کد خبر: انجام-46-هزار-پیوندکلیه-در-ایران
۱۰ آذر ۱۳۹۶، ۱۳:۴۷

به گزارش طبنا(خبرگزاری سلامت) سیدحسن هاشمی در مراسم جشن نفس که صبح امروز در سالن همایش‌های بین المللی برج میلاد تهران برگزارشد، بیان کرد: بدون تردید زندگی همه کسانی که اعضایشان اهدا شده‌است، ادامه دارد. نمی‌دانم شما درباره مرگ چه فکر می‌کنید، اما من فکر می‌کنم زیباترین اتفاق زندگی انسان است. شاید مهم‌ترین دلیل این است که در مرگ دروغ وجود ندارد؛ بلکه حقیقتی است که برای همه موجودات عالم مانند گیاهان، جانوران، ستارگان و انسان‌ها اتفاق می‌افتد. البته انسان‌ها متوجه مرگ می‌شوند و به همین دلیل اضطراب دارند. یکی از دلایل این اضطراب فاصله گرفتن انسان از زیبایی‌های زندگی به وسیله مرگ است.

هاشمی ادامه داد: برای ما مسلمانان مرگ بسیار زیباتر است؛ چون  آن را خداحافظی از دنیای فانی و گذر به دنیای باقی می‌دانیم. خوب است که مرگ دروغ نیست و البته در آن عدالت هم وجود دارد؛ زیرا مرگ، پیامبر و شاه و گدا نمی‌شناسد. بنابراین پذیرش آن از ابتدای زندگی زیباترین تسلیم است.

وزیربهداشت با بیان اینکه این اتفاق ممکن است برای هر یک از ما نیز رخ دهد، گفت: من هم این موضوع را تجربه کرده‌ام و باید عکس عزیز هفت ساله‌ام را روی دست می‌گرفتم. می‌دانم وقتی انسان عزیزش را از دست می‌دهد انگار که یکی از اعضای بدنش را با او از دست داده و هر روز به یاد عزیزش می‌افتد. البته خود این حس هم زیباست؛چون وقتی عزیزمان زنده است به دلیل وجود گرفتاری‌های زندگی کمتر او را حس می‌کنیم، اما وقتی کنارمان نیست، بیشتر به یادش هستیم.

هاشمی با اشاره به ماجرای پسربچه ۱۱ ساله‌ای به نام محمدجواد که دچار مرگ مغزی شد و اعضای بدنش اهدا شده‌ است، گفت: هیچ کس نمی‌دانست که چه سرنوشتی برای محمدجواد رقم می‌خورد، اما به نظر من زیباترین سرنوشت برایش رقم خورده است. مرگ به ظاهر پدیده‌ای زشت است، اما وقتی به کنه آن نگاه کنیم زیباست. به ویژه زمانی که می‌بینیم پدر، مادر یا خانواده‌ای از طریق اهدای عضو، امکان زندگی کردن پیدا می‌کند.

هاشمی با اشاره به لزوم فرهنگ‌سازی در حوزه اهدای عضو گفت: بخششی که در این حوزه از سوی مردم وجود دارد، افتخار کمی نیست و خوب است که صدا و سیمای ما این محبت و عشق‌ورزیدن را ترویج کند؛ چون ما به فرهنگ‌سازی در این زمینه نیازمندیم. همه ما بعد از وقوع زلزله کرمانشاه رفتار مردم ایران را دیدیم. باید پرسید در کدام کشور چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد و کسی که به نان شبش محتاج است، از نان خودش می‌زند تا به هموطنش کمک کند.

یک بیمار مرگ مغزی، نجات جان هشت نفر

وی ادامه داد:  بخشی از موضوع پیوند عضو هم به جامعه پزشکی مربوط می‌شود. من به عنوان عضوی از جامعه پزشکی به آنها افتخار می‌کنم، اما به عنوان یکی از مسئولان جمهوری اسلامی ایران از نگاهشان شرمنده‌ام؛ در حق جامعه پزشکی کم‌لطفی‌های زیادی شده است. مقام معظم رهبری جامعه پزشکی را سرمایه اجتماعی بزرگی برای کشور خوانده‌اند، اما برخی دستگاه‌های وابسته به نظام بدترین تهمت‌ها را در حق‌شان روا می‌دارند. جامعه پزشکی جانشان را وسط می‌گذارند تا ایرانیان سالم بمانند. من به سهم خودم به آنها افتخار می‌کنم. همچنین افتخار می‌کنم که جزو این سفیدپوشان هستم. هر چند که گاهی به دلیل این بی‌مهری‌ها ناراحت می‌شویم.

وزیر بهداشت در ادامه صحبت‌هایش از وجود ۲۵ هزار بیمار نیازمند به پیوند عضو در کشور که در لیست انتظار قرار دارند، خبر داد و گفت: متاسفانه سالانه هشت تا ۹ هزار مرگ مغزی در کشور رخ می‌دهد که از این تعداد می‌توان از اعضا و جوارح چهار هزار نفر از آنها استفاده کرد. باید توجه کرد که هشت عضو یک بیمار مرگ مغزی و ۵۳ ارگان او می‌تواند بیماران نیازمند پیوند را نجات دهد. بنابراین هر یک نفر از این چهار هزار نفر، می‌توانند هشت نفر را از مرگ نجات دهند، اما متاسفانه به دلیل اینکه در این حوزه کمتر کار شده و برای ترویج این سنت حسنه کم تبلیغ شده است، حدود ۹۰۰ پیوند عضو به سرانجام می‌رسد.

هاشمی با اشاره به عضویت  ۴.۵ میلیون نفر در انجمن اهدای عضو ایرانیان، تصریح کرد: در برخی کشورها یک سوم جمعیت برای اهدای عضو داوطلب می‌شوند. من معتقدم که در این زمینه رسانه‌ها، صدا و سیما و ... می‌توانند فرهنگسازی کنند. در گذشته ۹۰ درصد از موارد پیوند کلیه از افراد زنده انجام می‌شد.در حال حاضر نیز  در کشور ما ۵۷ درصد از موارد پیوند کلیه از افراد دچار مرگ مغزی دریافت می‌شود.

وزیر بهداشت همچنین به آمار اهدای عضو در سال جاری اشاره و اظهار کرد: امسال ۸۰۰ پیوند کبد و ۲۵۰۰ پیوند کلیه، ۱۲۰ پیوند قلب، ۳۰ پیوند پانکراس، چهار پیوند ریه، ۴۳ پیوند رود و ۱۰هزار و چهار مورد پیوند مغز و استخوان در کشور انجام شده است. همچنین به طور کلی در کشور تاکنون ۴۶ هزار پیوندکلیه، پنج هزار پیوند کبد، هزار پیوند قلب، ۱۴۰ پیوند ریه و ۹۰ هزار پیوند مغز و استخوان انجام شده است.

هاشمی با بیان اینکه امیدوارم در سال‌های آینده شرایط بهتری را در این حوزه شاهد باشیم، گفت: مطمئن هستم کمک‌های دولت در دوره آقای روحانی به حوزه سلامت بی‌نظیر بوده است و امیدوارم همچنان ادامه پیدا کند و امیدوارم این کمک‌ها به ویژه در حوزه پیوند بیشتر شود تا بتوانیم رکوردهای جدیدی را رقم بزنیم.

وی با اشاره به فتوای امام خمینی(ره) در زمینه تایید اهدای عضو از بیماران مرگ مغزی گفت: در کشورهای اسلامی این مجوز را نمی‌دهند، اما امام با فقه به روزی که داشتند این اقدام را انجام دادند.(ایسنا)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha