کد خبر: امکانات-درمان-سکته-مغزی-در-ایران-پایین
۲ اسفند ۱۳۹۵، ۱۲:۴۰

تا دو سال گذشته، نرخ درمان سکته مغزی در ایران جزء پایین‌ترین آمارهای دنیا بود.

 

 

دکتر بابک زمانی متخصص مغز و اعصاب و رییس انجمن سکته مغزی ایران، در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت بیان داشت: سکته مغزی در ایران، در مقایسه با سیار بیماری‌هایی که در کشور قابل درمان است، پیشرفت چندانی حاصل نشده؛ به طور مثال، درمان سکته قلبی حاد هم‌تزار با کشورهای پیشرفته در ایران نیز انجام می‌شود و بسیاری از امکانات لازم برای این امر به وفور در سطح کشور وجود دارد.

زمانی گفت: در حال حاضر این امکانات در حدی است که وزارت بهداشت در صدد برنامه‌ریزی برای پی.سی.آی است؛ در حالی که عکس این قضیه را در سکته مغزی حاد شاهد هستیم و تا دو سال گذشته، آمار درمان این بیماری در کشور جزء پایین ترین آمارها در دنیا بود.

وی دلیل این موضوع را چنین عنوان کرد: درمان سکته مغری فقط در سه تا چهار ساعت و نیم ابتدایی امکان‌پذیر بوده و بعد از آن، موفقیت در درمان تقریبا غیرممکن است. برای انتقال این بیماران در زمان ذکر شده به مراکز درمانی، بخش‌های مختلفی از اجتماع باید هماهنگ باشند؛ ضمن این‌که بیمارانی هستند که علاوه بر سکته مغزی، ممکن است علاوه بر سن بالا از عوارض دیگری رنج ببرند.

رییس انجمن سکته مغزی ایران اذعان داشت: در صورت عدم موفقیت در درمان این بیماران لازم است اقدامات لازم برای مراجعه آنها به مراکز توانبخشی صورت گیرد و بیمارستان‌ها باید ظرفیت گنجایش را داشته باشند.

زمانی متذکر شد: چنین امکاناتی که بخش عمده‌ای از مشکلات همچنان پابرجاست، موجب شده درمان سکته مغزی در ایران حتی از کشورهایی که به لحاظ اقتصادی از ما پایین‌تر هستند، پیشرفت چندانی نداشته باشد.

این متخصص پزشکی در رابطه با علائم سکته مغزی اظهار داشت: برای سهولت و اطلاع‌رسانی بسیار گسترده عمومی به چند علامت تاکید می‌شود که اصطلاحا به آن FAST می‌گویند که مخفف Face، Arm، Speech و Time است. بدین ترتیب که اگر فردی صورتش کج شد، تکلم وی اختلال داشته باشد و یا در حرکت دست مشکل داشت، هرچه سریع‌تر باید این فرد را به بیمارستان منتقل کرد.

وی یادآور شد: انتقال این بیماران در تمام دنیا از طریق وسایل اورژانس‌های شهری صورت می‌گیرد. توجه داشته باشیم که تمام بیمارستان‌ها امکان درمان سکته مغزی را نداشته باشند. نقسه بیمارستان‌هایی که می‌توانند این درمان را انجام دهند، در تمام دنیا در اختیار اورژانس کشوری است. از سوی دیگر، اگر فرهنگسازی شود که در این موارد با اورژانس تماس گرفته شود و از انتقال تک تک بیماران با وسایل شخصی یا عمومی اجتناب نمایند، در مرحله بعد درمان بیماری تسهیل خواهد شد.

 

کد خبرنگار: 41025

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha