کد خبر: افزایش-اهدای-خون-در-شب-های-قدر-ذخیره-خو
۲ تیر ۱۳۹۵، ۹:۴۰

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور گفت: تعداد مراجعین برای اهدای خون هر سال در شب های قدر افزایش می یابد.

 

دکتر علی اکبر پورفتح الله در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت اظهار داشت: در ماه مبارک رمضان با کمبود فصلی و مقطعی خون و فرآورده‌های خونی مواجه می‌شویم، زیرا با توجه به گرمای هوا و طول مدت روزه داری مراجعه برای اهدای خون از سایر زمان‌ها کمتر است.

وی ادامه داد: البته در این ایام نیاز و مصرف خون و فرآورده‌های خونی تغییر نمی‌کند و بیمارستان ها با ظرفیت روزهای عادی کار می کنند و از طرفی دیگر حجم نیاز و درخواست مراکز درمانی افزایش می‌یابد.

وی تصریح کرد: هر چند سازمان انتقال خون همه ساله بر این تلاش است که با ذخیره خیلی خوبی وارد ماه مبارک رمضان شود، اما در زمینه برخی از فرآورده‌ها نیازمند تأمین و اهدای خون مرتب و مستمر هستیم به خصوص در زمینه پلاکت که میزان مصرف آن به شدت در کشور در حال افزایش است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون افزود: علاوه بر این سازمان انتقال خون در مورد بیماران تالاسمی به خاطر افزایش آهنی که در این افراد به دلیل اهداء خون های متعدد صورت می گیرد؛ متعهد به تأمین خون با گلبول قرمز با طول عمر کمتر از 7 روز است بنابراین در تمام روزهای ماه مبارک رمضان نیاز به مراجعه اهدا کنندگان داریم.

وی با اشاره به این که در شب های قدر استقبال از اهداء خون بسیار بالا است، اظهار داشت: همه ساله در ماه مبارک رمضان با مراجعه اهداء کنندگان ذخیره خونی کشور به مرز قابل قبولی می رسد.

پورفتح الله با اشاره به این که با بروز ریزگردها مراجعه افراد برای اهدای خون کاهش می یابد، خاطرنشان کرد: در واقع این اتفاق در مناطق غربی کشور صورت گرفته و میزان مراجعه نیز کاهش یافته است.

وی در انتها درباره وضعیت ذخیره خونی کشور به خبرنگار خبرگزاری سلامت گفت: ذخیره خونی ما کاهش یافته اما وضعیت قابل قبولی دارد؛ در حقیقت 5برابر مصرف روزانه قابل قبول است، اما زیر 5 برابر حالت خطر دارد.

 

کد خبرنگار: 410100

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha