کد خبر: افزایش15-درصدی-کشفیات-مواد-مخدر-در-9-ماهه
۲۳ بهمن ۱۳۹۵، ۹:۲۸

معاون دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان داشت: در سال ۱۳۹۵ علیرغم عدم کاهش تولید و کاشت مواد مخدر در افغانستان و انسداد نسبی قسمت عمده ای از مرزهای شرقی کشور، شاهد افزایش ۱۵- ۱۳ درصدی کشفیات طی ۹ ماهه ابتدایی سال جاری بوده ایم.

دکتر پرویز افشار معاون دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری سلامت تصریح کرد: علیرغم مشکلاتی که در طول سال های پس از پیروزی انقلاب از سوی معاندین ایجاد شده، شاهد رشد و تعالی در عرصه های مختلف هستیم که به عنوان نمونه می توان به حوزه آسیب های اجتماعی و تلاش برای کاهش آن اشاره داشت.
افشار گفت: در حوزه آسیب های اجتماعی و به ویژه مبارزه همه جانبه با مواد مخدر، در دهه دوم پیروزی انقلاب اسلامی (سال ۱۳۶۷) "ستاد مبارزه با مواد مخدر" متولد شد که دستگاه های مختلف در آن عضو شدند.
وی یادآور شد: طبق قانون مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام، بنا شد در بازه زمانی چند ساله اتفاقات بسیار مهمی را در عرصه مبارزه با مواد مخدر شاهد باشیم.
این مقام مسول متذکر شد: تغییر الگوی مصرف مواد مخدر و محرک در دنیا و نیز اتفاقاتی که در افغانستان به وقوع پیوست، رشد ۴۰-۳۵ درصدی تولید این مواد را به دنبال داشت و با ورود مواد جدید صنعتی به بازار مصرف و سایر عواملی که افراد به استفاده از مواد مخدر یا محرک سوق می دهد، موجب شد نه تنها در ایران بلکه در تمام کشورها شرایط ویژه ای را در این خصوص شاهد باشیم.
معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر اذعان داشت: از سال ۱۳۶۷ تاکنون، شاهد تغییر استراتژی ها و سیاست های متفاوتی در تمام کشورها برای مبارزه با مواد مخدر بوده ایم. در دهه اول پیروزی انقلاب اسلامی و بخشی از دهه دوم، غالب سیاست ها معطوف به مقابله با عرضه این مواد بوده است. در اواخر دهه دوم و ابتدای دهه سوم، همه جانبه نگری و توازن نیز در دستور کار قرار گرفت و علاوه بر مقابله با عرضه مواد مخدر و محرک، پیشگیری، درمان، حمایت های اجتماعی، بازتوانی، کاهش آسیب و اشتغال و سایر سیاست های حمایتی به عنوان محور کار تدوین و اجرایی شد.
افشار با تاکید بر این که شاهد توفیقات روزافزون در این زمینه ها هستیم، بیان داشت: در سال ۱۳۹۵ علیرغم عدم کاهش تولید و کاشت مواد مخدر در افغانستان و انسداد نسبی قسمت عمده ای از مرزهای شرقی کشور، شاهد افزایش ۱۵- ۱۳ درصدی کشفیات طی ۹ ماهه ابتدایی سال جاری بوده ایم.
وی تصریح کرد: تمرکز برنامه ها و فعالیت ما بر استان های مجاور مرزهای شرقی موجب شده حدود ۷۵ درصد از کشفیات در این استان ها گزارش شود.

 

ارزیابی 13 میلیون دانش آموز در سال 95

افشار در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: عملیات هدفمند مبتنی بر رصدهای اطلاعاتی و امنیتی، بخش دیگری از سیاست ما در راستای مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری از عرضه آن است.
وی گفت: مدیریت پیشگیری از اعتیاد در منزل و محله مبتنی بر کارزارهای رسانه ای و برنامه های محله محور است و میلیون ها نفر تحت پوشش برنامه هستند.
افشار اذعان داشت: بر اساس سند جامع فرهنگی و پیشگیری و متمم و اصلاحیه آن قرار بوده است ۵۰-۴۰ درصد جمعیت دانش آموزی تحت پوشش برنامه ها قرار گیرند. در سال های ابتدایی بر بودجه دولتی تمرکز بیشتری بود، اما در انتهای برنامه پنجم توسعه و به ویژه در سال ۱۳۹۵، با اجرای چند برنامه مهم شاهد افزایش جمعیت تحت پوشش هستیم.
افشار افزود: تدوین درسنامه پیشگیری از اعتیاد ویژه معلمین در سه مقطه ابتدایی، متوسطه اول و دوم موجب خواهد شد معلمین علاوه بر تدریش، نقش مربیان پیشگیری از اعتیاد را نیز ایفا نمایند.
معاون دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: استفاده از توان سازمان های غیردولتی برای آگاهی بخشی دانش آموزان نیز برای ما اهمیت داشت که در این راستا با بسیج سازمان ها و حضور اولیا و مربیان برای اجرای برنامه ها اقدام شد.
افشار یادآور شد: غربالگری و رصد دانش آموزان در معرض خطر از دیگر برنامه های ما بود که در سال ۱۳۹۵ از مجموع حدود ۱۳ میلیون دانش آموز که در مراکز مشاوره مورد ارزیابی قرار گرفتند، بیش از صد هزار نفر حائز شماری از فاکتورهای خطر شناخته شدند و مشاوره های دقیق برای آنها انجام شد. تعداد محدودی که به مواد وابستگی داشتند به بهترین مراکز درمانی کشور راهنمایی شدند و به صورت رایگان تحت درمان قرار گرفتند.

 

کد خبرنگار: 41025

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha