کد خبر: افزایش-سرعت-دریافت-خدمات-از-دستاوردها
۱ شهریور ۱۳۹۵، ۱۱:۱۷

خبرگزاری سلامت: دانشگاه علوم پزشکی شیراز و مازندران پیشگام اجرای برنامه پزشک خانواده شهری در کشور شدند و از سال 91 به عنوان تنها مجریان سیستم نظام ارجاع در کشور، ثابت قدم این برنامه را پیش برده‌اند.

دکتر محمدهادی ایمانیه رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این رابطه به خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت گفت: در حال حاضر چهار سال از اجرای برنامه پزشک خانواده در شیراز می‌گذرد و صبر اهالی استان فارس در این مدت و تلاش جامعه پزشک منجر به رفع مشکلات و ناهمواری‌ها در مسیر اجرای برنامه شد.

ایمانیه افزود: تجربه‌های حاصل از اجرای برنامه پزشک خانواده در دو استان فارس و مازندران می‌تواند راهگشای موثری برای عملیاتی کردن در سایر نقاط کشور باشد.

وی با اشاره به این‌که اگر عزم جدی برای اجرای برنامه پزشک خانواده جود داشته باشد، ظرف شش ماه می‌توان در سایر نقاط کشور نیز آن را اجرایی کرد، با تاکید بر فراهم ساختن زیرساخت‌های الکترونیکی و فرهنگسازی های لازم برای موفقیت پزشک خانواده در کشور اذعان داشت: باید بودجه لازم برای این دو مبحث پیش‌بینی شود.

ایمانیه گفت: اجرای طرح تحول سلامت موجب شد مردم از خدمات با کیفیت و قیمت مناسب استفاده کنند. ما مدعی هستیم که در سطح استان فارس توانسته‌ایم خدمات سرپایی قابل قبولی را در سطح اول ارائه دهیم که دلیل آن فراهم بودن زیرساخت‌های پزشک خانواده و نظام ارجاع است.

وی خاطرنشان کرد: امروز در استان فارس فردی که توانایی مالی مناسبی برخوردار نباشد، تنها با پرداخت هزار تومان معاینه می‌شود و اقلام دارویی تجویزی از سوی پزشک نیز رایگان در اختیار وی قرار می‌گیرد و در صورت ارجاع به پزشک متخصص، حداکثر با پرداخت سه هزار تومان ویریت می‌شود.

وی افزود: در صورت نیاز به بستری در بیمارستان و مراکز درمانی، تنها با پرداخت سه درصد هزینه‌ها روند درمانی وی انجام می‌شود و این موفقیت برزگی در بهره‌مندی اقشار آسیب‌پذیر در برخورداری از خدمات درمانی به شمار می‌آید.

بر اساس این گزارش، پزشک خانوده شهری عمدتا در راستای رفع مشکلات چهار دهک پایین جامعه و به ویژه حاشیه نشینان شهرهای بزرگ بوده که قبلا امکان برخوداریشان از خدمات سلامت بسیار کم بوده است.

پزشک خانواده

 

افزایش سرعت دریافت خدمات از دستاوردهای پزشک خانواده است

دکتر شریعتی رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان خرم بید گفت: جلوگیری از سردرگمی بیماران از مهم‌ترین دستاوردهای پزشک خانواده به شمار می‌آید.

شریعتی با اشاره به این‌که مراجعه به متخصصین در بسیاری از موارد ضرورتی ندارد، اذعان داشت: با اجرای این طرح و ارجاع به متخصص در صورت نیاز، سرعت دریافت خدمت افزایش می‌یابد.

وی همچنین مانیتور شدن روند درمان را از دیگر دستارودهای اجرای پزشک خانواده و برشمرد.

در راستای اجرای برنامه پزشک خانواده با بیماریابی‌های فعال پزشکان و مراقبان سلامت، بسیاری از افرادی که از بیماری خود آگاهی ندارند، شناسایی شده تحت مراقبت فعال قرار می‌گیرند.

دکتر جعفری معاون بهداشت شبکه بهداشت و درمان شهرستان کازرون خاطرنشان کرد: بیماری‌های قلبی عروقی در حال حاضر عمده‌ترین دلیل مرگ و میر در کشور به شمار می‌آید. با اجرای برنامه پزشک خانواده، مراققبین سلامت در پایگاه‌های سلامت در زمینه پیشگیری از این بیماری‌ها گام‌های موثری برداشته‌اند.

جعفری بیان داشت: با مراقبت‌هایی که در گروه‌های مختلف سنی از کودکان تا سالمندان انجام شده، 31 هزار و 987 بیمار دیابتی و 51 هزار و 366 بیمار مبتلا به فشار خون شناسایی شده‌اند.

جعفری تصریح کرد: بیماری دیابت و فشار خون زمینه‌ساز ناراحتی‌های قلبی عروقی به شمار می‌آیند.

لازم به ذکر است با اجرای برنامه پزشک خانواده در استان‌های مازندران و فارس، مدل اجرای آن در کشور ایجاد شده و با فراهم ساختن زیرساخت‌های لازم، شهرهای 20 تا 100 هزار نفر در اولویت اجرای برنامه قرار خواهند گرفت.

 

کد خبرنگار: 41025

 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha