کد خبر: الکتروشوک-در-کدام-درمان‌های-روانپزشک
۸ آبان ۱۳۹۵، ۱۰:۳۷

عضو هیأت مدیره انجمن علمی روانپزشکان ایران الکتروشوک (درمان با تشنج برقی) را یکی از درمان‌های روانپزشکی دانست که موجب نگرانی و هراس میان مردم می شود.

 

دکتر فربد فدائی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت تأکید کرد: به طور معمول به دلیل صحبت از تشنج و برق مردم نسبت به الکتروشوک حالت وحشت و نگرانی دارند؛ در حالی که الکتروشوک تحت بیهوشی انجام می‌شود و بیمار احساس درد و ناراحتی نمی‌کند.

وی با اشاره به این که از این روش درمانی نباید هراس داشت، اضافه کرد: البته در شرایط جاری اکثر بیماری‌های روانپزشکی توسط داروها قابل درمان هستند و استفاده از درمان با تشنج برقی محدود به چند بیماری عمده است که خوشبختانه پاسخ شوک به آنها بسیار مطلوب می باشد.

مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی خاطرنشان کرد: برای نمونه در افسردگی‌های شدید که درمان دارویی پاسخگو نبوده است و فرد غذا نمی خورد، قادر به خوابیدن نیست و یا این که افکار خودکشی دارد استفاده از الکترو شوک حال بیمار را به صورت ناگهانی بهبود می‌بخشد.

وی بیان داشت: همچنین در انواعی از بیماری اسکیزوفرنیا یا روان گسیختگی از جمله نوع کاتاتونیک که با نشانه های وضعیتی و رفتاری ملاحظه می شود استفاده از الکتروشوک نتایج بسیار عالی بر جا خواهد گذاشت.

متخصص اعصاب و روان تصریح کرد: در نوع کاتاتونیک گاهی بیمار از لحاظ رفتاری حالت انجماد دارد.حرکت نمی کند، حالت بهت دارد، اما هوشیار است. گاهی نیز بیمار کاتاتونیک حالت های تحریکی دارد یعنی به صورت مرتب می دود، فریاد می کشد و حالت هیجان زده دارد. بنابراین در حالت اول تنها به محرک های دردناک پاسخ می دهد.

 

کد خبرنگار: 410100

 

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha