کد خبر: الگوی-تغذیه-والدین-بر-باروری-فرزندان-م
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۳:۲۱

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فناوری‌‌‌های نوین علوم زیستی ابن‌‌سینا با اشاره به این‌‌‌که الگوی تغذیه حتی پیش از تشکیل نطفه می‌‌ تواند بر توان باروری فرزند در آینده اثر بگذارد، افزود: مراقبت‌های تغذیه ای در زوجین باید پیش از بارداری آغاز شود، زیرا بر کیفیت نطفه اثر می‌گذارد.

 

 به گزارش خبرگزاری سلامت، لادن گیاهی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و عضو هیأت علمی پژوهشگاه فناوری‌­های نوین علوم زیستی ابن­‌سینا با اشاره به برگزاری کمپین ملی «خانواده، تولید مثل و فرزندپروری» که در هفتۀ پایانی اردیبهشت برگزار می‌­شود، بر نقش تغذیه در سلامت باروری افراد تأکید کرد.

وی با ابراز امیدواری به موفقیت این کمپین در ارتقای آگاهی عمومی دربارۀ سلامت باروری و عوامل تهدید‌کنندۀ باروری، نقش تغذیه را در این زمینه مهم دانست و گفت: اثر عوامل تغذیه‌­ای بر توان باروری، حاد و کوتاه­‌مدت نیست، یعنی الگوی تغذیه‌­ای و یا خوردن یک یا دو ماده­ غذایی خاص در کوتاه مدت نمی‌­تواند بر باروری تأثیر بگذارد، الگوی تغذیه در درازمدت اثر خود را بر باروری نشان می­‌دهد.

گیاهی با اشاره به این‌‌که الگوی تغذیه حتی پیش از تشکیل نطفه می‌­تواند بر توان باروری فرزند در آینده اثر بگذارد، افزود: مراقبت­‌های تغذیه­‌ای در زوجین باید پیش از بارداری آغاز شود، زیرا بر کیفیت نطفه اثر می­‌گذارد.

وی چاقی و اضافه وزن را از جمله عوامل تهدید‌کنندۀ باروری دانست، اما خاطرنشان کرد که نباید دید خود را به تناسب وزن محدود کنیم، بلکه باید بدانیم تمام رفتارهای غذایی که تعیین­کنندۀ کفایت، کمیت و تعادل دریافت درشت مغذی‌­ها و ریز مغذی­‌ها هستند، می‌­توانند در حفظ سلامت باروری ما مؤثر باشند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فناوری‌­های نوین علوم زیستی ابن‌­سینا افزود: نظام بهداشت و سلامت و رسانه­‌ها به عوامل تغذیه‌­ای ایجاد‌کننده یا تشدید‌کنندۀ بیماری‌­های قلبی و عروقی، بیماری­‌های متابولیسم و ... بسیار پرداخته‌­اند، اما به نقش تغذیه در سلامت باروری چندان توجه نشده است. بدن ما سیستمی است که اعضای آن به‌­صورت به­ هم پیوسته و هماهنگ کار می­‌کنند. بنابراین اگر الگوهای تغذیه‌­ای ما تهدیدکنندۀ سیستم متابولیکی و سیستم قلبی – عروقی است، قطعا به علت ارتباط و تعامل این سیستم­‌ها با سیستم عصبی و هورمونی، سیستم تولید مثلی هم دچار اختلال می­‌شود.

وی دربارۀ راهکارهای تغذیه­‌ای تقویت توان باروری خانم‌ها و آقایان گفت: مصرف یک یا دو ماده یا ویتامین خاص به تنهایی مؤثر نیست. بلکه تنها با اصلاح کلی الگوی تغذیه و سبد غذایی می‌­توان توان باروری را افزایش داد. یعنی اگر در سبد غذایی خانوار شما مصرف گوشت‌­های قرمز، شیرینی­‌جات و نان­‌های سفید و تنقلات بسیار زیاد است و از طرفی تنوع میوه‌­ها و سبزیجات با رنگ‌­های متنوع در آن کم است و در این سبد، حبوبات و مغز دانه‌­ها جایی ندارند، صرفا با دریافت ویتامین E یا D و یا یکی دو مادۀ معدنی به صورت مکمل، نمی‌­توانید توقع داشته باشید توان باروری شما حفظ و تقویت شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha