کد خبر: انواع-کودک-آزاری-و-تبعات-جدی-آن-انتقال
۶ مهر ۱۳۹۵، ۱۰:۳۲

متخصص اعصاب و روان هشدار داد: كودكاني كه مورد آزار جنسي قرار مي‌گيرند احساس بي ارزشي مي‌كنند، گاهي تمايلات جنسي زود هنگام در آنان بيدار مي‌شود كه این امر موجب انحراف خواهد شد، آنان نيز آزار جنسي را با كودكان كم‌سال تر انجام مي‌دهند و زماني كه خود بزرگتر شدند كودكان را مورد آزار جنسي قرار مي‌دهند.

 

دکتر فربد فدائی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری سلامت اظهار داشت: کودك آزاري به معني بدرفتاري با كودك و نوجوان زير سن قانوني بلوغ است كه توسط والدين يا كسي كه سمت والد را نسبت به كودك دارد يا از نزديكان خانوادگي است به عمل آيد و تبعات بسیاری جدی در پی دارد.

فدائی متذکر شد: كودك آزاري مي‌تواند به صورت جسمي (تنبيه بدني، شكنجه، محروم كردن كودك از غذا و خواب)، به صورت جنسي (نمايش عكس‌ها يا فيلم‌هايي با موضوع جنسي و وادار كردن كودك به ديدن آنها، نشان دادن عورت به كودك در حين تحريك جنسي، دست مالي بدن كودك، و برقراري رابطه جنسي با كودك)، و كودك آزاري عاطفي(محروم كردن كودك از نوازش و محبت و احترام، تحقير كودك، ترجيحات ناسالم بين كودكان ديگر با كودك خود، بي‌توجهي به نيازهاي آموزشي) باشد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به گفتار سعدي كه مي‌فرمايد:"دوصد گفته چون نيم كردار نيست" كودكان درس زندگي را از رفتار والدين و افراد شاخص زندگي خود مي‌آموزند و نه از گفته‌هاي آنان. از اين رو كودكي كه مورد آزار جسمي قرار گرفته است، مي‌آموزد كه بعدها هروقت خواسته او انجام نشد و به ويژه در رابطه با كوچكترها و افراد ضعيف، خشونت را به كار ببرد.

انتقال خشونت از نسلی به نسلی دیگر

این روانپزشک بیان داشت: او در كودكي و نوجواني نسبت به بچه‌هاي كوچك تر با خشونت و سنگدلي رفتار مي‌كند و بعدها كه بزرگ تر شد و ازدواج كرد، همسر و فرزند را مورد ضرب و شتم قرار مي‌دهد و به این ترتيب چرخه‌اي معيوب پديد مي‌آيد و خشونت از نسلي به نسلي ديگر منتقل مي‌شود.

وی تصریح کرد: در مورد كودك آزاري عاطفي هم، تحقير و توهين به ديگران و بي‌توجهي به نيازهاي عاطفي آنان در زندگي آينده قربانيان ديده مي‌شود به نحوي كه قادر به دوست داشتن ديگران نيستند و طعنه زدن و كنايه زدن و ناديده گرفتن نيازهاي آنان جزء جدايي ناپذير رفتار آنان با ديگران مي‌شود.

مدير گروه روانپزشكي دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي اذعان داشت: كودكاني كه مورد آزار جنسي قرار مي‌گيرند احساس بي ارزشي مي‌كنند، گاهي تمايلات جنسي زود هنگام در آنان بيدار مي‌شود كه موجب انحراف خواهد شد، آنان نيز آزار جنسي را با كودكان كم‌سال تر انجام مي‌دهند و زماني كه خود بزرگتر شدند كودكان را مورد آزار جنسي قرار مي‌دهند.
 

سازنده سلامت روانی فرزندان باشید

وی ضمن تأکید خاطرنشان کرد: به اين علت پيشگيري از كودك آزاري براي بهداشت رواني جامعه اهميت فراوان دارد. پدران و مادران عاري از مشكلات رواني که نسبت به نيازهاي كودكان خود آگاه و در حفظ امنيت و سلامت آنان كوشا باشند سازنده سلامت رواني فرزندان خويش هستند.

 

کد خبرنگار: 410100

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha