کد خبر: اقلام-دارویی-تولید-داخل-را-به-شرط-تامین
۱ خرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۴۱

وریر بهداشت خاطرنشان کرد: برای تقویت تولید داخلی اعلام کرده‌ایم که اقلام دارویی تولید داخل را با قیمت ۸۰ درصد نمونه خارجی آن به شرط تامین کیفیت خریداری کنیم.

 

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت، دکتر حسن قاضی زاده کتر هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در مراسم معرفی دستاوردهای دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران در مرکز رشد دارویی این دانشگاه، از کاهش واردات دارو در سال 93 به کمتر از یک میلیارد دلار خبر داد و این مهم را نشاندهنده عزم جدی در تحقق اقتصاد مقاومتی عنوان کرد.

هاشمی اظهار داشت: در آغاز کار دولت، با بحران جدی در زمینه کمبود داروهای مورد نیاز مواجه بودیم. مردم حاضر بودند مبالغ زیادی را برای تامین داروهای خود پرداخت کنند، اما این اقلام در کشور وجود نداشت.

وی تصریح کرد: مهمترین کمک دولت در آن روزها، اجازه ترخیص داروهای وارداتی بدون تشریفات گمرکی بود که ما را در خدمترسانی به مردم یاری کرد.

هاشمی یادآور شد: با تلاشهای صورت گرفته، در ابتدای کار دولت تدبیر و امید توانستیم کمبود 300 قلم دارو را به کمتر از 30 قلم کاهش دهیم.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود، کاهش پرداختی مردم از ۴۰ درصد به کمتر از ۵ درصد هزینه دارو در مراکز درمانی را از موفقیتهای اجرای طرح تحول سلامت برشمرد و اذعان داشت: با اجرای این طرح، در کمتر از 30 درصد موارد بیماران برای تهیه اقلام مورد نیاز به خارج از مراکز ارجاع داده میشوند که این عدد در گذشته بیش از 90 درصد بود.

وی یکی از نگرانیهای دست اندکاران و منتقدان حوزه سلامت درباره طرح تحول سلامت را افزایش میزان مصرف دارو در کشور دانست و خاطرنشان کرد: اگرچه این امر اجتناب ناپذیر به نظر میرسید، ولی بررسی‌ها نشان داده که مصرف دارو در این مدت افزایش قابل توجهی نداشته است.

هاشمی در ادامه یادآور شد: در دولت تدبیر و امید بیش از 60 داروی جدید تولید و روانه بازار شده و اگر از وزارت بهداشت حمایت‌های بیشتری شود، قطعا موفقیت‌های بیشتری را شاهد خواهیم بود.

وی ادامه داد: از هفته دوم شروع به کار دولت، شورای فناوری سلامت و شورایی در زمینه دارو تشکیل دادیم که هدف آنها برنامه‌ریزی برای افزایش تولید و کاهش واردات دارو بود و نتیجه این تلاش‌ها این بود که واردات یک میلیارد و 350 میلیون دلاری دارو در سال ۹۱، به کمتر از یک میلیارد دلار در سال 93 کاهش یافت. همچنین سهم داروهای تولید داخل از مجموع کل بازار که در سال 90، حدود 57 درصد بود، در سال 95 به بیش از 70 درصد افزایش یافته است.

 وی ابراز امیدواری کرد زودتر از پایان برنامه ششم بتوانیم تعهد ۷۵درصدی خود را جامه عمل بپوشانیم.

عضو کابینه یازدهم همچنین از افزایش دو برابری صادرات طی این مدت خبر داد و خاطرنشان کرد: برای تقویت تولید داخلی اعلام کرده‌ایم که اقلام دارویی تولید داخل را با قیمت ۸۰ درصد نمونه خارجی آن به شرط تامین کیفیت خریداری کنیم.

 

کد خبرنگار: 41025

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha