کد خبر: افزایش-تخت-های-روانپزشکی-در-بیمارستان
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۶:۴۱

معاون آموزشی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با بیان اینکه طرح تحول سلامت توانست آلام بیماران با طبقه متوسط و ضعیف را کاهش دهد، تحول نظام آموزشی در علوم پزشکی را یکی از نقاط قوت طرح دانست.

به گزارش خبرگزاری سلامت دکتر محمدرضا خدایی، روانپزشک و معاون آموزشی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: وزارت بهداشت دوگونه تحول در سیستم سلامت ایجاد کرد؛ یکی طرح تحول نظام سلامت و دیگری تحول در نظام آموزشی علوم پزشکی که معاونت های درمان و آموزشی متولی این برنامه بودند.

وی درخصوص تحول در نظام آموزشی علوم پزشکی گفت: در این طرح، برای تحقق "آموزش" مبتنی بر نیازهای کشور، تمام دانشگاه ها به سمت دانشگاه های نسل سوم و چهار پیش می روند و برای تولید علم تلاش می کنند.

دکتر خدایی ادامه داد: در راستای این طرح، بنا شد، هر قطب دانشگاهی هم ماموریت های ویژه ای مبتنی بر همان منطقه و محیط انجام دهد و دانشگاه ها در حیطه های گوناگون بیماری ها و بهداشت به آموزش دانشجویان

پرداخته اند، تا بعداز اینکه وارد جامعه شدند، توانمندی لازم را دارا باشد.

خدایی یادآور شد: این طرح بسته های مختلفی دارد که با عملی شدن آنها، دانش عملی به بطن جامعه وارد خواهد شد.

معاون آموزشی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در ادامه به نتایج ملموس تر طرح تحول سلامت پرداخت و افزود: این طرح بیش از هر موضوعی بر کاهش هزینه های درمانی از جیب مردم تاکید داشت و اجرای آن به نفع اقشار ضعیف جامعه بود. و با اجرای این طرح فرمایش مقام معظم رهبری (مدظله العالی) که بیماران به جز رنج بیماری نباید دغدغه دیگری داشته باشند، محقق شد.

این روانپزشک در ادامه ، افزایش تخت های بیمارستانی و کاهش هزینه های مردم و دردسترس قرار دادن دارو و تهیه ملزومات بیمارستانی توسط بیمارستان را از جمله اقداماتی عنوان کرد که تاحدودی توانست، رضایتمندی بیماران را که سال ها نادیده گرفته شده بود، برآورده سازد. از طرفی نیز یارانه ها به جای توزیع پراکنده به افرادی که دردمند هستند، اختصاص داده شد.

دکتر خدایی تصریح کرد: مقیم شدن پزشکان در مناطق محروم نیز اقدام خوبی در جهت ارایه خدمات به مردم در اقصی نقاط کشور بود.

وی با بیان این که افزایش انگیزه در پزشکان برای خدمت در مناطق محروم و مرزی مهم است، گفت: در گذشته پزشکان انگیزه ای برای ماندگاری در نقاط محروم تر را نداشتند و به محض اعزام به آن مناطق، بازمی گشتند و مردم آن نواحی از حیث خدمات رسانی پزشکی دچار مشکل می شدند اما با اجرای این طرح شاهد ماندگاری پزشکان در مناطق محروم هستیم.

دکتر خدایی افزود: در گذشته مشکل تهیه دارو و سرگردانی مردم در بازار آزاد، وجود داشت. اما با طرح تحول این نگرانی رفع شد. لوازمی که برای انجام جراحی، خدمات ارتوپدی و درمان بیمار استفاده می شود در حال حاضر به راحتی در دسترس بیماران قرار داده می شود و به نوعی بخش اعظم هزینه های درمان برعهده دولت گذاشته شده است.

وی با بیان اینکه در حیطه روانپزشکی، یکی از معضلات اصلی انگ بیماری روانی است، یادآور شد: بیمار روانپزشکی و خانواده اش به نوعی گرفتار انگ هستند. مردم راضی هستند، به هر بیماری جسمانی مبتلا شوند، اما از ابتلا به اختلالات روانپزشکی گریزان هستند.

دکتر خدایی گفت: یکی از اقداماتی که درجهت انگ زدایی موثر است، ارایه خدمات به بیماران دارای اختلالات روانی در بیمارستان های جنرال است که در طرح تحول سلامت، با افزایش تعداد تخت های روانپزشکی در بیمارستان ها، امکان بستری بیمار در بیمارستان های عمومی مهیا شده و انگ زداییاز این بیماران تاحدودی میسر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha