم زدند و همواره می بایست به عنوان یک پلاک طلایی یاد و خاطره جبهه و جنگ را پاس بداریم و از حماسه آفرینان این عرصه، همچون عکاسان و خبرنگاران دفاع مقدس دور نشویم.
پیشکسوت حوزه فرهنگ و هنر دفاع مقدس ادامه داد:موضوع های مورد بررسی در نشریه شامل موضوعاتی همچون تئاتر، سینما، شعر و ادبیات، اخبار روز، حوزه فرهنگ و هنر دفاع مقدس، روابط بین الملل به ویژه جهان اسلام می شد که مخاطب خاص خود را داشت.
گلعلی بابایی با اشاره به دو عملیات بدر و خیبر افزود: از چنین عملیات هایی می توان با نام «مقتل نامه» یاد کرد، چرا که جنایات نیروهای بعثی در حق رزمندگان دفاع مقدس در این دو عملیات بسیار قابل تأمل است و می بایست برای همیشه در کارنامه عملیاتی دفاع مقدس مورد توجه قرار بگیرد
اسدالله مشایخی از روزنامه‌نگاران پیشکسوت عرصه دفاع مقدس در سخنانی کوتاه، گفت: آنچه که در رابطه با دوران جنگ تحمیلی باید در نظر داشته باشیم این است که آن را به سمت ادبیات و کانون‌های ادبی بکشانیم و بتوانیم در قالب رمان کتاب‌هایی چاپ کنیم که متاسفانه این مساله هنوز عملی نشده است.
در این مراسم از فعالیت‌های اسدالله مشایخی وعوامل نشریه تخصصی فرهنگ و هنر دفاع مقدس احسان محمد حسنی ، گلعلی بابایی سردبیر، علی اصغر بهمن نیا مدیر اجرایی، محمدصمدی گرافیست و همچنین از اسدالله مشایخی خبرنگار و بهرام محمدی فر عکاس دوران دفاع مقدس و مریم رضایی از فعالان مجله پلاک 8  با اهدای لوح،تجلیل و قدردانی به عمل آمد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha