کد خبر: انگشت-ماشه-ای-یا-تریگر-فینگر-چیست؟
۲۸ دی ۱۳۹۵، ۹:۱۳

انگشت ماشه ای یا تریگر فینگر trigger finger می تواند خود را به اشکال گوناگون نشان دهد.

 

دکتر مرتضی رجایی متخصص ارتوپدی، در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت ضمن بیان مطلب فوق اذعان داشت: در مراحل ابتدایی بیمار ممکن است فقط دردی در محل اتصال انگشت به کف دست داشته باشد. در این مرحله تشخیص بیماری مشکل است.

رجایی با بیان این که در مراحل پیشرفته تر انگشت گیر می کند، افزود: به این معنی که وقتی بیمار می خواهد انگشت خم کرده خود را راست کند با یک گیر مواجه می شود. با کمی فشار گیر رد و انگشت هم صاف می شود. در حین صاف کردن انگشت ممکن است یک صدای تقه احساس یا شنیده شود.

وی متذکر شد: در مراحل باز هم پیشرفته تر گیر به راحتی رد نمی شود. بیمار باید از دست دیگرش کمک بگیرد تا با فشار انگشت را صاف کند. در حین صاف کردن انگشت ممکن است بیمار احساس درد کند.

 

در مراحل کاملا پیشرفته انگشت اصلا صاف نمی شود

رجایی خاطرنشان کرد: در معاینه این بیماران معمولا یک برجستگی در محل اتصال انگشت به کف دست لمس می شود.

 این متخصص ارتوپدی در توضیح علت این بیماری گفت: دلیل تریگر فینگر یا انگشت ماشه ای، گیر کردن تاندون خم کننده یا فلکسور انگشت در حین عبور از تونل بافتی است که در کف دست قرار دارد. علت این گیر به وجود آمدن یک برجستگی در تاندون است. وقتی بیمار انگشت خود را خم و راست می کند، تاندون باید از داخل غلاف و تونل بافتی که مانند حلقه ای دور تاندون را گرفته عبور کند. وجود برجستگی در قسمتی از تاندون موجب می شود تا عبور آن از درون تونل با مشکل مواجه شده و در آن گیر کند.

رجایی افزود: در حین خم کردن انگشت چون قدرت عضلات خم کننده انگشت زیاد است، این توده از درون تونل عبور کرده و انگشت خم می شود، ولی در حین صاف کردن انگشت چون قدرت عضلات باز کننده انگشتان کمتر است، ممکن است بیمار نتواند به راحتی انگشت را صاف کند.

 

شیوع بیماری تریگر فینگر

رجایی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چه کسانی بیشتر مستعد برای این بیماری هستند، متذکر شد: این بیماری معمولا در خانم های میانسال ( 45 تا 55 سال ) دیده می شود.

وی با تاکید بر این که شیوع بیماری در زنان دو تا شش برابر مردان است، انجام کارهای تکراری با دست و بیماری های روماتیسم مفصلی و دیابت را از عوامل زمینه ساز انگشت ماشه ای عنوان و تصریح کرد: در این بیماری ممکن است چند انگشت با هم درگیر شوند.

 

انگشت ماشه ای در انگشتان میانی و انگشتری بیشتر دیده می شود

این بیماری ممکن است به صورت مادرزادی و در نوزادان دیده شود. در این بیماران بیشتر انگشت شست گرفتار می شود.

 

درمان انگشت ماشه ای

 در مراحل ابتدایی درمان بیماری استفاده از آتل به منظور مدتی بی حرکت کردن انگشت است. در صورتی که بیمار به این درمان پاسخ مناسبی نداد، پزشک از تزریق کورتیکوستروئید در داخل غلاف تاندون فلکسور استفاده می کند. این درمان در 70 درصد موارد موفقیت آمیز است. با این حال احتمال موفقیت درمان در بیماران مبتلا به روماتیسم مفصلی و دیابت کمتر است.

در صورتی که هیچ یک از درمان های ذکر شده موفق نباشند، جراح با استفاده از عمل جراحی غلاف تاندون را شکاف می دهد تا بدین وسیله مسیر حرکت تاندون را باز کند.

 

کد خبرنگار: ۴۱۰۲۰

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha